Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Kørecomputer, fejlvisning

Kørecomputer, fejlvisning 14.10.2008 20:26 #316

Har en 156 med en 1,9jtdm og en kørecomputer. Iflg computeren kører jeg ca 15% længere på literen i gennemsnit end jeg gør i virkeligheden (Den viser ~19-19,5, jeg kører kun ~16). Det synes jeg er en stor misvisning, og det betyder bl.a. at "range" er ubrugelig (den viser typisk 13-1400 km ved fuld tank og ~700 ved halv tank. Gid det var så vel...).
Den autoriserede kan ikke finde ud af det.

Er der nogen som har erfaringer?

Sv:Kørecomputer, fejlvisning 18.10.2008 11:04 #346

Nu har jeg ikke den store erfaring med en diesel - man kan vel sige, at jeg befinder mig i den anden ende af forbrugsskalaen ...

Men jeg har dog en 156 med kørecomputer. Og ja, når den er fuldt tanket, er computeren noget vel optimistisk, med hvor langt man kan køre, men det har jeg aldrig taget særligt alvorligt

Mht. misvisningen på forbruget, er også det noget jeg oplever, men slet ikke noget der tilnærmelsesvis ligner dit. Min misvisning drejer sig højst om 1-2 km/l.

Jeg har til gengæld et par andre kuriøsiteter: October (på engelsk) bliver forkortet "OKT" og i skudår (med den 29. februar), viser den forkert ugedag indtil den 1. marts.

Jeg har egentligt altid mest set kørecomputeren som et underholdende indslag, der kan bruges til at få nogen tilnærmede værdier under kørsel.
Lars
Giulietta 1750 TBi TCT
Giulia 1300 Super

Sv:Kørecomputer, fejlvisning 19.10.2008 23:46 #359

Det hele skal jo passe sammen... Dit speedometer viser oss ca. 10+% for meget... Min tidligere VW Lupo viste også et meget positivt forbrug. Det samme gør min Toyota Combivan.
Mon ikke oss det gælder min 147 2,0 ts... Jeg har ikke tjekket det. Tror ikk det er noget man skal ofre alt for meget opmærksomhed. Glæd dig hellere over køreoplevelsen!
PS. Har tidligere haft min kørecomputer slået over på italiensk! Det så rigtigt alfistisk ud, men havde nær aldrig fundet tilbage til engelsk igen...
Hilsen Morten Toft Alfa 147 2,0 TS 2001
Sidste redigering: 19.10.2008 23:49 af Morten Toft.

Sv:Kørecomputer, fejlvisning 22.10.2008 15:02 #394

Jeg har også kæmpe fejlvisning på min kørecomputer, det er nærmere 20-25%
Jeg kører normalt ml 17 og 18 km/l i gennemsnit og der viser min bil op til 24 km/l dog varier det noget.
Jeg kan forresten få den til at vise at jeg har en range på over 2000 km når jeg lige har tanket den
Forresten er forbrugsmåleren lidt sjov, for da bilen var ny/nyere og diesel ikke kostede så meget kørte jeg en del hurtigere og ikke helt så pænt som nu, dengang kørte jeg ca 15 km/l i gennemsnit og der var min forbrugsmåler MEGET præcis, kun ca 0,1-0,2 km/l forkert, så jeg kan kun konkludere at jo pænere/længere du kører jo sværere bliver det for den at måle præcist.
Eller også er det bare fordi det er en alfa, og derfor belønner dig hvis du kører den som en
Mvh
Arvid
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi QV '11
Fiat 500 1,3 mjt '08
Tidligere
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBi QV '11
Alfa Romeo 156 1,9 jtd 16v '04
Alfa Romeo 75 3,0 V6 '90
Alfa Romeo 145 1,6 T-Spark 16v '98

Sv:Kørecomputer, fejlvisning 22.10.2008 18:42 #398

Tak for svarene. Det ser ud til at kørecomuteren er mere til grin end til noget. Pokkers masse røde lamper for at få en ekstra triptæller og et udendørstermometer.....

Nå, men jeg må have bragt mit forbrug ned fra det nuværende til noget højhastigheds noget med 10km/l, så kan det være virkelighed og visning passer sammen.

Sv:Kørecomputer, fejlvisning 23.10.2008 18:13 #412

Hej Per, disse kørecomputere er aldrig særligt nøjagtige. Unøjagtigheder i speedometeret er kun en lille del af det. Det der er galt er at man matematisk ganger/multiplicerer et lille stykke af et målt resultat op. Et flowmeter der duer (findes knapt nok) koster altså bare en stak penge. Jeg har en bekendt som mener hans Citroën C4 diesel kører over 30 km. på literen for det viser kørecomputeren. Det eneste der duer er så mange km. kørt siden sidste takning og så mange liter tanket, divider så har man forbruget.
Du må glæde dig over at det er en diesel. Min 2,0 JTS motor går kun lidt over 10 km. pr. liter ved nogenlunde pæn kørsel. Med air - condition på en varm dag og tempo 140 - 150 km/h er den hurtigt nede omkring 8 - 9 km. på en liter benzin. Ciao Jørgen Jacobsen.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.13 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark