Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Alfa 159 2,4 jtdm F40

Alfa 159 2,4 jtdm F40 20.05.2019 17:18 #30133

Hej folkens
Jeg har nogle problemer med gearkassen på en alfa 159 2,4 jtdm f40. Om morgenen kan den være noget nærmest umulig at skifte gear. De mest problematiske gear er 2 og 3. Det skal siges at når gearkassen er godt varm så er den ikke ligeså problematisk men stadig ikke perfekt. Den er hård i gearskiftet og igen næsten umulig.
Når så den er varm og man skifter til 3 gear og man gør det langsomt så følger synchromesse ringene ikke ordentlig med. Den begynderderfor at skære tænder. Ligesom når man ikke får koblet ordentligt ud.

Er det noget i kan nikke genkende til problemerne med f40 gearkasse eller er det bare mig som er uheldig. Jeg har lige skiftet gearolie for en sikkerheds skyld til det originale.

Hilsen Jeff

Sv: Alfa 159 2,4 jtdm F40 20.05.2019 23:30 #30134

F40 gearkasser er ellers bundsolid, men den har aldrig haft et dejlig gearskift.
Når den er kold og det er koldt, er det næste umulig og skifte gear, før der kommer lidt varme på olien. Første er kun mulig når man holde stille, anden er lidt bedre.
Men hvis den skære tænder i 3 er der jo noget galt.
Heldigvis skal man ikke skifte så meget, 4 gear virker over et stort område
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: Alfa 159 2,4 jtdm F40 24.05.2019 05:22 #30152

Er der den rette olietype og oliemængde i gearkassen?

Jeg vil foreslå, at du benytter den olie, der anbefales i bilens instruktionsbog. Hvis dit lokale værksted ikke har den anbefalede olie, så køb olien på nettet. Ebay kan være en løsning.

Jeg har haft en Brera 3.2 fra 2010, og jeg hældte Tutela Matryx (SAE 75W-85, API GL-4) i gearkassen. I koldt vejr kan dobbelt udkobling og lidt mellemgas hjælpe ved skift fra 1. til 2. gear. Ved lyskryds kan det hjælpe at koble ud ca. fem sekunder, før man skifter fra frigear til 1. gear.

En angivet viskositet som SAE 75W-85 blot viser, at oliens viskositet i kold tilstand er inden for et vist spænd og i varm tilstand er inden for et andet spænd. Tre forskellige olier, der alle har en angivet viskositet som SAE 75W-85 kan derfor være forskellige, og da der kun er få liter olie i gearkassen, er der ingen grund til at vælge et billigere (og måske ringere) alternativ.

Sv: Alfa 159 2,4 jtdm F40 24.05.2019 16:52 #30155

Jeg har hældt det olie på som Alfa Romeo anbefaler Petronas Tutela Transmission Matryx 75W85 GL4. Dog har jeg læst på flere forum at de anbefaler man udskifter til mærket redline.
Jeg var nemlig også i tvivl om det var den rette olie der var på. Så jeg skiftede det for en sikkerheds skyld.
Men det skal siges at man lære og leve med den. Man finder de rette metoder til hvordan den nu lige arter sig. Nu er jeg selv mekaniker og jeg synes godt nok den kan være lidt træls at kæmpe med engang imellem. Så det kunne godt være at det var en general oplevelse af gearkassen eller det bare er mig som er uheldig.

Sv: Alfa 159 2,4 jtdm F40 25.05.2019 16:33 #30158

Kan det ikke være kablet til gearstangen, som skal justeres?
Prøv at se www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-and...the-f40-gearbox.html
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer

Sv: Alfa 159 2,4 jtdm F40 26.05.2019 23:14 #30162

Jeg har ikke prøvet at lave en justering af gearkablet. Det vil jeg lige se på. Det er da et forsøg værd. Jeg vil dog mene at når problemet mere eller mindre forsvinder når gearolien er varm så burde det ikke være det. Men det kan jo kun blive bedre. Så det skal da prøves
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.15 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark