Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: 156 2,4 opnår ikke driftsvarme

156 2,4 opnår ikke driftsvarme 21.06.2016 07:28 #22743

Kære kloge alfister

Jeg har for nyligt erhvervet mig en 156 2,4 jtd. Jeg er ret sikker på, det er den gamle 10v'er idet den er udstyret med tandrem. Det er mit indtryk at 20v'eren er med knastkæde.
Nå... men under alle omstændigheder er mit problem, at motoren ikke når den øsnkede driftstemperatur på 90 grader, men ligger og fedter rundt mellem 65 og 75.
Jeg har forsøgt det gamle trick med et stykke pap foran køleren, men uden resultat. Når det ikke virker er det givetvis fordi, der er monteret to gigantiske blæsere på indersiden af køleren, og jeg har bemærket, at de går igang, når bilen (ifølge temperaturmåleren) rammer 70 grader.
Hvad søren gør man ved det?
Man kan selvfølgelig sætte en ny thermostat i. Spørgsmålet er, om det løser problemet..?

Sv: 156 2,4 opnår ikke driftsvarme 21.06.2016 16:50 #22753

Temperatur føleren der sidder på termostaten består af to sensorer.
En til ECU'n og en til temperatur instrumentet.
Hvis blæserne starter ved 70°C (med aicon slået fra) så er det ikke termostaten der er defekt, men enten temperatur instrumentet eller sensoren.
Jeg er sikker på at motoren opnår den korrekte driftstemperatur

Derfor vil jeg som første step anbefale at du skifter temperatur sensoren for at se og det hjælper. Jeg har vedhæftet et diagram over temperature føleren.

Hvis der er AirCon'n der starter blæserne så kan det godt være termostaten der trænger til udskiftning.

Temperature_Wiring.JPG

Sv: 156 2,4 opnår ikke driftsvarme 21.06.2016 17:22 #22757

Velkommen i klubben Tobias.
Din 156 2,4 jtd er med tandrem, uanset om den er med 10 eller 20 ventiler. Tandrem og vandpumpe skal skiftes med 3 års eller 60.000 km mellemrum, hvad som nås først.
Jeg har ikke haft en 156 jtd, men min 156 2,0TS havde det også med ikke at blive varmere end ca. 70 grader. Jeg skiftede termostat og da det blev vinter, var temperaturen iflg. instrumentet stadig ca. 70 grader. Efterfølgende gjorde jeg ikke noget ved det. Det tog den lidt tid at blive varm i kabinen, men jeg havde motorvarmer, så den var lunken når jeg brugte motorvarmeren, som startede blæseren med den hastighed den var stillet på.

Sv: 156 2,4 opnår ikke driftsvarme 21.06.2016 17:58 #22759

Min 1,9 16v jtd bliver under normal kørsel heller ikke mere en ca 75 grader og min termostat virker. Skiftede den da jeg købte den, da den ikke blev over 55-60 grader med en udetemperatur på 25. Det er helt normalt at en moderne diesel ikke bliver varmere en 70-80 grader ved normal kørsel. Den blæser der starter med det samme er til kondenseren til a/c. Det skal den gøre når det er slået til Hvis det er en 20v står det på motorskjoldet
Sidste redigering: 21.06.2016 17:59 af Steffen Juul Simonsen.

Sv: 156 2,4 opnår ikke driftsvarme 21.06.2016 21:48 #22765

Tak for gode svar.
Den helt gode nyhed er jo, at det lader til, at bilen faktisk når driftstemperatur, hvad enten måleren i bilen viser det, eller ej.
Jeg kan dog ikke helt forlige mig med, at moderne dieselbiler som hovedregel skulle arbejde ved cirka 70 grader. Jeg hælder mere til, at det er måleren, der på en eller anden måde viser forkert. Det kan jeg leve med. Men tak for diagrammet. Ved lejlighed skifter jeg føleren og ser, om det har en effekt.
I øvrigt havde jeg en 1,9 jtd før denne, og den opnåede ret hurtigt 90 grader.
Min fornemmelse er heller ikke, at motoren kører for kold. Den spinner som en mis efter få kilometer og et dieselforbrug på lige over 14 km/l, synes jeg også tyder på en sund motor med rigtig driftstemperatur. (Det skal siges, at jeg har en temmelig tung speederfod).
En anden ting, jeg lærte i dag, er at tandrem og vandpumpe skal skiftes for hver 60.000. Wauv... det er godt nok hurtigt. Godt jeg skiftede begge dele med det samme. (vandpumpen knurrede lidt i lejet, og jeg anede ikke, hvor gammel tandremmen var, så i begge tilfælde better safe than sorry).
Jeg har også lært, at det - ganske som jeg regnede med - er en 10v'er jeg har fået mig.

Det er i øvrigt en lækker slæde! Kører virkelig godt og virker ikke slidt i motoren trods 288K på samvittigheden.

Det eneste jeg faktisk ønsker mig mere er en 6-trins gearkasse og en remap af motorstyring for lidt bedre brændstoføkonomi og lidt flere hypper. Dog med fokus på brændstoføkonomien, for sandt at sige, er den sgu egentlig hurtig nok. Men lidt mere kan man vel altid bruge
Sidste redigering: 21.06.2016 21:49 af Tobias Schultz.

Sv: 156 2,4 opnår ikke driftsvarme 22.06.2016 06:48 #22767

Tror ikke den hedder 60000 km. På min 1,9 16v hedder den 120000 km. Jeg har haft flere ikke italienske diesel biler og de har også alle ligget på omkring 80 grader. En commenrail diesel producere ikke ret meget overskudsvarme da de er så energi effektive. Der er også derfor der er tilskudsvarmer i langt de fleste, da det ellers bliver en kold fornøjelse da den er længe om at blive driftvarm Dette er dog ikke så udpræget på den små 1,3-1,4 motorer
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2026 Alfa Romeo Klub Danmark