Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Temperaturstigning ved motorvejskørsel

Temperaturstigning ved motorvejskørsel 16.08.2012 21:22 #7759

Jeg har konstateret, at på de sidste par motorvejskørsler stiger temperaturen fra de faste 90 grader til næsten 100 grader (har ellers holdt sig limet fast til de 90 grader) ved 110 km/t. Så snart hastigheden sænkes til landevejskørsel/bykørsel falder temperaturen igen til de 90 grader. Mit værksted mener det er tid til at få en ny vandpumpe i, den originale skulle være forsynet med plastikskovlhjul, der løsner sig med tiden. Bilen bruger ikke vand, og har kørt 61.000 km. Er der andre med lignende erfaringer ? (bare inden jeg bestiller tid til et tandremsskift/vandpunpeskift, som jo ikke er helt i den billige ende (skulle vist egentligt først skiftes til februar næste år efter serviceplanen).

MVH Lars Rasmussen

Sv: Temperaturstigning ved motorvejskørsel 16.08.2012 21:30 #7760

Din værksted har faktisk ret, din GT 3.2 har ganske rigtig en vandpumpe med plastrotor monteret fra fabrikken.

Og den skal skiftet ud ved det første tandremsskift.
Men en anden type med metal roter fra en gtv 3.0 fra ca 1999.

Den ser sådan her ud, og kan også købes HER
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.
Sidste redigering: 16.08.2012 21:32 af Michael Riis.

Sv: Temperaturstigning ved motorvejskørsel 17.08.2012 11:47 #7764

Tak for svar,

Det tyder på at den tidligere ejers værksted (Manniche) ikke har vidst, at der kunne skiftes til en bedre vandpumpe, og at der enten ikke er skiftet vandpumpe, eller at man ikke har vidst bedre. Efter mit første og eneste møde med værkstedschefen hos Manniche er jeg ikke forbavset - det er vist ikke det eneste de ikke har styr på vedrørende Alfa Romeo eller kundeservice i det hele taget !

Mit nuværende værksted har allerede foreslået en GTV vandpumpe af metal, men Car Centre har jo også rimeligt godt styr på Alfaerne.

MVH Lars Rasmussen
Sidste redigering: 17.08.2012 12:08 af Lars Rasmussen. Begrundelse: Fejl i værkstedsnavn

Sv: Temperaturstigning ved motorvejskørsel 30.08.2012 12:10 #7830

Så er problemet løst. Kur = tandremsskift inkl. vandpumpe. Vandpumpens rotorhjul af plastik var flækket og kørte derfor ikke med rundt ved motorvejshastighed. Vandpumpen blev udskiftet med en GTV model med metalrotorhjul. Som sædvanlig rigtig forudsigelse af car centre - imponerende !

MVH Lars Rasmussen

Sv: Temperaturstigning ved motorvejskørsel 30.08.2012 16:59 #7831

At vandpumpen ikke dur fra fabrikken, ved de fleste, der roder med Alfa V6 motor.
Det er et meget kendt problem.

Og hvis du googler alfa v6 vandpumpe, vil der også komme en del hit.

Men fint at du kom ud og køre igen, men du er vel også blevet en del letter i muldvarpen, for tandrem osv er vel ikke billig.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: Temperaturstigning ved motorvejskørsel 30.08.2012 17:27 #7832

Muldvarpen er ikke blevet plyndret endnu, da jeg hentede bilen i går, men forventer en "pæn" regning fra mekanikeren.

PS: Er der andre kendte problemer jeg skulle være forberedt på, ud over kobling, som er skiftet og Q2 som er installeret ?


MVH Lars Rasmussen
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.08 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark