Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: 156 2,5 v6 og ESP

156 2,5 v6 og ESP 08.04.2018 10:38 #28221

Hej har kigget på en 2000, 156 2,5´er. Håber I kan hjælpe mig her:

Jeg oplevede at en kraftig acceleration fra 1. gear fik bilen til at gå i "safe-mode"i skiftet til 2. gear, for så at samle kraften op igen.

Ved at slå ESP´en fra, så forsvandt problemet. Er dette normalt for modellen?

Sælger mener det er fordi systemet er så tidlig en generation, at det simpelt hen har svært ved at håndtere de mange kræfter.

Hvad siger I - er den forklaring den rigtige, eller kan der ligge andet bag...altså, skal jeg holde fingrene fra den?

Bortset fra det kører den fint - FED lyd
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Alfa 156 JTS, 2,0 RST Berlina, 2003

Tidligere italienere: 156 JTS SW 2,0, årg. 2003, Alfa 159 Tbi Berlina årg. 2009, Alfa 156 JTS Berlina, 2,0 årg. 2002, Fiat Punto Evo.

Sv: 156 2,5 v6 og ESP 08.04.2018 13:47 #28225

Hej

ESP virker ved at begrænse effekten, dvs motoren ‘slås ned’ - og løsningen ved sportslig kørsel at slå det fra. Skal det være rigtig godt skal den have mekanisk Q2 differeltialespærre, som begrænser hjulspin og forbedrer kraftoverførsel - men du skal stadig slå ESP fra.

ESP er jo ment som en hjælp ved glatføre, hvor man jo netop skal undgå at give for meget gas og/eller starte i andet gear.

Ciao /Mikkel
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: 156 2,5 v6 og ESP 08.04.2018 16:09 #28226

En 156 fra 2000 har ikke ESP. Det fik den først ved MY-opdateringen i 2002
Lars
Giulietta 1750 TBi
Giulia 1300 Super

Sv: 156 2,5 v6 og ESP 08.04.2018 18:04 #28227

Tak - det var dejlig præcist - så er der ro på den del =:o)
Mikkel Lund skrev:
Hej

ESP virker ved at begrænse effekten, dvs motoren ‘slås ned’ - og løsningen ved sportslig kørsel at slå det fra. Skal det være rigtig godt skal den have mekanisk Q2 differeltialespærre, som begrænser hjulspin og forbedrer kraftoverførsel - men du skal stadig slå ESP fra.

ESP er jo ment som en hjælp ved glatføre, hvor man jo netop skal undgå at give for meget gas og/eller starte i andet gear.

Ciao /Mikkel
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Alfa 156 JTS, 2,0 RST Berlina, 2003

Tidligere italienere: 156 JTS SW 2,0, årg. 2003, Alfa 159 Tbi Berlina årg. 2009, Alfa 156 JTS Berlina, 2,0 årg. 2002, Fiat Punto Evo.

Sv: 156 2,5 v6 og ESP 08.04.2018 18:06 #28228

Hm, så må sælger have set forkert. han sagde helt klar 2000, men dét gør da ikke noget. Jeg har en anden klassiker, hvor det efter indregistreringen viste sig at sælger havde regnet 100.000 km. forkert - det virkede nu ikke til at bekymre ham synderligt Lars R. Nissen skrev:
En 156 fra 2000 har ikke ESP. Det fik den først ved MY-opdateringen i 2002
Venlige hilsner
Ole
Nuværende Alfa: Alfa 156 JTS, 2,0 RST Berlina, 2003

Tidligere italienere: 156 JTS SW 2,0, årg. 2003, Alfa 159 Tbi Berlina årg. 2009, Alfa 156 JTS Berlina, 2,0 årg. 2002, Fiat Punto Evo.

Sv: 156 2,5 v6 og ESP 10.04.2018 17:31 #28267

Men kan det ikke være ASR/TCS (antispinregulering) som menes? ESP/ESC (elektronisk stabilitetsprogram) mindes jeg at have noget med en elg og en lille Mercedes at gøre.

PS. Traction control bruges også i motorsporten til at minimere spin og optimere slip i sving ved acceleration.
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 10.04.2018 18:30 af Thomas Lund Nielsen.
Tid til at oprette siden: 0.13 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark