Steffen Juul Simonsen skrev:
Erik og Ann Løye skrev:
Det kan være farligt at begynde med at hælde fuldsyntetisk olie på en ældre motor, som ikke tidligere har kørt på fuldsync. olie. Gamle slamaflejringer kan løsnes og uheldigvis tilstoppe smøresteder.
Hvis motoren er nyrenoveret (og renset indvendigt) er det en anden sag.
Vrøvl. Jeg har hældt 10w60 på minimum 6 boxer motorer både 8v og 16v og de kører alle fantastisk endnu

Skulle lige prøve 10w40 på min 33 16v her til foråret med det resultat at den blev næsten 10 grader varmere i olie og langt mere larm fra løfterne ved opstart. Det er alle motore fra 90 og bagud

Det er ikke spørgsmålet om motoren er konstrueret for mange år siden, men spørgsmålet om motoren har akkumuleret slam aflejringer over en årrække, hvor der f.eks. ikke helt har været skiftet olie tidsnok eller motoren har kørt mange korte turen og kun sjældent blevet rigtig drifts varm.
Men til syvende og sidst, må vi hver især selv tage stilling til, hvad vi hælder på af motorolie. I øvrigt er en 10W-60 olie ikke altid en fuld sync olie. F.eks. var Castrol 10W-60 Racing en del sync olie tilbage i '90'erne og begyndelsen af '00'erne. Det ved jeg, fordi jeg fik det oplyst ved tandrems skift på min 156 2,0 TS og pakdåserne var utætte. Det skyltes, at der var partikler i olien.