Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Erfaringer 147 selespeed

Erfaringer 147 selespeed 21.11.2012 14:48 #8345

hej allesammen.
Jeg er på jagt efter en ALFA 147 2,0 ts selespeed. Jeg vil gerne høre jeres erfaringer med bilen som sådan, og særdeles om selespeed systemet.
er der nogle fælder ? jeg har allerede prøvet en , og det var en dejlig bil. desværre blev den solgt lige for næsen af mig. Jeg har aldrig ejet en ALFA, men har kørt både en 156 og 159 Manuelt gear, begge benzin.
Jeg kan se at der nogle enkelte til salg, men kan ikke helt gennemskue hvor gode de er?

Sv: Erfaringer 147 selespeed 22.11.2012 14:22 #8347

Det bedste råd jeg vil give, er først og fremmest at finde et værksted med erfaring i Selespeed, det er et unikt system for Alfa Romeo og med tiden vil der opstå fejl. TS motoren kan godt lide olie, så hold øje med oliestanden, gerne per 1000 km. Nu er udvalget ikke stort, men gå efter en, som er blevet rustbeskyttet igennem tiden og udfyldt servicebog, gerne af et værksted med Alfa speciale. Vær opmærksom på mislyde fra motor, gearkasse og undervogn ved prøvekørsel. Vurder også om Selespeed er nødvendigt, det er ikke en automatisk gearkasse i gængs forstand, du skal selv skifte for det bedste resultat. Den manuelle gearkasse er ganske god og ellers er 147 bare en dejlig bil.
Sidste redigering: 22.11.2012 15:00 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: Erfaringer 147 selespeed 22.11.2012 15:27 #8348

Hej. tak for svaret. Jeg er klar over at det ikke er et "rigtigt" automat gear, men lidt af samme type som det jeg har i min nuværende bil (smart). Jeg vil dog ikke have en manuel gearkasse da jeg bor i byen og oftet står i kø.
Umiddelbart lyder du siger man skal holde øje med som udgangspunkt ikke så forskelligt fra det der gælder en hvilken som helst anden bil.

Nogen der kender et fornuftigt værksted på sjælland med speciale i selespeed?
(Helst københavn)

Sv: Erfaringer 147 selespeed 22.11.2012 17:09 #8349

selespeed har også den race agtig funktion, at den selv skifter op lige inden begrænser nåes. + Det lyder herligt når den selv giver mellemgas ved nedgearing.
Den kan jo bruges som fuld automatic ved brug af city og selv at skifte op og ned ved brug af enten gear vælger eller paddle shift.
Jeg kan kun sige at det er rigtig rart at kører med i byen og ved kø, men skal ikke sidde og file på koblingen hele tiden.

Sv: Erfaringer 147 selespeed 22.11.2012 17:36 #8350

Mads Christensen skrev:
selespeed har også den race agtig funktion, at den selv skifter op lige inden begrænser nåes. + Det lyder herligt når den selv giver mellemgas ved nedgearing.
Den kan jo bruges som fuld automatic ved brug af city og selv at skifte op og ned ved brug af enten gear vælger eller paddle shift.
Jeg kan kun sige at det er rigtig rart at kører med i byen og ved kø, men skal ikke sidde og file på koblingen hele tiden.

..og det er lige det jeg går efter

Sv: Erfaringer 147 selespeed 23.11.2012 10:49 #8351

Gert Lund skrev:

Umiddelbart lyder du siger man skal holde øje med som udgangspunkt ikke så forskelligt fra det der gælder en hvilken som helst anden bil.

Lige bortset fra det med olien og rust i undervogn, så er den heller ikke så meget værre end andre biler fra den årgang. Hvis den ikke har været synet for nyligt, så vil jeg også undersøge, om der er ratslør. Check også at alt elektrisk virker. Selespeed skal fungere uden blinkende indikator for gearvalg (og fejlmeddelelser) og indikatoren for motorfejl skal forblive slukket.. Ellers held og lykke!

PS. Spørg forresten også til, hvornår tandrem sidst er skiftet. Hvis ikke det vides, så skift den mm. efter køb. Evt. også knastforstiller i samme forbindelse.
Sidste redigering: 23.11.2012 11:16 af Thomas Lund Nielsen.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.13 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark