Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Min søns første bil

Sv: Min søns første bil 14.03.2018 10:27 #27856

Jeg har selv to drenge der har alderen, men ikke pengene til den første bil endnu, MEN står det til mig (og vist også dem) så skal de da ha´ en Alfa!

156 er efter min mening et godt sted at starte. Du skal bare gøre det du er i gang med, se dig for og rådføre dig med kendere af modellen.

TS (den han har fundet) siges at være en anelse mere sart i motoren end JTS, hvis ikke den er blevet passet med olie og eftersyn og, især, hvis ikke den har fået lov til at blive varm inden den er blevet fyret af. De mange omdrejninger en Alfa er lavet til, give alt andet lig større slid - især af en kold motor....noget knægten i øvrigt skál huske på NÅR han får sin fede Alfa =;o) han skal formentlig ikke køre langt OG er formentlig fristet af at gi´den lidt gas - det må han altså ikke gøre før den har kørt ca. 20 minutter - kan han holde det?

300.000 km. er mange, men ikke nødvendigvis fór mange. Der er da medlemmer her på sitet der har snust til 500.000 km (jeg har selv en JTS der liiige om lidt runder 270.000) - igen - det afhænger af hvordan den har været behandlet.
Tjek for seneste store service (tandrem, m.m.), bøsninger, el, klima, rust og støddæmpere, og om der er vand under tæpperne (især i førersiden (både for og bag).

13.000,- kan forhandles...formentlig vil I med lidt tålmodighed, kunne finde en tilsvarende TS´er til 7.000,-
Det VIL selvfølgelig komme udgifter, det giver sig selv med en gammel bil, men det behøver ikke være andet end almindelig vedligehold - og til dén her pris, så er der jo nok en chance for, at hans budget kan klare den del...ellers skal han i hvert fald holde sig væk. Disse Alfaer er efter min erfaring ikke dyrere at holde end andre, faktisk vil jeg sige, at de er billigere end andre premium-mærker. Læg dertil, at der er masser af dele at finde hos huggere rundt om, både i DK og Tyskland.
Skulle den her brænde sammen, findes der altså billige motorer, men de skal selvfølgelig lægges i - og timelønnen er der jo =;o)

147? - tja, jég mener han får meget mere for ubetydeligt mindre i en 156 - herunder også sikkerhed.

Få lavet et FDM-tjek, find evt. en kender der vil tage med ud og testkøre den...måske nogen herfra?

Held og lykke med det - og lad os lige høre hvordan det går, ikk´? + billeder, hvis det går =:o)
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Giulia Super, Benzina (2017)

Tidligere Alfa´er: 156 JTS 2,0 Berlina (2002), 156 JTS, 2,0 RST Berlina (2003), 156 JTS, SW 2,0 RST (2003), 159 Tbi Berlina (2009)
Sidste redigering: 14.03.2018 10:28 af Ole Steen Rasmussen.

Sv: Min søns første bil 15.03.2018 14:20 #27870

Nu skal livet jo heller ikke gå op i bekymring for, hvad det koster at leve.

Det ses jo, at du er en ”rigtig” forælder, der virkelig ønsker det bedste for junior – og sikkert heller ikke er ”bleg for” at yde et økonomisk bidrag, hvis det er nødvendigt. Desuden kan man jo udstyre ham med en værkstedsmanual, adresserne på de nærmeste ophuggere og evt. adgang til at låne et sæt værktøj. Personligt kørte jeg Alfa 33 ie gennem hele mit studie på universitetet, ved bla. selv at lave service og reparere de få småting, der gik i stykker (ganske vist havde jeg haft bil en hel del år forinden, så forsikringspræmien var temmelig lav)

FORUDSAT, at det er den samme sorte Alfa 156 TS, som på fotoet, ses det hos Trafikstyrelsen, at bilen sidst er synet i AÙG 2016 (men jeg er i øvrigt enig med Mikkel Lund):
selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/Sider/r...ter.aspx?Reg=ak49720

Bemærk, der er en ”servicebemærkning” i 2016 om overfladerust på bremserør, men KM-tallet, der er oplyst, ser realistisk ud i forhold til synsrapporterne.

Lige nu er der ikke tinglyst nogen hæftelser på bilen :
www.tinglysning.dk/t/#/top/forespoerg/bilbogen/search

www.tinglysning.dk/t/#/top/detaljer/

ePER giver lidt problemer pt., men oplyser dog følgende om bilen (i hvert fald ud fra det stelnummer, der kan hentes fra Trafikstyrelsen – via det viste reg.nr.):

” T7 - 156 BENZINA (1997-2002)
116.425.0.0 - BN 2.0 TS 16V CF3 DISTINTIVE
Engine: 2447408 Vehicle: 00399091 Prod. date: 6/3/2001.”

Rattet ser lidt ”træt ud”, og det oplyses ikke i annoncen, hvornår tandremmen er skiftet.

Personligt ville jeg dog også kikke på diverse andre salgssider, som fx www.dba.dk. www.biltorvet.dk www.autouncle.dk
mfl. for at sammenligne priser, KM osv. Det er god ide at kikke på nogle stykker – og påregne at evt. skulle til den anden ende af landet for at finde ”den rigtige”.

Jamie Porter’s ”Buyers Guide” er desuden god at have i baghovedet :
www.alfaworkshop.co.uk/alfa_156_buyers.shtml

Mht. forsikring er der jo desuden en mulighed for, at der er en del penge at spare, hvis man prøvede at finde en 1,6'er i stedet for en 2,0

Sv: Min søns første bil 15.03.2018 16:07 #27871

Peter Engholm-Pedersen skrev:
Mht. forsikring er der jo desuden en mulighed for, at der er en del penge at spare, hvis man prøvede at finde en 1,6'er i stedet for en 2,0

Den stemmer jeg også for, 1.6'eren er rimelig problemfri, hvis man blot holder øje med oliestanden ind i mellem. Den er stadig sjov og omdrejningsvillig, ganske harmonisk. Den kan man også finde i en 147, som jeg var ret glad for i lussoudgaven.

PS. Fx sådan en her:
www.bilbasen.dk/brugt/bil/alfa-romeo/147...120-lusso-5d/3555722
Sidste redigering: 16.03.2018 16:32 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: Min søns første bil 15.03.2018 17:49 #27873

Vi har været ude at kigge på et par andre, en 147 2,0 årg 02.rigtig fin vogn på billederne og annonce tekst.Da vi kommer ud til sælger er der en 30cm. lang bule/ridse på den ene side, motorlampen lyser og en gennem tæring øverst i skærmen, ingen af disse ting var oplyst inden vi kom derud.

Det er svært at kigge på ældre Alfa´er, han har sparet lidt op, men vil ikke smide alt på en bil,han har lidt samme smag som jeg (heldigvis:) )og en 159ér bliver for dyr så der er kun 147éren og 156éren, motor mæssigt er det ikke så vigtig om det er 1,6 1,8 eller2,0.

Det er rigtig at der ikke er oplyst m.h.t.tandrem, jeg har skrevet til sælger som dog ikke har skrevet tilbage endnu.
det er dog en vigtig oplysning

Sv: Min søns første bil 15.03.2018 18:41 #27874

Hvad hjertet er fuld af. Kan eliminere ens evne til at bruge hovedet.
Det viste Satta, den navnkundige ansvarlige for Alfa Romeos tekniske afdeling fra 1947 til 1974.
Han gav denne udtagelse på et tidspunkt.
Væsentligt at en person i denne funktion, er bevist om hvad og hvordan kunderne reagerer.
Så vær for gudsskyld kritiske, overfor rust undr forsæderne på en 156.
Havde en 2000 der med 400000 på tælleren, diesel. Begyndte at få problemer med at varme kabinen op, under passage af alperne sent efterår.
Der var simpelthen kommet luft i det ene lag gulv.
Men Satta udtalte følgende. Det er fornøjeligt at vi kan være så emotionelle, og bruge hovedet så lidt
Vedhæftning:

Sv: Min søns første bil 15.03.2018 19:41 #27876

i want to believe
Sidste redigering: 15.03.2018 19:43 af Lars Nielsen.
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark