Velkommen til og tillykke med bilen. Kanon køretøj.
Rent faktisk er Alfa Romeo generelt temmelig solide biler, og personlig er jeg bestemt ikke tilhænger af at begynde at ”skrue på” en bil, der fungerer, - med mindre, man er sikker på, noget er gået i stykker, - eller vi taler om skiftemodne service-dele. Dette gælder særligt, når der allerede er skiftet og repareret for en mindre formue på bilen inden for de senere år.
Så store regninger som disse, skyldes oftest, at værkstedet ikke har haft tilstrækkelig viden og erfaring med Alfa, og derfor relativt ukritisk har fortsat med skifte dele ”i blinde” uden ”stumpen” reelt fejlede noget, for at søge efter grunden(e) til en eller anden lyd eller en fejl, - eller ”bare fordi de kunne”.
Mht. diagnosesystem bruger jeg selv multiECUscan med interface kabel fra Nic-tec:
nic-tec.com/product/usb-kabel-for-alfa-r...-fiat-og-lancia-828/
Der følger en gratis demo-software med, som også kan nulstille alarmer, (vigtigt, at kunne, fordi alarmsystemet på Alfa’er i begyndelsen af 2000’erne var meget følsomt (overdrevent, kunne man sige), og mange alarmer vil ellers fortsætte med at lyse i det uendelige). Som alternativ kan man købe et fuld version program på dansk for ca. ”en tusse”, men det er for de fleste ikke nødvendigt. Hvis man selv kan fremstille et kabel, kan et program evt. hentes her
www.multiecuscan.net/
Castrol 10W60 er en ok olie, og jeg køber den selv hos enten T-Hansen eller Autobremsen på Roskildevej for under 400 kr. for 4L (sparer fragt),
Ganske vist ses det af klubbladet i seneste nr., at Alfa-importøren har sat anbefalingen på olie til 2.0 JTS ned til 10W50, men personligt tror jeg, det alene skyldes, at Selenia/Petronas er holdt op med at producere 10w60 ”Selenia Racing”. Men jeg ville alligevel straks at få tappet den 10W40 af, og få skiftet oliefilter og olien til 10W 60 (skift tætningsskiven til bundproppen – men ikke nødvendigvis selve aftapningsproppen, som vist du ellers skriver)
Med tændspoler har jeg personligt bedst erfaring med NGK (Bosch mener jeg, er temmelig opreklameret), og har senest købt hos det tyske net-baserede Autodoc.dk / bildeleshop.dk,
Eller evt. her
www.alfaworkshop.co.uk/parts/GT_Coil_pack.shtml
NGK PFR6B (eller alternativt NGK BKR6EKPA) er de tændrør, Alfa Romeo anbefaler til 2,0 JTS iht. instruktionsbogen, og de kan fx købes her:
www.alfaworkshop.co.uk/parts/GT_Spark_Glow_Plug.shtml
(eller evt. hos fx Djarlo i Nærum til deres hidsige monopolpriser af (s.v.j.h). 280 kr. pr stk.- eller mere ).
Ved tandremsskifte skal man - som du skriver, - jo bla. bruge knastlåse, mikrometerur/"t.d.c-måler" mm., (og man bør i øvrigt også ved samme lejlighed skifte balancerem og evt. også multirem), hvis det skal laves ordentligt. Når man udfører ”operationen” første gang, løber regningen for værktøj og delene alene meget let tæt op i nærheden af den pris, man skal betale for at få det udført hos fx Car Centre på Lergravsvej, Amager + man at skal have allerh.. god tid…
Men da ”rigtige” Alfister jo ofte skal have lidt motorolie under neglene engang i mellem, kan lidt hjælp da evt. hentes her:
www.alfaworkshop.co.uk/alfa_cam_belt_change.shtml
replace-timing-belt.com/how-to-replace-t...-0-ts-16v-2002-2005/
www.alfaworkshop.co.uk/replacing_ballanc...ft_belt_ts_jts.shtml
Knastlåse og mikrometerur (og i øvrigt delene) kan fx købes her:
www.alfaworkshop.co.uk/parts/156_Cam_Lock_Tool.shtml
I øvrigt er dette britiske Alfaværksteds hjemmeside også meget brugbart for div. råd og vejledninger.