Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: GT - JTS ODB reader og reservedele

GT - JTS ODB reader og reservedele 14.03.2018 23:01 #27867

Har lige anskaffet en 2004 GT som er godt vedligeholdt.

Var forbi Carcentret idag, for at for diagnosticeret motor, da jeg/vi havde en mistanke om at udsættere under acceleration og fejl jvf motorstyringen (da det var -9 i sidste uge), kunne skyldes en defekt tændspole.

Og ganske rigtig så var der en lagret fejl ved cylinder 2. Det kan dog både være cylinder 2 og 3 som er fejlkilden. Skiftede 2 cylinders tændspole. Alle der sad i motoren, var de originale (14år det da fint!). Det hjalp på motorgangen og sejtræknings evnen.

Fremadrettet vil det være rart at selv kunne udlæse fejl. Er der en odb enhed i kan anbefale?

Tændrørerne er skiftet ved 94500km og nu har bilen gået 186tkm, så de er nok modne til udskiftning. Samtidig skal jeg i nær fremtid servicere bilen, så filtre og olie skal bestilles. Bilen har i dens levetid fået 5-40w (hos Uggerhøj Alfa holstebro) og senest 10-40w hos Superdæk næstved (af flere omgange). Ved ikke rigtig hvad der er gået galt hos mærkeværkstedet i holstebro, men alfa har klart foreskrevet 10-60w fuldsyntetisk olie.

Så jeg har bestilt 20 ltr castrol Edge titanium 10-60w hos mapodo i tyskland, hvor jeg har købt ret meget olie over tid og både forsendelse og vare er helt i top.

Har næsten hele service historikken over bilen, og fra 2007 (80000km) til nu, er der brugt 137.000kr på at holde bilen godt kørende. Nogen vilde regninger alfa i holstebro har kastet af sig! Hver gang bilen har skulle til service har regningen ligget mellem 12 og 15t kr.

Så min ide, da jeg ikke er afhængig af bilen, er lige så stille og rolig løbe bilen igennem og skifte det der er nødvendigt. Renser og går motor efter, samt kigger på elnettet etc. Har planlagt at kaste mig ud i tandremsskift, når det bliver nødvendigt, men bilen har kun kørt knapt 25tkm siden sidste skift knapt 3 år siden.

Så bestiller oliefiltre, pollen kulfiltre, indsugningfiltre, NGK BKR6EKPA tændrør (er i tvivl om dem!) , 1 bosch tændspole til reserve, oliebundprop. Der er en del at spare ved at købe det online, og så er selvgjort vel velgjort .

Er i tænkeboksen omkring tandremssæt og remstrammerhjul, multirem og tilhørende stammer,vandpumpe samt topdæksel pakning. Kan se der skal bruges specialværktøj for at fastlåse knasterne samt nøgle til remstrammere. Har skiftet tandrem som hygge projekt før, så mon ikke det er til at gøre når der engang kommer lidt lune i vejret. Men igen bilen har ikke kørt noget særligt km siden sidste skift, det eneste der er kritisk er tiden.

Nogen steder i har specielt tillid til angående reservedele?

Har fundet
www.alfaowner.com/Forum/alfa-147-156-andamp-gt

shop.alfisti.net/Tuning-Styling/Alfa-GT/...ance:::1_17_540.html

Havde tænkt at prøve for første gang at købe reservedele hos bildeleshop.dk og går ud fra at hvis man kun køber mærkevarer er det same same som det der sælges til langt højere priser for samme varer i dk.
Sidste redigering: 14.03.2018 23:14 af John Michael Bech.

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 15.03.2018 13:25 #27869

Velkommen til og tillykke med bilen. Kanon køretøj.

Rent faktisk er Alfa Romeo generelt temmelig solide biler, og personlig er jeg bestemt ikke tilhænger af at begynde at ”skrue på” en bil, der fungerer, - med mindre, man er sikker på, noget er gået i stykker, - eller vi taler om skiftemodne service-dele. Dette gælder særligt, når der allerede er skiftet og repareret for en mindre formue på bilen inden for de senere år.

Så store regninger som disse, skyldes oftest, at værkstedet ikke har haft tilstrækkelig viden og erfaring med Alfa, og derfor relativt ukritisk har fortsat med skifte dele ”i blinde” uden ”stumpen” reelt fejlede noget, for at søge efter grunden(e) til en eller anden lyd eller en fejl, - eller ”bare fordi de kunne”.

Mht. diagnosesystem bruger jeg selv multiECUscan med interface kabel fra Nic-tec:

nic-tec.com/product/usb-kabel-for-alfa-r...-fiat-og-lancia-828/

Der følger en gratis demo-software med, som også kan nulstille alarmer, (vigtigt, at kunne, fordi alarmsystemet på Alfa’er i begyndelsen af 2000’erne var meget følsomt (overdrevent, kunne man sige), og mange alarmer vil ellers fortsætte med at lyse i det uendelige). Som alternativ kan man købe et fuld version program på dansk for ca. ”en tusse”, men det er for de fleste ikke nødvendigt. Hvis man selv kan fremstille et kabel, kan et program evt. hentes her
www.multiecuscan.net/

Castrol 10W60 er en ok olie, og jeg køber den selv hos enten T-Hansen eller Autobremsen på Roskildevej for under 400 kr. for 4L (sparer fragt),

Ganske vist ses det af klubbladet i seneste nr., at Alfa-importøren har sat anbefalingen på olie til 2.0 JTS ned til 10W50, men personligt tror jeg, det alene skyldes, at Selenia/Petronas er holdt op med at producere 10w60 ”Selenia Racing”. Men jeg ville alligevel straks at få tappet den 10W40 af, og få skiftet oliefilter og olien til 10W 60 (skift tætningsskiven til bundproppen – men ikke nødvendigvis selve aftapningsproppen, som vist du ellers skriver)

Med tændspoler har jeg personligt bedst erfaring med NGK (Bosch mener jeg, er temmelig opreklameret), og har senest købt hos det tyske net-baserede Autodoc.dk / bildeleshop.dk,
Eller evt. her www.alfaworkshop.co.uk/parts/GT_Coil_pack.shtml

NGK PFR6B (eller alternativt NGK BKR6EKPA) er de tændrør, Alfa Romeo anbefaler til 2,0 JTS iht. instruktionsbogen, og de kan fx købes her:
www.alfaworkshop.co.uk/parts/GT_Spark_Glow_Plug.shtml

(eller evt. hos fx Djarlo i Nærum til deres hidsige monopolpriser af (s.v.j.h). 280 kr. pr stk.- eller mere ).

Ved tandremsskifte skal man - som du skriver, - jo bla. bruge knastlåse, mikrometerur/"t.d.c-måler" mm., (og man bør i øvrigt også ved samme lejlighed skifte balancerem og evt. også multirem), hvis det skal laves ordentligt. Når man udfører ”operationen” første gang, løber regningen for værktøj og delene alene meget let tæt op i nærheden af den pris, man skal betale for at få det udført hos fx Car Centre på Lergravsvej, Amager + man at skal have allerh.. god tid…

Men da ”rigtige” Alfister jo ofte skal have lidt motorolie under neglene engang i mellem, kan lidt hjælp da evt. hentes her:

www.alfaworkshop.co.uk/alfa_cam_belt_change.shtml

replace-timing-belt.com/how-to-replace-t...-0-ts-16v-2002-2005/

www.alfaworkshop.co.uk/replacing_ballanc...ft_belt_ts_jts.shtml

Knastlåse og mikrometerur (og i øvrigt delene) kan fx købes her:
www.alfaworkshop.co.uk/parts/156_Cam_Lock_Tool.shtml

I øvrigt er dette britiske Alfaværksteds hjemmeside også meget brugbart for div. råd og vejledninger.
Sidste redigering: 15.03.2018 13:47 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 15.03.2018 17:15 #27872

hvis du gerne vil kører på selenia kan du stadig få 10-60 racing hos dækonline de tar 456 kr for 5 liter med moms og levering køber selv olie der har prøvet og kører castrol var ikke imponeret havde for højt olieforbrug så kører på selenia nu og har kum brugt en halv liter på 10000km den har trods alt kørt 300000 km ved.r bildeleshop behøves du ikke være bange de har reservedele der er ok køber selv det meste der jeg kan godt leve med der ikke er stemplet alfa logo elsker mine alfaer men er ikke så fanatisk det er den eneste måde man har råd til veligeholdelse angående tester har prøvet en tester fra biltema den fungerede på min diesel men det er jo en smags sag

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 19.03.2018 12:29 #27903

Tak for velkomsten!

Ja en Alfa GT er da en lidt speciel bil. I rød så er den ganske speciel at se på og køreegenskaberne er rigtig gode. Da den er udstyret med en Novitec udstødning så "larmer" den betydeligt mere end de fleste biler, kan ikke helt afgøre om det er for anmasende eller bare sådan det skal være. Netop fordi den er så lavt gearet, så tager den over 3000 omdr. for at kører 110. Og med en Novitec på, skal vi så ikke blot sige at det kan høres

Har lige bestilt for små 6000kr dele hos alfaworkshop.co.uk. De er hurtige til at svare og pakketid er næsten ikke eksisterende. ½time efter var pakken sendt og dhl track and trace nr givet, det er imponerende.

Har bestilt alle fikserings og måle værktøjer samt dele til tandremsskift med vandpumpe og medløber hjul. Dertil kommer generator rem og tilhørende medløberhjul og strammer. 3* fuld service med alle filtre (incl kabine) og et sæt originale NGK tændrør og 1 ekstra tændspole. Fik lige skiftet en hos car centret, men til 600kr er det fint at have en ekstra på lager.

Vedr obd løsning har jeg ikke fundet nogen endnu, men det ender nok med en kkl løsning af en art med multiscan softwaren..

Stod i aftes i -5gr, med en føntørre, og tørrede en højre forlygte for kondens indvendigt. Grunden til at jeg kiggede på det, var at lygten lyser ned i jorden 2 mtr foran bilen. Det lader til at justermotoren i lygtehuset har sat sig fast. Har fundet en beskrivelse af skift/rep på nettet, og har fundet en regning for skift af denne på venstre forlygte. Men nu prøver jeg lige en midlertidig rep, så jeg kan få den igennem syn.

Så mangler der blot lidt varme i vejret, så jeg kan få gjort skruet lidt på bilen..
Sidste redigering: 20.03.2018 08:14 af John Michael Bech.

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 19.03.2018 13:14 #27911

Hej John
Tillykke med din Alfa, kan se at du allerede er glad for den.

Vær opmærksom på at der findes forskellige typer kabler. Nogen giver dig ikke adgang til ABS og Airbags, andre gør, ved brug af diverse mellemkabler.
Jeg bruger selv dette, det har omskiftere så det kan emulere forskellige kabeltyper spå man ikke behøver mellemkabler for ABS og Airbag:
electronic-fuchs.de/epages/e87b02f8-46da...000-33-%280%2C1kg%29
Hvis du bor i hovedstadsområdet er du velkommen til at komme forbi og prøve mit, inden du evt køber et.
Det fungerer fint med MultiEcoScan software. Gratis versionen er OK.

Jeg kører selv med Castrol Edge, kan købes hos landberg.dk til rimelig pris. Det er klart den bedste olie jeg har prøvet, markant mindre klapren ved koldstart og meget lavt forbrug. Her dog ikke prøvet Selenia.

Fejlende lygtemotorer er ikke unormalt, hvis der er fugt i lygten tærer elektronikken i den lille motor. De er billige og ret nemme at skifte.

Go' fornøjelse med GT'en
Lars

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 20.03.2018 09:03 #27922

Hej Lars

Ja, det er en lidt speciel bil. Men alle "special" biler, som ikke blot er familie containere, giver i kraft af deres design filosofi altid et anderledes indtryk.

Af coupe typen biler har jeg ikke kørt så mange, bortset fra MB SL der med kompressor er underholdende, ikke mindst fordi man sidder længere tilbage i bilen. Alfa GT er lidt allshow and no go pga. dens relative begrænset mængde hk. De fleste tyske sports tourer, med lidt respekt for begrebet, har mellem 250 og 500hk, hvilket giver en anden køre dynamik. Igen er de så ofte tilsvarende tungere

Men det der gør GT'en interessant, er dens fine balance dvs. gode vægtfordeling og relative lave vægt. Motoren har et godt bund og mellemtræk, som er en fornøjelse. Tror at netop 2.0JTS motoren gør bilen mere neutral i kurver, mod den lidt tungere og kraftigere 3.2 V6.

Bestiller OBD kablet du linker til. Det er et u-undværeligt redskab for at kunne vedligeholde bilen (Har VAGCOM til superb'en). En ting der undrer mig, er at lygtestyringen ikke har meldt fejl. Har skilt lysnivea motoren i højre forlygte, print helt irret og flere komponenter tæret væk.

Har bestilt 2 nye og dem fylder jeg med silikonefedt for at undgå gentagelse i nær fremtid. Til sommer er planen at eftermontere udluftnings ventiler i bunden af lygtehuset, så kondens kan komme ud. Forstår ikke hvorfor så elementært en detalje ikke er lavet ab fabrik, men lidt charme skal der åbenbart være ved at køre italiensk...
Tid til at oprette siden: 0.12 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark