Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: GT - JTS ODB reader og reservedele

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 20.03.2018 10:47 #27923

Hej John
Det lyder som om du allerede er inficeret med Alfa bakcillen
Du har helt ret, Alfaerne kører fænomonalt, jeg har ingen planer om at skifte min 147 selv om den har 15 år på bagen. Jeg gætter på at din kører nogenlunde på samme måde da de er bygget på samme platform.

Kablet jeg linker til er også et VAG kabel, et almindeligt ELM327 kabel giver dig ikke adgang til airbag og ABS, det gør et VAG kabel. Hvis du allerede har et VAGCOM kabel behøver du måske ikke endnu et kabel. Har du prøvet det med MultiEcuScan? Du behøver ikke købe programmet, demo versionen fungerer fint. En af forskellene er at du i betalingsversionen kan monitorere flere sensorer samtidig, det har man i praksis ikke brug for.

Glemte at nævne at jeg har snydt lidt. I stedet for de kostbare NGK tændrør har jeg monteret tilsvarende Bosch som er langt billigere. Har ikke kunnet google mig frem til at det skulle være noget problem, jeg tager chancen.
NGK BKR6EKPA (ø14mm M16 nøgle) Alternativ: Bosch FR7DC+ (M16 nøgle)
NGK PMR7A (ø10mm M16 nøgle) Alternativ: Bosch UR6DE

Jeg døjer også med fugt i mine forlygter, på en varm solrig dag fjerner jeg dækslet bag på en dags tid så de kan tørre ud, så er de tørre et stykke tid igen. Det skal gentages med mellemrum. Jo, det er nok én af særhederne ved at køre italienst. Hellere det end at sidde i en kedelig japans bil.
Der er ingen feedback fra lygtemotorerne, husk at du skal have justeret lyset efter du har skiftet motorerne.
Andre kendte fejl er: dårlige stikforbindelser til airbags, kugleled i forhlulsophæng holder ikke længe, klaprende knastforstiller.
Undlad ikke at skifte tandremme til tiden.
Bort set fra disse få ting er der generelt ingen problemer med bilerne.
Mit eget gæt på hvorfor Alfaer har ry for at gå oftere i stykker end andre biler, er at vi nok kører vores Alfaer en del mere friskt en mange andre billister, det slider selvfølgeligt lidt ekstra.

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 20.03.2018 22:11 #27938

Ja men Alfabacillen kommer ikke ingen steder fra..

Min fader har haft alfetta 1.6, 2* Giulietta 2.0, 33 1.5ti, 75 2.0TS,2*155 2.0TS, 156 2.0TS samt en GT. Alle røde, på nær de 3 første!

Har kørt i stort set alle de Alfa'er, lige på nær alfettaen. Den mest undervurderede af de biler var nok 33ti'en. Fantastisk bil med en bumstærk boksemotor og sublime køreegenskaber.

Giulietta og 75'eren mindede i køreegenskaber om hinanden, og i forhold til datidens biler, var de foran i prestandard. Giulitta var foran på teknik i 80'erne, hel aluminiums motor med dobbelt overliggende knastaksler med 5 trins gearkasse liggende bag og stiv de dion bagaksel => 50/50 vægtfordeling.

Så jeg kan nok snakke en del med om klassiske Alfaer, hvilket dog ikke har meget med nutidens modeller. Ikke fordi de var bedre, men i forhold til tiden de kom i var de foran. Alfa blev kørt bagom i 90'erne og 00'erne, men det kan man vel generelt sige om det mest italiensk producerede i den periode (på nær ferrari og maserati).

Har lige fået små 20 L Castrol Edge Titanium 10/60w ind af døren og pakken med alle "lækkerierne" fra alfaworkshop ankommer imorgen . Tester iøvrigt lige om Vagcom kablet virker før jeg bestiller et alternativ.

Hvilke kugleled er det som er de mest udsatte i fortøjet på en 147/gt? Bagenden har som tidligere nævnt lige fået skiftet fjedre, støddæmpere, konsoller og krængnings stabilisatore kødben, så regner ikke med at der er noget at komme efter. Pt. er der ingen mislyde fra undervognen og den kører helt retningsstabilt med jævnt afslidning på vinterdækkene.

Så mangler kun foråret så de pæne alufælge kan blive luftet. En GT med plastik kapsler er lidt som at spise karameller med papiret på.
Sidste redigering: 21.03.2018 22:19 af John Michael Bech.

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 21.03.2018 21:49 #27957

Så er der lagt op til underholdning

IMG_20180316_174509.jpg
^

IMG_20180316_174519.jpg

IMG_20180321_201921.jpg

IMG_20180321_202302.jpg

Det er da billigt, 85kr for et originalt NGK platin belagt tændrør

IMG_20180321_202050.jpg

Alle special værktøjer til tandremsskift på JTS mfl. motorer. Bliver spændende om det er til at håndtere.

Der er til 3 gange service med kabinefilter, samt 1 tandremsskifte med vandpumpe, incl topdæksel pakning, balancerem, multirem med stammerulle. Dertil kommer et frontkøler emblem med krom afdækning og enekstra bosch tændspole. Alt er originale reservedele, borset fra multiremme og tilhørende strammerulle.

Priserne er rimelige, jvf. pundets kurs. Har alt ialt, incl 200kr forsendelse samt specialværktøj, betalt 5400kr.

Hvad olien angår, har jeg betalt, incl forsendelse 75kr ltr.. (købt hos mapodo.de)
Sidste redigering: 21.03.2018 23:03 af John Michael Bech.

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 21.03.2018 23:36 #27958

Hvad olien angår, har jeg betalt, incl forsendelse 75kr ltr.. (købt hos mapodo.de)

Er den tyske "Supercar"-udgave af Castrol Edge 10w-60 bedre end den engelsksprogede udgave, Autobremsen sælger til 63,75 kr/l pt?

Ellers et hyggeligt weekendprojekt, god jagt, fortæl gerne om resultat og evt. faldgruber - skal også til det, når den rigtige Alfa en gang er fundet
166 3.2 Progression '04 - Il Cammello Ambulante
156 SW GTA Selespeed '03 - ex Japan, "Blå Vogn 2003"
159 2.2 JTS '06 - bye-bye
Honda VF1100S/V65 Sabre '84 og ditto '85, Honda VF750S F/I '85, Honda GB500 CA '89

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 21.03.2018 23:51 #27959

Godt spørgsmål, vedr. det med olien. Mener, uden at være på helt fast grund, at den olie autobremsen sælger til særpris, er den udgående udgave. Hvis du læser hos Autobremsen under beskrivelse står "Castrol EDGE SUPERCAR er afprøvet og testet i de ultimative performere,...". Så det er nok fordi de mener at det er til superbiler , ja det skal i en Alfa

Men om der reelt er forskel på kvaliteten... pas. Til gengæld så er det 5 l dunke og det da meget rart nu når motoren rummer 4.4l, men detalje.

Ja, men det bliver først når foråret/sommer har sat ind. Da bilen, som før nævnt, kun har kørt 25tkm siden sidste tandremsskift for 3 år siden, så holder det nok til sommer. Kigger jeg på remmene ligner de nye, selv skriften på oversiden står som nyt..

Iøvrigt, så anbefaler alfaworkshop at man skifter indsugningsmanifoldens knast aksel variator ved tandrems skift, er det noget i/du har hørt? Den koster 1200kr, så det da en sjat penge.
Sidste redigering: 22.03.2018 00:00 af John Michael Bech.

Sv: GT - JTS ODB reader og reservedele 22.03.2018 18:58 #27964

Hvis den larmer skal den skiftes. Ellers ikke. Ved koldstart lyder det som der ingen olietryk er de første 5 sek. så er den defekt.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.

Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark