Tak for gode svar.
Den helt gode nyhed er jo, at det lader til, at bilen faktisk når driftstemperatur, hvad enten måleren i bilen viser det, eller ej.
Jeg kan dog ikke helt forlige mig med, at moderne dieselbiler som hovedregel skulle arbejde ved cirka 70 grader. Jeg hælder mere til, at det er måleren, der på en eller anden måde viser forkert. Det kan jeg leve med. Men tak for diagrammet. Ved lejlighed skifter jeg føleren og ser, om det har en effekt.
I øvrigt havde jeg en 1,9 jtd før denne, og den opnåede ret hurtigt 90 grader.
Min fornemmelse er heller ikke, at motoren kører for kold. Den spinner som en mis efter få kilometer og et dieselforbrug på lige over 14 km/l, synes jeg også tyder på en sund motor med rigtig driftstemperatur. (Det skal siges, at jeg har en temmelig tung speederfod).
En anden ting, jeg lærte i dag, er at tandrem og vandpumpe skal skiftes for hver 60.000. Wauv... det er godt nok hurtigt. Godt jeg skiftede begge dele med det samme. (vandpumpen knurrede lidt i lejet, og jeg anede ikke, hvor gammel tandremmen var, så i begge tilfælde better safe than sorry).
Jeg har også lært, at det - ganske som jeg regnede med - er en 10v'er jeg har fået mig.
Det er i øvrigt en lækker slæde! Kører virkelig godt og virker ikke slidt i motoren trods 288K på samvittigheden.
Det eneste jeg faktisk ønsker mig mere er en 6-trins gearkasse og en remap af motorstyring for lidt bedre brændstoføkonomi og lidt flere hypper. Dog med fokus på brændstoføkonomien, for sandt at sige, er den sgu egentlig hurtig nok. Men lidt mere kan man vel altid bruge