Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Valg af bremseskiver/klodser

Valg af bremseskiver/klodser 15.04.2015 22:25 #18029

Korte og kontante spørgsmål fra min side (for en gangs skyld):

Bil: 156 2,0TS 1998. Kører mest på snoede landeveje.

1) Jeg skal til at skifte skiver/klodser. Er der nogen anbefalinger mht mærke/leverandør etc?

2) Er det muligt at opgradere bagbremserne til 276mm fra std 251mm? Er det ønskværdigt?

På forhånd tak
Peter

Sv: Valg af bremseskiver/klodser 15.04.2015 23:36 #18031

Peter Fjerbæk skrev:
1) Jeg skal til at skifte skiver/klodser. Er der nogen anbefalinger mht mærke/leverandør etc?

Jeg havde god erfaring med kombinationen hullede Brembo-skiver og Ferodo DS2500 klodser.

De blev godt nok lidt trætte efter en hel dag på Núrburgring , men på de snoede landeveje fungererede de rigtigt godt.

Peter Fjerbæk skrev:
2) Er det muligt at opgradere bagbremserne til 276mm fra std 251mm? Er det ønskværdigt?

Det kan man sikkert, men man skal helt sikkert også skifte kalibrene - som er en hel anden konstruktion for at forhindre problemet med at de "gror fast".

Skiverne på 276 mm er i øvrigt uforholdsmæssigt dyrere end dem på 251 mm

Og så er er hele problematikken med typegodkendelsen af bilen, som vi nok ikke skal komme ind på
Lars
Giulietta 1750 TBi TCT
Giulia 1300 Super

Sv: Valg af bremseskiver/klodser 16.04.2015 10:24 #18042

De store bagbremser gror nu også fast

Sv: Valg af bremseskiver/klodser 16.04.2015 12:19 #18043

Anbefaling til klodser kommer jo meget an paa hvad din praeference er; hvis du vil have max bremsekraft, saa koster det paa holdbarheden og kraever ogsaa at der er varme i dem foer de fungerer optimalt.
Jeg har selv haft stor fornoejelse af EBS red stuff, der baade dur til hverdag og fest (bane) samt har det plus at der ikke er meget bremsestoev, saa de sviner ikke saa meget.

Interessant spoergsmaal om bagbremserne - hvordan har du faaet den ide? Og hvad havde du forestillet dig at du ville faa ud af det?
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: Valg af bremseskiver/klodser 16.04.2015 16:14 #18047

Flemming Hansen skrev:
De store bagbremser gror nu også fast

Ikke mine

... men det var nu også noget, min mekaniker bildte mig ind en dag vi talte om det . Så mon ikke jeg jeg fejlciterede ham, og det skulle have været: "De gror ikke så nemt fast"
Lars
Giulietta 1750 TBi TCT
Giulia 1300 Super

Sv: Valg af bremseskiver/klodser 16.04.2015 20:18 #18051

Tak for svarene indtil videre.

Omkring opgradering af bagbremserne: det er indtil videre bare en ret løs tanke. Dels har jeg (også) hørt, at de sene bagbremser ikke er så slemme til at hænge, dels tænkte jeg, at det næppe vil give de store problemer til syn, så længe jeg holder mig til originale bremser fra den senere 156'er. Jeg ved så (endnu) ikke, hvad der ellers blev ændret i bremsesystemet, da det blev opdateret, så det er stadig på tankestadiet

Mikkel: Er de røde klodser OK til almindeligt gadebrug? Troede, de var mere trackday-rettede...
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.11 sekunder

Banner

© 2008-2025 Alfa Romeo Klub Danmark