Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Selespeed

Sv: Selespeed 23.06.2016 16:10 #22792

Jeg koerte en proevetur da Selespeed kom frem og syntes det var vildt fedt - ville ogsaa have koebt een, hvis altsaa jeg boede paa toppen af et bjerg saa jeg kunne nyde det hver dag .. der er mere end lidt cambiocorsa DNA i mekanikken.

Hvis det ioevrigt er en velholdt og velkoerende model, saa er det jo vaerd at overveje uanset - men er den ikke passet, saa er det klart at den mere avancerede teknik kan give flere udfordringer end ellers.

Saa derfor er det ekstra vigtigt at du har et rigtig godt vaerksted der ved hvad de har med at goere - naar folk piver over at det er dyrt at koere alfa bunder det som regel i at hverken de eller deres mekker ved hvad de har mellem haenderne, saa hvis man derfor skifter stumper fra en ende af, ja saa loeber det jo op ...

Man skal kunne stole paa sin slagter, sin mekker og sin praest - i den raekkefoelge
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916
Sidste redigering: 23.06.2016 16:11 af Mikkel Lund.

Sv: Selespeed 23.06.2016 19:29 #22793

Jeg havde en 156 Selespeed 2000 og var egentlig glad for den. Havde den i 3,5 år. Men problemfri var den ikke. En langvarig reparation (på garanti, heldigvis), som egentlig var banal, men tog tid, før de fandt ud af, at visse dele ikke bare kunne skiftes mellem 1. og 2. generation uden at styresystemet gik bananas. Så ja, brug et værksted, der kender systemet godt. Resten af tiden fungerede det upåklageligt og til min udelte fornøjelse, når jeg selv skiftede. Men 4 mdr. efter at jeg havde solgt den, stod køberen desværre med et nedbrud, der kostede ham en del.
Ville jeg købe en brugt GT med Selespeed i dag? Ja, hvis den virker upåklageligt og ikke har kørt meget over 100.000 samt er velpasset/serviceret. Meget smuk og velkørende bil for pengene. Så må man leve med det, hvis det kokser. Og der er heldigvis lidt mere erfaring med systemet nu. Held og lykke.
P.S. Til gengæld er gearstangen edderbrodereme grim i forhold til den oprindelige på 156 årgang 1999-2002.
Peter Søndergaard
Spider 2.0 Veloce 1985 Zender
Jaguar XJS 4.0 Convertible 1993
Mini Cooper S Convertible 2010
Volvo V60 T6 AWD

Ex - 146 1.6 TS 1997
Ex - 156 1.8 TS 1999
Ex - 156 SW 2.0 TS Selespeed 2000
Ex - 156 2.0 JTS Selespeed 2003
Ex - 159 SW 2.4 Jtdm aut. 2008
Ex - Stelvio 2.0 Benzina Q4 2019
Ex - Fiat 500X 1.4 MJet 4x4 2016
...og diverse andre ikke-italienere.

Sv: Selespeed 23.06.2016 20:33 #22795

Tak for gode og konstruktive meninger.
Det er altså et specielt gearsystem, og bilen har kørt 180T.

Jeg har haft Car Centre ind over, som har serviceret bilen de sidste 2 år.

Bilen er generel i fin stand, sagde Carsten, men ville selvfølgelig ikke give nogen garanti på gearkassen.

Nu prøver jeg her i week-enden, så tager vi den derfra.
Ham der fandt på det første hjul, var smart, mens ham der
opfandt de tre andre, var genial

Sv: Selespeed 23.06.2016 22:58 #22797

Det er sådan set ikke gearkassen der fejler noget på selespeed , da det faktisk er en almindelig gearkasse , den eneste forskel er kun skiftearmen der sidder op i hydraulik enheden,

Den skal have den rigtige selespeedolie og ikke den røde som er set hældt i mange enheder for at spare lidt penge , det ender med nedbrud.

Har set flere der er gået til pga olie skift til den røde.

Ud over olien er det som regl kun koblingen der bliver slidt , og når den gør det kommer den til sidst langt fra de 28mm som koblingstrykarmen har og så kan den ikke skifte korrekt.

Højttrykspumpen/hydraulikpumpen kan også blive sløv med tiden , Den skal min give 40 bar når den laver tryk , og det er her den rigtige olie spiller ind.

Sele speed gearet lever da stadigvæk , postbilerne 1,6 jtd køre da med systemet stadig. Lige på det område garanter jeg for at det bliver afprøvet

Den eneste forskel der er på de første og nu er at pumpen sidder på et beslag på hele hydraulikkittet , det er samme pumpe , trykventiler ,ledningsnet mm.

At posten så kan få den i 1-2 og så knalde den i bakgear samtid kan godt koste et bakgear:) men det er jo ikke gearkassens skyld.
Men her fungere systemet faktisk ret godt. På dobloen kan man læse parametrene ud og se hvorfor koblingen bliver slidt 48000 km og 1,5 milion udkoblinger det koster en kobling:woohoo:

Så tilbage til de du spørger om , selespeed er ikke noget at være så bange for , men det er min mening .

Får man ny kobling på er det vigtigt at enheden bliver justeret rigtig ind igen , er også det ikke er blevet gjort , MEGET vigtig.
Det gælder også hvis gearkassen skiftes og enheden overflyttes fra den gamle kasse

Da jeg selv synes jeg efterhånden har opbygget en viden på området ,deler jeg da gerne ud af den Har arbejdet med Alfa/Fiat i en del år og samtidig Alfa tosseB)

så hvis der er spørgsmål på selespeed må du og alle andre da gerne skrive eller ringe hvis der opstår noget unormalt på skiftet , jeg ved også mange andre hemmeligheder som ikke altid kommer ud ( Guldkorn ) som de kaldes:evil:

Men er det velholdt som så meget andet skal det nu nok fungere korrekt.

Sv: Selespeed 24.06.2016 17:53 #22806

Flemming Kongensgaard Vrdlovec skrev:
Sele speed gearet lever da stadigvæk

Som Dualogic.

Super indlæg, fedt med lidt inside viden.
Sidste redigering: 24.06.2016 19:03 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: Selespeed 24.06.2016 20:23 #22815

Så fik jeg prøvet en GT med selesspeed.

Tog en rigtig lang prøvetur (45 min) og det var en blandet oplevelse.

Startede med en masse ryk, i 1 gear, og tænkte at det lærer du nok at fange det rigtige koblingspunkt. Men det gjorde jeg ikke, gennem hele prøveturen.

Det var surt, den rykkede hele tiden i 1 og andet gear.

Til gengæld, kørte den super, når den nåede op i gearerne, og fedt at geare ned,
før et sving, og så trykke til, den lå fantastisk på vejen.

Var lidt længe om at skifte, da jeg kørte i City, længere en de automatkasser
som jeg kender.

Er det en ny kobling, eller justering, eller skal jeg glemme den, og finde en fin GT med manuel gear?
Ham der fandt på det første hjul, var smart, mens ham der
opfandt de tre andre, var genial
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark