Jeg har ærligt talt ikke det helt store praktiske kendskab til Skats praksis og afgiftsregler for brugte biler, men i hvert fald skriver de jo:
”Beregner du afgiften for et brugt køretøj, skal du bruge køretøjets oprindelige nypris og handelsprisen. Handelsprisen er den forventede udsalgspris hos en forhandler.
Nyprisen: Et køretøjs oprindelige nypris finder du på forhandlernes prislister eller på hjemmesider for køb og salg af køretøjer.
Handelsprisen: Handelsprisen kan du søge efter på hjemmesider med biler til salg. Handelsprisen på motorcykler kan du søge efter på hjemmesider med motorcykler til salg. Du kan også slå priser op i magasinerne Bil-revyen og MC-revyen på statsbiblioteket.dk.
Satsen for registreringsafgift: Hvis du vil lave en beregning, inden du beslutter dig for at nedveje din varebil, får du brug for at kende den oprindelige afgiftssats. Se satser for registreringsafgift.”
citat slut.
Se nærmere
skat.dk/skat.aspx?oid=2234530 og evt.
skat.dk/skat.aspx?oid=2236520
Skat må dog have vurderet CrossWagon tidligere. I flg. klubbladet 1/2018 var i hvert fald et medlem registeret som ejer af en, og jeg har selv set i hvert fald et par stykker på danske plader.
Det må kunne hjælpe Skat en smule med fastsættelsen af den oprindelige nypris for en CrossWagon - selvom den ikke blev importeret til DK fra ny - at Bil-Revyen 2004 oplyste disse priser på de øvrige Sportwagon:
-Alfa 156 2,0 JTS SW, kr. 368.501
-Alfa 156 1,9 JTD SW, kr. 400.202 (altså samme motor som CrossWagon, men uden 4x4)
-Alfa 156 2,4 JTD 20V SW, Kr. 463.500 (i øvrigt var samme pris som for en 156 2,5 V6 SW)