Det er sådan set ikke gearkassen der fejler noget på selespeed , da det faktisk er en almindelig gearkasse , den eneste forskel er kun skiftearmen der sidder op i hydraulik enheden,
Den skal have den rigtige selespeedolie og ikke den røde som er set hældt i mange enheder for at spare lidt penge , det ender med nedbrud.
Har set flere der er gået til pga olie skift til den røde.
Ud over olien er det som regl kun koblingen der bliver slidt , og når den gør det kommer den til sidst langt fra de 28mm som koblingstrykarmen har og så kan den ikke skifte korrekt.
Højttrykspumpen/hydraulikpumpen kan også blive sløv med tiden , Den skal min give 40 bar når den laver tryk , og det er her den rigtige olie spiller ind.
Sele speed gearet lever da stadigvæk , postbilerne 1,6 jtd køre da med systemet stadig. Lige på det område garanter jeg for at det bliver afprøvet
Den eneste forskel der er på de første og nu er at pumpen sidder på et beslag på hele hydraulikkittet , det er samme pumpe , trykventiler ,ledningsnet mm.
At posten så kan få den i 1-2 og så knalde den i bakgear samtid kan godt koste et bakgear:) men det er jo ikke gearkassens skyld.
Men her fungere systemet faktisk ret godt. På dobloen kan man læse parametrene ud og se hvorfor koblingen bliver slidt 48000 km og 1,5 milion udkoblinger det koster en kobling:woohoo:
Så tilbage til de du spørger om , selespeed er ikke noget at være så bange for , men det er min mening .
Får man ny kobling på er det vigtigt at enheden bliver justeret rigtig ind igen , er også det ikke er blevet gjort , MEGET vigtig.
Det gælder også hvis gearkassen skiftes og enheden overflyttes fra den gamle kasse
Da jeg selv synes jeg efterhånden har opbygget en viden på området ,deler jeg da gerne ud af den Har arbejdet med Alfa/Fiat i en del år og samtidig Alfa tosseB)
så hvis der er spørgsmål på selespeed må du og alle andre da gerne skrive eller ringe hvis der opstår noget unormalt på skiftet , jeg ved også mange andre hemmeligheder som ikke altid kommer ud ( Guldkorn ) som de kaldes:evil:
Men er det velholdt som så meget andet skal det nu nok fungere korrekt.