Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Vinduesviskere + termostat

Vinduesviskere + termostat 31.01.2016 14:45 #21081

Hej

Min Crosswagon er begyndt på noget "snavs", viskerne på forruden er begyndt på, når de aktiveres, kun at køre ca. en trediedel op for derefter at stoppe. Et nyt tryk på armen for dem til at køre videre som intet var hændt og de parkerer fint. Er det en kendt fejl og i så fald hvad er det? Et relæ eller?

Den har en 1.9 jtd motor. Termostaten skiftede jeg for godt to år siden (original, købt hos Alfa) og nu er den træt og skal skiftes igen. Hvad siger erfaringen? Er det "normalt"

Jesper

Sv: Vinduesviskere + termostat 31.01.2016 16:13 #21082

Viskertrækket på min (tidligere) 156 gav op efter ca. 10+/- år. Nyt på og ikke flere problemer. Det kan selvfølgelig være andet, som f.eks. relæ - noget for et autoelværksted.

2 år for en 156 termostat er længe. Jeg opgav til sidst og satte en plade med hul i midten foran køleren om vinteren. Så hjalp det, at jeg havde motorvarmer monteret. Tænd den 15 min. før afgang og varmeapparatet gav varmluft fra start.

Sv: Vinduesviskere + termostat 31.01.2016 17:17 #21084

Det er da noget vrøvl og sige at 2 år er lang tid for en 156 termostat.
Termostaten i min 2.0 JTS er nu 7 år gammel og holder stadig temperature meget stabil på ca. 90°C om jeg kører på motorvej eller holder i kø.

Man kan selvfølgelig være uheldig med termostater der ikke holder så længe.
En termostat er en slid del og det er efter min mening ikke nødvendig at bruge en original termostat.
En uoriginal er også ok bare man holder sig fra de helt billige.

Så skift den igen.
Hvis du er snild på fingerne så er det en opgave man selv kan lave. det er ikke særligt svært. Bare husk at have noget køler vædske til at toppe op med.

Sv: Vinduesviskere + termostat 31.01.2016 17:39 #21086

Det kunne umiddelbart lyde som om viskermotoren kunne være OK, og kan ”reddes” med en simpel rensning – eller der er en dårlig forbindelse et sted, som enten skal fastgøres og/ eller renses.

Du kunne evt. prøve det, gutten, her foreslår:

wojtek-n.blogspot.co.uk/2011/08/alfa-romeo-wipers-problem.html

Sv: Vinduesviskere + termostat 31.01.2016 19:13 #21088

Skiftede også min termostat for 2,5 år siden. Den virker endnu. Kan den bliver lidt over 70 grader ved plus temperaturer fejler den ikke noget. Den 1,9 jtd har ikke travl med at blive varm Hvis du skifter igen så køb original som du gjorde sidst eller en af de dyre uoriginale. Triscan feks dur ikke
Den skulle gerne holde længere end 2 år, men det er åbenbart et problem på Fiat motorer

Sv: Vinduesviskere + termostat 01.02.2016 23:30 #21099

Tak for svar.

Ved ikke rigtig med den termostat, i morges ved få plusgrader lå temp. og rodede ved 75 grader på motorvejen. Bykørsel, inkl motorvej inden, senere på dagen lå den på godt 60 grader i følge instrumentet... Den blev varmere men det tog ca en halv evighed... Hm...

Ang. forrudeviskeren så kom jeg i tanke om ved hjælp af filmklippet der blev linket til at jeg havde samme problem på bagruden, ca en trediedel op og stop. Der skilte jeg det hele ad og rensede og smurte og det har virket fint siden. Fristende at tro at viskerne foran skal have samme tur. Det skal liige blive lidt varmere:)
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2026 Alfa Romeo Klub Danmark