Hej John
Det lyder som om du allerede er inficeret med Alfa bakcillen

Du har helt ret, Alfaerne kører fænomonalt, jeg har ingen planer om at skifte min 147 selv om den har 15 år på bagen. Jeg gætter på at din kører nogenlunde på samme måde da de er bygget på samme platform.
Kablet jeg linker til er også et VAG kabel, et almindeligt ELM327 kabel giver dig ikke adgang til airbag og ABS, det gør et VAG kabel. Hvis du allerede har et VAGCOM kabel behøver du måske ikke endnu et kabel. Har du prøvet det med MultiEcuScan? Du behøver ikke købe programmet, demo versionen fungerer fint. En af forskellene er at du i betalingsversionen kan monitorere flere sensorer samtidig, det har man i praksis ikke brug for.
Glemte at nævne at jeg har snydt lidt. I stedet for de kostbare NGK tændrør har jeg monteret tilsvarende Bosch som er langt billigere. Har ikke kunnet google mig frem til at det skulle være noget problem, jeg tager chancen.
NGK BKR6EKPA (ø14mm M16 nøgle) Alternativ: Bosch FR7DC+ (M16 nøgle)
NGK PMR7A (ø10mm M16 nøgle) Alternativ: Bosch UR6DE
Jeg døjer også med fugt i mine forlygter, på en varm solrig dag fjerner jeg dækslet bag på en dags tid så de kan tørre ud, så er de tørre et stykke tid igen. Det skal gentages med mellemrum. Jo, det er nok én af særhederne ved at køre italienst. Hellere det end at sidde i en kedelig japans bil.
Der er ingen feedback fra lygtemotorerne, husk at du skal have justeret lyset efter du har skiftet motorerne.
Andre kendte fejl er: dårlige stikforbindelser til airbags, kugleled i forhlulsophæng holder ikke længe, klaprende knastforstiller.
Undlad ikke at skifte tandremme til tiden.
Bort set fra disse få ting er der generelt ingen problemer med bilerne.
Mit eget gæt på hvorfor Alfaer har ry for at gå oftere i stykker end andre biler, er at vi nok kører vores Alfaer en del mere friskt en mange andre billister, det slider selvfølgeligt lidt ekstra.