Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Alvorligt støjende undervogn / Ny nøgle

Sv: Alvorligt støjende undervogn / Ny nøgle 01.08.2018 12:27 #28963

Låsesmeden på Valhøjs alle i Rødovre kan sikkert klare nøgle

Sv: Alvorligt støjende undervogn / Ny nøgle 01.08.2018 13:11 #28964

Tak til alle for svarene og jeres hurtige respons

Jeg har lige talt med Alfisti shoppen igen. Eibach har tilsyneladende haft støjproblemer og mine nye røde bøsninger skulle være en forbedret udgave - det kan jeg så konstatere de ikke er. Jeg vil prøve at give dem lidt tid som Lars foreslår og ellers vil jeg overveje originale bøsninger inden jeg bliver kolerisk.

Tillægsspørgsmål - bilen er naturligvis sporet i.f.m. øvelsen - jeg synes den er lidt uskarp omkring ligeud. Jeg kan dreje rattet 5 mm til hver side (10 mm ialt) uden bilen drejer, den føles fast og jeg mærker ikke slør. Kan det være vinklen der skal spidse mere indad, eller har nogen andre forslag ?

mvh
Henrik

Sv: Alvorligt støjende undervogn / Ny nøgle 03.08.2018 12:45 #28969

Min 147 er begyndt at larme, brumme og knurre så uudholdeligt fra fortøjet, at jeg er nødt til at gøre noget ved det, men jeg tror nu mest på, det er hjulleje eller kardanled. Min har gået 145.000 km, jeg lægger mærke til din kun har gået 80.000 km., det virker tidligt, men det er det måske ikke.

Det jeg ville sige var, at jeg lagde mærke til i eLearn, at når fortøjet skal samles igen, så skal bilen sænkes så trekanten overholder et lodret mål på 48 mm mellem enderne før møtrikken til støddæmpergaflens bøsning spændes til for at undgå såkaldt "torsional pre-loading of the flexible bushes". Har værkstedet mon gjort det, og har det noget at sige?
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: Alvorligt støjende undervogn / Ny nøgle 03.08.2018 12:54 #28970

Hej Claus

Tak for input

M.h.t. din, så kan det måske være trækaksler. Jeg har netop fået skiftet træksaksler samtidigt med det nævnte. Dette sker ca. et år efter sænkning - og iflg. værksted er dette normalt i.f.m. sænkning, at trækaksler går relativt hurtigt fordi de har været vant til at arbejde i en anden vinkel.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår din sidste kommentar eller om den er relevant - men jeg har kun PU bushes i krængningsstabilisatorer, ikke i bærearme.

Sv: Alvorligt støjende undervogn / Ny nøgle 08.09.2018 16:10 #29108

Jeg satsede på, det var det yderste led på trækakslen ved venstre hjul og ramte rigtig. Nu er bilen stille igen, utroligt som sådan et nedslidt led kan støje og 260 kr. for et nyt MAPCO i Tyskland er jo ikke alverden. Jeg satte også en ny nedre bærearm på, når nu jeg havde det skilt ad, da bøsningerne så noget bedagede ud, her måtte jeg slippe 520 kr. for et A.B.S.

Det jeg mente med målet var, at gaffelbolten først spændes til sidst, når bilen igen står vandret på alle 4 dæk og ikke mens den er løftet og hjulene afmonteret, så bærearmen er rigtig vinklet ved tilspændingen.

Jeg ville egentlig også godt have sat en ny ankerplade på, da den er rustet op, men jeg kan sjovt nok ikke finde nogen, heller ikke på eBay. Den er fælles med 156 og GT, så den skulle da være til at få.
147 1.6 TS & Punto Evo 1.3 MJT

Sv: Alvorligt støjende undervogn / Ny nøgle 10.09.2018 21:06 #29115

Hej Claus, har nogle nye ankerplader liggende, så det finder vi nok ud af.
Har selv støjproblemer med min Giulietta, fra 2011.
Har skiftet dæk 2 gange, for at få det laveste støj DB, men de rumler/larmer stadig.
Så i sidste uge, fik jeg støjbehandlet den hos Ditrinol, samtidig men en efterbehandling, og det hjalp da også en del, men den er bestemt ikke lydløs.
Har tidligere, fået skifter et baghjulsleje, som larmede, og nu siger de andre hjul ikke noget.

Tænkte om en 4 hjulsudmåling, måske vil kunne fortælle noget?
Ellers er problemet omkring bærearmene, måske løsningen?
Ham der fandt på det første hjul, var smart, mens ham der
opfandt de tre andre, var genial
Tid til at oprette siden: 0.14 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark