Rikki Stovell skrev:
Da jeg stadig ikke synes at jeg har fået et godt svar på hvorfor jeg finder olie i kølervæsken, og flere her ikke mener at det er et problem, har jeg kontaktet en Alfa Romeo mekanikker som har over 40års erfaring. Her er hans kommentar.
Hej Rikki
Olie i kølervandet kan kun stamme fra motorens smøresystem. Dvs. toppakning, revnet topstykke eller revnet motorblok/foring.
Revnet motorblok/foring og topstykke har jeg aldrig oplevet på en Alfa Romeo. Så er der kun toppakningen tilbage.
Der sidder også en varmeveksler ved oliefilteret, men det er ikke muligt at olien herfra kommer over i vandet ad denne vej.
Jeg synes at Alfaklubben skylder en forklaring på hvor olien i vandet kommer fra.
Vedr. Alfaklubbens punkt 1.
Hvis man kører som et svin med kold motor, slider det meget på motoren idet olien ikke er oppe i temperatur. Det giver ikke olie i vandet. Hvordan det skulle kunne komme over i vandet fordi man kører hårdt med kold motor er en gåde for mig.
Vedr. Alfaklubbens punkt 2.
Som punkt 1, men giver også et højere benzinforbrug fordi motoren altid er kold.
Vedr. Alfaklubbens punkt 3.
Hvis motoren løber varm og koger over er den første følgeskade der opstår… toppakningen.
Men hvordan olien skulle komme over i vandet ved at køleren, vandpumpen eller termostaten er defekt, er også her en gåde for mig.
Vedr. Alfaklubbens punkt 4.
Jeg har lavet Fiat biler siden 1970 og Alfa Romeo biler siden 1991 eller 1992 (da Fiat overtog Alfa) og har aldrig set en toppakning ruste op.
Hvis en toppakning skulle ruste op, så olien skulle kunne blande sig med vandet, så ville det kræve at vandet skulle kunne tære toppakningen op, helt ind til stål forstærkningen, som sidder i toppakningen omkring det hul hvor olien løber i gennem.
Det ville tage rigtig mange år og så gammel er din bil ikke.
At Alfaklubben også skriver at…
”"Det har alle Busso V6 motorer. Og den tømmer sikkert også beholderen ned til min. Hele tiden, selv om du fylder den op på Max. Din fine alfa fejler sikkert ikke noget. Det er ganske normalt"”.
… må stå for deres egen regning. Hvis der skal fyldes vand på hele tiden, så er der kun to muligheder,
1. motoren bruger det eller
2. der er noget utæt, så det løber ud
Jeg er sikre på der ikke skal være olie i vandet og at det, pga. ovenstående, er toppakningen, der er defekt.
Hilsen Karl Aage
Tjsh, noget har han da ret i. Når det er sagt, så kan jeg da fortælle, at da jeg for nogle år siden fik renoveret min 3,0, der var vi oppe på 5 forskellige topstykker før vi fandt 2, der kunne bruges, dvs. uden revner.
Men bortset fra det, så kan jeg ikke - efter ca. 10 års dagligdags brug af en 75 3,0 - genkende, at der altid er snask i ekspansionsbeholderen samt at kølervæskestanden falder. Dét har jeg aldrig oplevet. Revner i topstykket har jeg oplevet.
I øvrigt nævnes der ikke noget om, at der skal fyldes vand på hele tiden! Der skrives, at den tømmer væsken NED TIL MINIMUM - underforstået, går jeg ud fra, at der forsvinder ikke mere kølervæske når standen har nået minimum.
Din mekaniker skriver at hvis motoren løber varm er følgeskaden, at toppakningen ryger. Dernæst skriver han, at han ikke kan se hvordan olien skal kunne komme i vandet p.g.a. defekt køler, vandpumpe eller termostat. Det forstår jeg ikke en hat af? Hvis én af nævnte dele er defekt kan motoren jo netop løbe varm - hvorved toppakningen (måske) ryger - hvorved olien går i vandet.
Jeg tror der er nogle misforståelser hér m.h.t. hvad de enkelte kommentatorer mener