Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Toppakning ????

Sv: Toppakning ???? 10.07.2013 18:51 #10452

Jeg takker endnu engang for de mange gode indlæg.

Min mekaniker har dog overbevist mig om, at det er olie, - og at det er toppakningen det er galt med.

Jeg er klar over at flere her måske vil mene, at han er inhabil, da han tjener penge på at ordne det. Men på den anden side er det ikke min oplevelse, at han ikke skulle være ærlig, - og have ret i sin påstand.

Jeg kan godt se, at med de erfaringer, flere her har, så er det muligt at tage fejl.
Det kan være snask m.m. som flere beskriver - men jeg forventer at en mekaniker med mange års erfaring med Alfa Romeo, kan se forskel.

Så jeg har valgt at han løser problemet, hvad enten det nu er toppakningen, eller det skulle vise sig at være noget andet.

Jeg skal i denne forbindelse også havet skiftet tandrem og kobling. Det bliver jo nok en dyr omgang, men jeg holder meget af min bil, og vil gerne beholde den i mange år endnu.

Dbh Rikki
Alfa Romeo GT. 3.2
Alfa Romeo 166. 3.0
Alfa Romeo 156. 2.0

Sv: Toppakning ???? 10.07.2013 21:23 #10455

Du skal helt klart gøre det som du selv har det bedst med Der er jo heller ingen af os andre der har set det snask i din ekspansionsbeholder.

Super med en tilbagemelding. Takker.

Sv: Toppakning ???? 12.07.2013 12:29 #10473

Det er altid billigst i det lange løb, at få ordnet en fejl før noget går i stykker. Det har det med altid at ske mest ubelejligt.
Hvis man har tillid til sin erfarne mekaniker, er det klogt at følge hans råd. Han risikere at sætte din tillid over styr, hvis han tager fejl eller prøver at tage r*ven på dig.
Efter min erfaring kan en toppakning godt være utæt for olie uden samtidig at sende kølevæske i olien.
Erik

Sv: Toppakning ???? 19.07.2013 19:27 #10512

Da olietrykket er større end vandtrykket, er det nok mest sansynligt at der kommer olie i vandet før vandet kommer i olien. Da trykbeholderen virker som samlebeholder for kølesystemet, og det højeste sted, vil alle urenheder samles der. Er kølervæsken tappet af motoren for at se hvordan den samlede væske ser ud ? Hvis pakningen er utæt ved en cylinder og trykket går i kølervæsken kan dette måles med en CO måler. Ned i beholderen med slangen, dog uden at den suger væske til sig. Luk hullet tæt med en klud og lad så måleren måle om der er CO i beholderen. Hvis ikke, er pakningen ikke utæt. Bare lige en strøtanke.
Sidste redigering: 19.07.2013 19:29 af Christian Franke Andersen.

Sv: Toppakning ???? 17.11.2013 22:35 #11980

Hej Rikki.
Må jeg godt spørge om hvad du har betalt for sådan en udskiftning af toppakningen da jeg skal have gjort det samme.

Mvh.
Allan
Alfa Giulietta 1.4 Multiair, 2010, Sportivio 2 pakke

Tidligere Alfaer:
Alfa 164 3.0 V6 12V Super, 1997
Alfa 156 1.9 JTD 16V SW RST, 2003
Alfa 155 2.0 16V Super, 1996

Sv: Toppakning ???? 18.11.2013 20:45 #11998

Inden man får lavet sådan en rep. kunne man jo få en til at kigge ind i motoren med et kamera , igennem tændrørshullerne og samtidig sætte tryk på kølesystemet så vil vandet vise sig i cylinderen, hvis toppakningen eller forringen er utæt.
Jeg har selv haft en Land Rover discovery 3,9 med løse forringer.
Den første motor der sad i bilen smadrede et stempel da foringen sank ned i motoren. Så fik jeg en anden motor som så fin ud meeeeen det skulle vise sig at også var i den 3x toppakning og 2 andre topstykker ( her er det nemt for de passer højre og venstre /venstre højre)til sidst fik jeg mulighed for at få et kamera ind i motoren og f..... om ikke man ligeså tydeligt kunne se hvor vandet kom ind når der kommer tryk på.
Den lavede også olie film i vandet , det var ikke ret meget , hvis man løsnede låget på eks.beholderen kørte bilen fint når låget ver skruet fast satte bilen ud på pågældene cyl.pga at trykket steg og der kommer vand ind i motoren
Det skal man self ikke gøre på en Alfa motor 3,9 rover motoren køre ikke med så mange omdr som Alfa .
Det kunne da være en ide om ikke andet ved ikke hvad det koster for sådan en ``undersøgelse`` jeg ved at bell-add de har et kamera det var dem der kiggede ind i min motor , det var for øvrigt forringen i den også der var sunket meget lidt, men nok til at blive utæt med tryk på.
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2025 Alfa Romeo Klub Danmark