Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Grater i topstykket

Grater i topstykket 21.04.2019 13:13 #30071

Hej

Jeg er i gang med at skifte knastaksler i min 156 JTS. Det er en lidt større operation end jeg er vant til at udføre, men man lærer jo af det

Nu er jeg nået dertil hvor jeg kan spænde de nye knaster fast, justere dem ind og samle motoren.

Men: På oversiden af topstykket, hvor det er planslebet til ventildæksel og lejeskåle, er der en frygtelig masse grater. Det er som om de bare har planslebet det og undladt at afgrate bagefter. Når man kører en finger lidt hårdt henover får man en bunke grimt udseende spåner med,og det gør mig jo bekymret for de nye knasters levetid.

Er det normalt? Skal jeg lade dem sidde eller prøve at fjerne så mange jeg kan? Eller er det en fremstillingsdefekt, som jeg ikke skal ofre et sæt dyre knastakslers levetid på?

Sv: Grater i topstykket 21.04.2019 19:20 #30072

Jeg forstår ikke helt hvad du mener, et billede ville måske hjælpe? Der er ikke løse grater i et nyt topstykke, der må være en årsag til de er opstået ....
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Grater i topstykket 21.04.2019 20:50 #30073

Jeg fik desværre ikke taget et billede, og jeg er taget hjem nu - bilen bliver alligevel ikke færdig i påsken; jeg havde ikke fået købt nye lejeskåle til variatoren!

Men jeg har fundet et billede på nettet, hvor jeg har markeret omtrent hvilke områder der sidder grater i.

Jeg går ud fra at graterne er opstået under produktionen. Overfladen på topstykket er jo slebet eller fræset plant, der hvor knastaksellejerne spændes fast og der hvor ventildækslet slutter til. Slibningen/fræsningen må være foregået fra koblingssiden mod tandremssiden, for graterne sidder kun på de kanter der vender mod tandremmene.

Det ligner den skarpe kant af grater der opstår, når man sliber noget på en slibesten. De sidder fast allerøverst på siden af "ribberne" og fremspringene som er blevet slebet.

Jeg kan selvfølgelig ikke afvise at der er nogen der har planslebet overfladen efter den har forladt fabrikken, men så må de jo også have linjeboret til knastakslerne igen for at de stadig kan rotere, så det tvivler jeg på.
Vedhæftning:
Sidste redigering: 21.04.2019 20:57 af Aage Andreas Sloth Nilausen.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.16 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark