Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Højoktan benzin

Sv: Højoktan benzin 09.01.2020 17:00 #31005

Bilmagasinet har testet forskellen på samme bil og samme rullefelt.
Kan ikke lige få linket til at virke, men ind på youtube og søg på "bilmagasinet oktan 100".
Her viser testen, at følgende HK

92 oktan 364hk
95 oktan 370hk
100oktan 383hk

Så tror bestemt der er forskel på 95 og 100 oktan.
Kører kun 100 oktan på min Giulia. Så ved ikke, hvordan den reagerer på 95oktan.
Nuværende: Alfa Romeo Giulia Edizione & Alfa Romeo 156 2,5 V6
Tidligere: Fiat 127, Alfa Romeo 75 2,0 TS, Alfa Romeo 159 SW Ti 2,0JTDm, Alfa Romeo GTV6 3,0 samt 2 riskogere og en tjekke.
Sidste redigering: 09.01.2020 17:04 af Michael Hertz Jacobsen.

Sv: Højoktan benzin 10.01.2020 09:05 #31006

Jeg er skiftet til 100 oktan på min Giulietta 170HK (og vil gøre det samme på Spider S4 til sommer). Jeg er på første tank, men min umiddelbare opfattelse er, at motorgangen er lidt blødere, men navnlig at den tager hurtigere omdrejninger o/4.000 end før. Dernæst virker det som den kører en smule længere på literen, men det skal jeg måle over længere tid. Jeg er fan.
Henrik

Alfa Romeo Giulietta 1.4 170HK Sportiva 2013
Alfa Romeo Spider 2.0 1993

Sv: Højoktan benzin 11.01.2020 09:07 #31009

Her er min opfattelse af 100 oktan: Superbiler som Porsche og Ferrari er udlagt til 98 oktan, mens almindelige personbiler i deres motorstyring er kortlagt ud fra, at der er hældt 95 oktan i tanken og måler ikke på, om du nu også gør det. Styringen tager mange prioritets hensyn, når speederen trykkes ned, den går efter det højst tænkelige moment, men må lade sig begrænse af forbrug, forurening og kørbarhed og kommer ikke op og rammer bankepunktet. Det er mere, når klampen trykkes i bund for maksimal ydelse, at momentet får 1. prioritet og bankning kan blive et problem. Da motoren forventer, du har hældt 95 oktan på, ved den allerede på forhånd, hvor bankepunktet er og stopper selv op på momentkurven lige før det nås.

Hvis du kører i en ældre bil, der er udlagt til 98 oktan, f.eks. en BWM 528i med 6 cylinder rækkemotor fra 90'erne, så trykker du speederen i bund, den forventer du har hældt 98 oktan på bilen og trækker tændingen tilbage mod -40, hvor momentkurven topper, men ved -30 slår bankesensoren til, og du får ikke de sidste heste ud af motoren. Havde motoren i stedet været udlagt til 95 oktan ville den ikke forsøge at nå -40, for det ved den, at den ikke kan med 95 oktan. Hælder du nu 100 oktan på BMW en, er den bedøvende ligeglad hermed, for den nåede jo toppen af kurven med 98 oktan, som motoren er justeret ind til.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: Højoktan benzin 12.01.2020 14:31 #31014

Kan ikke huske kilden, men læste i fbm. en test, at effekten er lav/ubetydelig på "almindelige" biler, men klar når der er tale om "hurtige" biler.
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Giulia Super, Benzina (2017)

Tidligere Alfa´er: 156 JTS 2,0 Berlina (2002), 156 JTS, 2,0 RST Berlina (2003), 156 JTS, SW 2,0 RST (2003), 159 Tbi Berlina (2009)

Sv: Højoktan benzin 15.01.2020 16:25 #31018

Jeg forsøgte mig over en længere periode med højoktan på min tidligere Alfa Romeo GT 2,0 JTS uden jeg kunne mærke nogen forskel. Spørgsmålet er så om min Giulietta QV med 235 hk er "kraftig nok" til at få glæde af 100 oktan. Det vil jeg så teste når den kommer ud at køre til foråret.

Sv: Højoktan benzin 17.01.2020 18:41 #31027

Det vil den kunne have glæde af da den er trykladet.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973
Tid til at oprette siden: 0.20 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark