hej
Jeg har lige købt en 156'er fra 03, den har kørt 152000km og er stemplet i bogen til knap 100000km. Der sidder et skilt på tandremsdækslet hvor der står at den et skiftet ved 131000km så jeg håber at det passer ellers bliver det alligevel når den runder 160000. Et spørgsmål, hvilken af de de 2 typer tændrør skal sidde på spolen og hvilken skal sidde på den med ledning ? den går lidt urolig i tomgang og når den går fra friløb og til at skulle trække, der sidder to forskellige slags tændrørshætter så jeg har købt et nyt sæt + nye tændrør for at se om det hjælper men det er vel ikke ligemeget hvor hvilken type sidder ?
Ærligt talt er det et stykke tid siden, jeg har skiftet ”rør” på en Twin Spark (som jeg formoder, din bil er), men hvis jeg ikke husker helt galt, er der forskel på gevindet på de to typer tændrør. Plejer personligt at skifte en cylinder ad gangen. Med forbehold – mener at BKR6EPKA skal sidde i højre tændrørsbrønd (men er ikke sikker).
Hovedreglen er dog, at disse to typer tændrør pga. de to elektroder forventes at holde godt 100.000 km +
Det er mest sandsynligt, at ujævn motorgang ikke skyldes tændrørene, men derimod fx fugt (vand/olie) spildt i tændrørsbrøndene (dog mulighed for olie og tilkoksning af selve rørene, som let kan renses af) Det sparer jo noget, da de 8 tændrør jo bestemt ikke er gratis.
Andre muligheder er luftfilter / indsugningsslanger / evt. MAF trænger til udskiftning, rengøring eller tætning (fx i form af spændebånd, der skal strammes). Der er desuden altid en (i dag nærmest teoretisk) mulighed for, at tændrørshætterne ikke slutter tæt og lukker fugt ind, men har personligt ikke set det på Alfa 156.
Har desuden selv haft gode resultater med en reset - som fx kan ses i instruktionsbogen
Ps. :
Hvis man skal kontrollere det reelle KM-tal, kan man se om det, der er oplyst i de tidligere synsrapporter kan stemme overens med det aktuelle tal på tælleren: selvbetjening.trafikstyrelsen.dk/sider/soegning.aspx
PPS. beklager, af en eller anden grund kan man af og til ikke henvise til youtube clips her på siderne, men prøv selv at google
Sidste redigering: 11.12.2019 00:56 af Peter Engholm-Pedersen.
Ja, jeg var lige hurtig nok, tændrørerne er skruet ud og de har naturligvis ikke samme gevind..........Den tidligere ejer har været lidt rundhåndet med oliekanden, der er olie i de 4 første huller og det gør nok ikke problemet bedre med tomgangen, desuden er det ikke NGK tændrær men et eller andet kineser noget. Cyl. 1 og 2 "sidetændrørshætter" er ikke de rigtige men ligner noget der passer på en gammel Kadet.........
Der er bestilt 8 NGK tændrør, et nyt sæt tændrørshætter/ledninger, olie + filter, luftfilter og benz.filter så kan jeg starte med det og samtidig kontrollere ledninger + slanger