Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: For højt røgtæthedstal - Hvad kan problemet være?

For højt røgtæthedstal - Hvad kan problemet være? 10.09.2019 16:34 #30535

Bilen er en 159 2.0 jtdm.
Målt værdi: 1,1 m-1. Plade i motorrum siger max 0,51.

Olie+filter, luftfilter og brændstoffilter er skiftet for 14000 km siden.
For 3000 km siden er lambdasonde, mapsensor og egrventil skiftet. Ved samme lejlighed blev rør ved egr renset med skum og vandpibe.

Har nogen et bud på, hvad man ellers kan gøre?

Jacob

Sv: For højt røgtæthedstal - Hvad kan problemet være? 11.09.2019 06:00 #30537

Kan man stole på målingen? Second opinion? Partikelfilter?
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 11.09.2019 06:02 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: For højt røgtæthedstal - Hvad kan problemet være? 11.09.2019 06:51 #30538

Med min første dieselbil (156 2.4 JTD 10V uden partikelfilter fra 2000) oplevede jeg, at bilen ikke blev godkendt ved periodisk syn pga. for højt niveau af røggastæthed. Amagermøller (dygtigt Bosch-værksted på Amager) anbefalede, at jeg med varm motor lavede nogle accelerationer, hvor omdrejningstallet blev standset af omdrejningsbegrænseren. Jeg lavede nogle forsøg i 2. gear ude på landet, hvor min kørsel ikke kunne genere nogen. De første to gange, kom der meget sort røg ud af bilens udstødning, men ved tredje, fjerde og femte forsøg kom der ikke længere sort røg ud af udstødningen, og jeg kørte til syn, hvor bilen blev godkendt. Ved de efterfølgende syn, kørte jeg altid først en omvej for at "blæse" motoren ren, og bilen blev godkendt.
På min nuværende dieselbil (147 1.9 JTDm 8V med partikelfilter fra 2007) tjekker synsmanden røggastætheden ved at sætte en lille computer til bilens OBD-stik.
Hvis dit kørselsmønster ikke egner sig til en dieselbil med partikelfilter, bør du køre en lang motorvejstur på 50-100 km, hvor din hastighed ikke er bestemt af den øvrige trafik, så motoren bliver gennemvarm, og så der er tid til, at partikelfilteret kan gennemføre en automatisk rensning. Kør eventuelt i 4. eller 5. gear i stedet for 6. gear, så motorens omdrejningstal er højere.
Et par gange om året har jeg hældt dette produkt (kan købes på tankstationer) i tanken, og jeg bilder mig ind, at det hjælper: www.carlab.dk/stp-diesel-injector-cleaner-200ml
Man kan også prøve dette produkt, som jeg dog ikke selv har erfaring med: www.carlab.dk/stp-diesel-partikelfilter-rens-200ml

Sv: For højt røgtæthedstal - Hvad kan problemet være? 11.09.2019 18:46 #30539

Kører 37 km hver vej på arb, heraf 2 x 25 på motorvej.

Angående acceleration til max omdrejninger: er det ikke risikabelt for motoren?
Tror du, at det vil hjælpe at køre de 25 km i 4. Gear med 130km/t gentagne gange?
Sidste redigering: 11.09.2019 18:50 af Jacob Gemzøe.

Sv: For højt røgtæthedstal - Hvad kan problemet være? 11.09.2019 22:49 #30540

Hvis motorvejskørsel sker med så meget trafik, at man skiftevis kører med konstant hastighed, accelererer, motorbremser og holder stille med motoren i tomgang, får motoren ikke fred til at regenerere (rense) partikelfilteret. De bedste betingelser for regenerering af partikelfilteret er konstant fart uden afbrydelser. På min 147 kan jeg på forbrugsmåleren se, når den over en strækning på ca. 20 km ved en konstant fart på 120 km/t (2.500 rpm i 5. gear) regenererer partikelfilteret og kun kører ca. 12 km/l mod ellers ca. 17 km/l.

Jeg har hørt om gamle Land Rover og Ford Transit med dieselmotor, der går i stykker, når en synsmand træder gaspedalen i bund for at måle røggastætheden, men hvis din motor ellers er velfungerende, bør du ikke være nervøs. På min 156 plejede jeg at "blæse" motoren ren ved med varm motor at køre på en øde vej ude på landet og accelerere i 2. gear med gaspedalen i bund fra ca. tomgang, indtil omdrejningstallet blev standset af omdrejningsbegrænseren (ved ca. 4.000 rpm), og så holdt jeg gaspedalen i bund i yderligere 2-3 sekunder, før jeg slap den. Derefter gentog jeg øvelsen nogle gange. I dit bakspejl vil du de første par gange kunne se en stor sort røgsky, men efter et par forsøg, vil der ikke længere komme røg.

Jeg har fundet de gamle synsrapporter til min 156, og du kan se resultatet for målingerne af røggastætheden nedenfor. Bilen var registret i Sverige, hvor biler på 5-30 år skal til periodisk syn hvert år.
24.10.2007 162.970 km målt værdi 4,8 (grænseværdi 1,7) ej godkendt
07.11.2007 164.883 km 0,5 (?) godkendt ved omsyn
04.09.2008 198.053 km 0,2 (1,1)
12.10.2009 246.059 km 0,6 (1,1)
18.08.2010 273.617 km 1,0 (1,1)
15.08.2011 307.515 km 0,3 (1,1)
06.08.2012 341.419 km 0,5 (1,1)
11.09.2013 388.456 km 0,8 (1,1)
03.09.2014 431.625 km 0,9 (1,1)
19.10.2015 466.938 km 1,0 (1,1)
Jeg ved ikke, hvorfor synsmanden ved syn 24.10.2007 skrev grænseværdi 1,7, for der stod 1,14 på typepladen.

Sv: For højt røgtæthedstal - Hvad kan problemet være? 12.09.2019 06:21 #30541

Jacob Gemzøe skrev:
Angående acceleration til max omdrejninger: er det ikke risikabelt for motoren?

Hvis olien er varm, så er min erfaring, at alle motorer har godt af en tur til max ind i mellem.
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Tid til at oprette siden: 0.23 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark