Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: P0261 - ledningsnet og eLearn

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 05.04.2021 21:32 #32378

Ok for signal vedr dyser måler man med oscilloskop, og så kommer det an på hvilket et man har. da ved nogen skal der en montres en modstand i, da man ellers brænder oscilloskopet af pga for høj afladnings spænding fra spolen i dysen.
Vedr kontakt rens så skal man specielt vis det bruges ved ECU boksen blæse det rent samt stik,da det ellers kan trænge ind i selve ECU boksen og lave skade.
Men ellers tester på og kik efter om alle parameter ligger inde for der normale.
Sidste redigering: 05.04.2021 22:11 af Jørn Kiesbye.

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 06.04.2021 19:00 #32381

Har du tjekket stel forbindelser?
Så vidt jeg husker så er der nogle der er skruet i topstykket som kan irre

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 06.04.2021 20:59 #32382

Dyserne er stel styret så vidt jeg husker, og begge ledninger fra dyserne går direkte til motorstyring. Så ingen stel ledninger til topstykket.
Hvor imod tænd spolerne har en fælles stel og er plus styret.

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 08.04.2021 16:23 #32393

Hej

Har Du prøvet at måle kompressionen ?
Vi havde en 159 (godt nok en JTD) der opførte sig som Du beskriver det. Det var en knækket stempelring. Det blev først opdaget ved en kompressionsmåling.
Værkføren på vor aut. værksted fortalte så, at grunden til den "dårlige" motorgang var at indsprøjtningsanlægget prøver at kompessere for den manglende trækkraft. Hvis f.eks cyl. 4 mangler kompression, poster den en masse brændstof ind i f.eks cyl. 1 (på JTD).
Værkføren fortalte, at man kunne udlæse brændstof forbruget for hver enkelt cyl. hvis man "kom langt nok ind i programmet". Med vores bil var det første gang de havde været så langt "inde".

Tage

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 11.04.2021 11:08 #32405

Stelforbindelsen lyder som om det kunne have været en god forklaring - men ja, ifølge eLearn går der to forbindelser fra ECU til hver dyse. Og dem til cylinder 1 har jeg nu forbundet udenom multistikkene, uden at det gjorde en forskel.

Jeg vil prøve at måle kompressionen. Det gjorde jeg da jeg skiftede tændrør, men det er også snart lang tid siden.

Er der nogen der ved, hvilken software man kan bruge til at udlæse data for brændstofforbrug pr. cylinder? Jeg vil prøve at lede lidt rundt i AlfaOBD.

Ps: Jeg havde den med til trackday forleden - den første for mig, og sikkert også for bilen Den var begyndt at køre OK, når først motoren var blevet varmet lidt op, og et par lange motorvejsture i sidste uge lod til at hjælpe.

Den gik pludselig næsten helt i stå på én af de første omgange, så jeg måtte humpe i pit, men jeg valgte at give den en chance mere. Der kom et par korte "host" igen, men derefter gik den faktisk helt hæderligt.

At jeg alligevel blev overhalet af alt og alle var nok ikke bilens skyld
Sidste redigering: 11.04.2021 14:20 af Aage Andreas Sloth Nilausen.

Sv: P0261 - ledningsnet og eLearn 11.04.2021 16:51 #32406

‘modigt’ at tracke trodds maskinskade - hvor var du henne? har du nogle billeder?
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916
Tid til at oprette siden: 0.11 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark