Her på det seneste har jeg fået en temmelig irriterende periodisk fejl på min ellers dejlige Alfa GT 3.2. Det hænder af og til, at rattet pludseligt begynder at ryste temmelig meget. Dette rysteri, kan så forsætte i 5 - 20 minutter, og dør så stille og roligt ud, så bilen igen kører "snorlige".
Jeg og min mekanikker, har selvfølgelig checket, at det ikke er et løst hjul, slidt/ødelagt bærearmslejer, styrekugle eller andet defekte/løse mekaniske forbindelser. Alt er i orden, og som sagt, så kører og styrer bilen perfekt når den ikke er i "ryste-humør". Vi fandt dog ud af, at begge fordæk var voldsomt slidte på de inderste 2 cm, så slidbanen nærmest var slidt i 10-15 grader i forhold til vejbanen, svarende til at jeg kørte med en negativ camber på 10-15 grader på forhjulene. Jeg har ikke fået udmålt/indstillet styretøjsvinklerne inden for de sidste 2 år, men et hurtigt check med waterpass, viser at begge hjul står med en anelse negativ camber, sådan ca 1 grad. Jeg vælger derfor indtil videre at tro, at det meget skæve dækslid skyldes rysteriet, og ikke det omvendte.
Når rysteriet optræder, virker det som om at frekvensen følger hjulenes hastighed. Slipper jeg rattet, trækker bilen temmelig meget til højre. Selv ved ganske langsom hastighed (5-10 km/t)drejer rattet sig en lille smule til højre og kommer så tilbage i neutral stilling lige efter, og dette gentager sig så et kort øjeblik efter igen, måske svarende til en omdrejning af hjulene. Det virker lidt som om at det er eksede forhjul der sidder på bilen (men det er de ikke).
En gang i mellem kan der svagt høres en eller anden mekanisk "klonke-lyd" som også følger hjulets hastighed. Hvis jeg drejer lidt friskt til venstre (f.eks gennem en rundkørsel), så der lægges mere vægt på højre forhjul, forstærkes klonkelyden.
Er der nogen som har et godt bud hvad dette kan skyldes og/eller selv har oplevet dette mystiske periodiske fænomen ?
Mvh,
Karsten Rørbo