Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Toppakning ????

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 16:37 #10431

Rikki Stovell skrev:
Da jeg stadig ikke synes at jeg har fået et godt svar på hvorfor jeg finder olie i kølervæsken, og flere her ikke mener at det er et problem, har jeg kontaktet en Alfa Romeo mekanikker som har over 40års erfaring. Her er hans kommentar.

Hej Rikki
Olie i kølervandet kan kun stamme fra motorens smøresystem. Dvs. toppakning, revnet topstykke eller revnet motorblok/foring.

Revnet motorblok/foring og topstykke har jeg aldrig oplevet på en Alfa Romeo. Så er der kun toppakningen tilbage.

Der sidder også en varmeveksler ved oliefilteret, men det er ikke muligt at olien herfra kommer over i vandet ad denne vej.

Jeg synes at Alfaklubben skylder en forklaring på hvor olien i vandet kommer fra.

Vedr. Alfaklubbens punkt 1.

Hvis man kører som et svin med kold motor, slider det meget på motoren idet olien ikke er oppe i temperatur. Det giver ikke olie i vandet. Hvordan det skulle kunne komme over i vandet fordi man kører hårdt med kold motor er en gåde for mig.

Vedr. Alfaklubbens punkt 2.

Som punkt 1, men giver også et højere benzinforbrug fordi motoren altid er kold.

Vedr. Alfaklubbens punkt 3.

Hvis motoren løber varm og koger over er den første følgeskade der opstår… toppakningen.

Men hvordan olien skulle komme over i vandet ved at køleren, vandpumpen eller termostaten er defekt, er også her en gåde for mig.

Vedr. Alfaklubbens punkt 4.

Jeg har lavet Fiat biler siden 1970 og Alfa Romeo biler siden 1991 eller 1992 (da Fiat overtog Alfa) og har aldrig set en toppakning ruste op.

Hvis en toppakning skulle ruste op, så olien skulle kunne blande sig med vandet, så ville det kræve at vandet skulle kunne tære toppakningen op, helt ind til stål forstærkningen, som sidder i toppakningen omkring det hul hvor olien løber i gennem.

Det ville tage rigtig mange år og så gammel er din bil ikke.

At Alfaklubben også skriver at…

”"Det har alle Busso V6 motorer. Og den tømmer sikkert også beholderen ned til min. Hele tiden, selv om du fylder den op på Max. Din fine alfa fejler sikkert ikke noget. Det er ganske normalt"”.

… må stå for deres egen regning. Hvis der skal fyldes vand på hele tiden, så er der kun to muligheder,

1. motoren bruger det eller
2. der er noget utæt, så det løber ud

Jeg er sikre på der ikke skal være olie i vandet og at det, pga. ovenstående, er toppakningen, der er defekt.

Hilsen Karl Aage

Tjsh, noget har han da ret i. Når det er sagt, så kan jeg da fortælle, at da jeg for nogle år siden fik renoveret min 3,0, der var vi oppe på 5 forskellige topstykker før vi fandt 2, der kunne bruges, dvs. uden revner.
Men bortset fra det, så kan jeg ikke - efter ca. 10 års dagligdags brug af en 75 3,0 - genkende, at der altid er snask i ekspansionsbeholderen samt at kølervæskestanden falder. Dét har jeg aldrig oplevet. Revner i topstykket har jeg oplevet.
I øvrigt nævnes der ikke noget om, at der skal fyldes vand på hele tiden! Der skrives, at den tømmer væsken NED TIL MINIMUM - underforstået, går jeg ud fra, at der forsvinder ikke mere kølervæske når standen har nået minimum.
Din mekaniker skriver at hvis motoren løber varm er følgeskaden, at toppakningen ryger. Dernæst skriver han, at han ikke kan se hvordan olien skal kunne komme i vandet p.g.a. defekt køler, vandpumpe eller termostat. Det forstår jeg ikke en hat af? Hvis én af nævnte dele er defekt kan motoren jo netop løbe varm - hvorved toppakningen (måske) ryger - hvorved olien går i vandet.
Jeg tror der er nogle misforståelser hér m.h.t. hvad de enkelte kommentatorer mener

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 17:52 #10432

Nu har jeg aldrig ejet en 12v brusso. Men kun den 24ventilet.
Og den smider det overskydende vand ud, dvs. det over Min. mærket.
Så den står altid på Min.
Og der kommer lidt snask i beholderen hen over tid.
Det ligner nougat crem. Sikkert det du har fundet.
Det ligner olie i vandet. Men jeg tror det er aflejringer.

Brusso motoren er en helt ALU motor og den gir sig ganske meget, når den varmer op. Og derfor er toppakninger sårbare når den er kold.

Nu ved jeg ikke om Karl Aage er din mekaniker og om han skal ha penge for og skifte de toppakninger. Eller det bare er frivillig arbejde.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.

Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 18:26 #10433

Rikki Stovell skrev:
Jeg synes at Alfaklubben skylder en forklaring på hvor olien i vandet kommer fra.

Vedr. Alfaklubbens punkt 1.

Vedr. Alfaklubbens punkt 2.

Vedr. Alfaklubbens punkt 3.

Vedr. Alfaklubbens punkt 4.

At Alfaklubben også skriver at…

Nu er det vist på tide, at gøre læseren opmærksom på at:

sakset fra 'Ansvarsfraskrivelse' skrev:
Alfa Romeo Klub Danmark anbefaler danske Alfa Romeo entusiaster at anvende vores Debatforum .... Klubben er dog på ingen måde ansvarlig for hvad der debatteres på de nævnte fora og kan ikke forventes at kommentere officielt i debatter på web.
Lars
Giulietta 1750 TBi TCT
Giulia 1300 Super

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 19:34 #10434

Mit indlæg var bestemt (heller) ikke en officiel retningsgivende klub-bestemmelse om, hvad der skulle være årsag til olie i kølervæsken på alverdens Busso motorer, men blot en oplysning om egne erfaringer...kan iøvrigt tages til efterretning uden beregning
Mvh
Johnny (Mads)
Alfa 156 2,5 V6 2003 RST
Alfa 75 1,6 1989

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 19:41 #10435

Er der ikke blot tale om en lidt ubehjælpelig formulering fra mekanikers side?

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 21:24 #10436

Hej Lars R Nissen, nu er det jo altid godt at læse indlæggende godt igennem, inden man ligger folk ord i munden.

Jeg har på intet tidspunkt brugt formuleringen ” Jeg synes at Alfaklubben skylder en forklaring på hvor olien i vandet kommer fra”, osv.

Jeg har rådført mig med, en Alfa Romeo mekanikker som har læst de forskellige indlæg, da jeg gjorde ham opmærksom på, at der var divergerende meninger omk. mit problem med olie i kølervandet i Alfaklubbens forum.

At han så vælger at formulere sig sådan, kan næppe gøres til genstand for et større problem, da han jo skriver til mig privat, på min mail. -

Jeg har så valgt, som jeg også skriver i tidligere indlæg, at ligge hans svar ud her i forummet, bl.a. så det ikke stå uimodsagt, da jeg desværre ikke selv har kompetencer på dette område. – Så klap hesten og kom ind i kampen. - Der er ingen her der stiller nogen til ansvar for noget som helst, og da slet ikke Alfaklubben.

Men enhver her ved at skift af toppakning er en kostbar affære, så et af dette forummes vigtigste opgaver, er vel netop at bryde meninger, holdninger, erfaring samt viden, sådan at en novice (som jeg) kan få de bedste kvalificeret udgangspunkter, at træffe sine beslutninger på.

Men tak for alle indlæg. Også dit
Alfa Romeo GT. 3.2
Alfa Romeo 166. 3.0
Alfa Romeo 156. 2.0
Sidste redigering: 08.07.2013 21:56 af Rikki Stovell.
Tid til at oprette siden: 0.11 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark