Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Toppakning ????

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 21:57 #10437

Har du fået konstateret at det er olie du har i kølevandet og ikke bare lidt snask som Riis skriver
Er der vand i olien?

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 22:13 #10438

Ja, det er den besked jeg har fået, desværre. Jeg har også selv set det, i bunden af beholderen, og haft min finger nede i det.
Det var tykt og fedtet. Men der sad ikke noget på låget af beholderen, som der gjorde første gang jeg oplevede det, på min gamle 166.

Om der er vand i olien ved jeg ikke, men dækslet hvor man hælder olie på, er rent og pænt, og som jeg husker det var der heller ikke noget at se på oliepinden, ud over olie
Alfa Romeo GT. 3.2
Alfa Romeo 166. 3.0
Alfa Romeo 156. 2.0

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 23:10 #10439

Vi havde ellers en tråd om det på CS, hvor vi stod med en finger nede i beholderen og fik brune finger.
Jeg havde min beholder af en enkelt gang og gøre den ren. Men der går ikke ret lang tid før der er et brunt lag snask på siderne af beholderen igen.
Jeg havde den V6 i godt 3 år og 45000km. ( Fantastisk motor ) .
Og den fejlede ikke noget, den lille V6. Den smed 204hk på svinghjulet.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.

Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 23:18 #10440

Jeg tror s'gu jeg holder med Riis hér. Ved nærmere eftertanke så var det også sådan på den 147 GTA, jeg havde engang. Snask på siderne og i bunden af ekspansionsbeholderen. Og den motor fejlede heller ikke noget.
Rikki, hvis jeg var dig, ville jeg altså få en second opinion fra en anden Alfakyndig mekaniker. Prøv at trille en tur omkring Car Centre på Amager og lad dem bedømme det. De ved hvad de snakker om.
Sidste redigering: 08.07.2013 23:21 af Jesper Jensen.

Sv: Toppakning ???? 08.07.2013 23:42 #10441

Hey
Hvad siger kompressionsmålingen på cylindrene? Bobler det fra ekspansionsbeholderen når motoren kører?

Fedtet snask i bunden af ekspansionsbeholderen - det har der været på de fire Busso motorer jeg har og har haft fornøjelsen af, hvis man ikke kender hele bilens forhistorie kan det selvfølgelig være svært at gætte på hvad det skyldes, glucol rester, tætningsadditiver eller en kemisk proces i kølesystemet? Det kunne måske også være olie, men hvis det ikke bliver til mere end det jeg har oplevet over 400.000km så er der andre ting her i verden man bør bekymre sig mere over

Jeg har set topstykker hvor der var svær korrosion i aluminiumen under toppakningen - men dog stadig ikke i en grad eller omfang så den ikke kunne holde tæt med en ny pakning.
Gamle pakninger kan blive porøse med tiden, men selv da vil de holde tæt - indtil man kommer ud for et (alvorligt) temperatur problem.

Jeg ville forvente at olie i kølevandet viser sig som perler/hinde på overfladen af vandet i beholderen. Passer det med hvad du ser?
Venlige alfahilsner
Per

Sv: Toppakning ???? 09.07.2013 11:25 #10442

"snask" i kølervæsken:
- tøm kølevæsken og skyll hele systemet godt igennem med rent vand!
efterfyld med den specificeret kølevæske (Paraflu UP - som kan købes hos Fiat/Alfa og flere tyske mærker) - lad være med at blande med andre midler - det er absolut et af de bedste midler til at beskytte mod korossion i motor og køle systemer.
- skift kølevæsken hvert andet år sammtidigt med udskiftningen af bremsevæsken.
mvh
oo=v=oo
Vernon P.
mvh
oo=V=oo
Vernon P.

Giulia Q4 Veloce (2017)
Sud 1,5 Berlina (1982)
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark