Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Kølerblæser

Kølerblæser 21.01.2016 10:47 #21009

Hej

Jeg har en GT V6 årgang 2005.

Når det bliver koldt går kølerblæseren permanent i gang, og for at få den stoppet skal man have tester på.

Bilen har været ved mekaniker og har fået skiftet kølertermostaten tre gange.

Er der nogen, der har en idé om hvad der kan være galt? Og er der nogen, der har de relevante diagrammer over styringen af kølerventilatoren.

Jeg tænker at fejlen kan skyldes en form for nødprogram, muligvis affødt af motorstyringen.

På forhånd tak.

Steen

Sv: Kølerblæser 21.01.2016 13:53 #21013

Der kunne fx også være tale om en kortslutning i et kabel.

Hvis blæseren også kører, når tændingen er slået fra, og den fortsætter selvom kølevandstemperaturen er nået langt under ca. 88 grader, kunne det (på fx Alfa 156) højst sandsynligt i stedet være relæet, der ”hænger”. Relæet til køleblæseren får jo konstant strøm, så den kan fortsætte kølingen efter motoren er stoppet.

Prøv dog først at se efter, om knappen til Aircon. kompressoren er til: S.v.j.v. skal kølerblæseren (fx på Alfa 156 TS) også køre konstant, hvis knappen til Aircon. kompressoren er til.

Der sidder (i hvertfald på Alfa 156) en temperatur-føler i underkanten af højre sidespejl, som ganske vist bla. også skal sørge for, at Aircon. kobles ud automatisk, når udetemperaturen er under 2-3 grader. Men hvis den ikke virker, - eller fx et kabel til den er kortsluttet, - så kobles Aircon. jo ikke ud, og køleblæseren vil højst sandsynligt også køre konstant.

(Parkerer man evt. i en opvarmet garage vil blæseren også tit køre, indtil man er kommet ud i kulden, og sensoren har frakoblet aircon., såfremt Aircon.-knappen ikke er koblet ud).
Sidste redigering: 21.01.2016 13:57 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Kølerblæser 21.01.2016 20:42 #21015

I 156 og GT kører køler blæseren ikke når tændingen er slået fra.
Hvis blæseren kører når tændingen er slået fra, så vil det være relæet der "hænger"

Jeg mener at hvis ECU'n ikke kan se temperatur sensoren til kølevandet, så vil blæseren kører konstant når tændingen er slået til.
Hvis tryk sensoren til aircon er defekt, mener jeg også at blæseren kører konstant når tændingen er slået til.
Sidste redigering: 22.01.2016 12:47 af Henrik Leegaard.

Sv: Kølerblæser 22.01.2016 15:58 #21023

Hmmh ?! , jeg mener ellers helt bestemt, jeg i hvert fald i TS ofte har oplevet, at blæseren fortsætter et kort stykke tid efter tændingen er taget fra, - såfremt temperaturen er høj nok.

Jeg er dog helt enig i, at hvis der ikke er ordentlig forbindelse til ECU’en, vil kølerblæseren også køre konstant – i hvert fald når motoren er i gang.
Sidste redigering: 22.01.2016 17:17 af Peter Engholm-Pedersen.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.06 sekunder

Banner

© 2008-2026 Alfa Romeo Klub Danmark