Nyprisen har næsten ingen betydning for afgiften. Prøv selv med regnemaskinen hos SKAT.
Det har noget at gøre med knækpunktet mellem (dengang) 105 og 180% afgift.
Den har jo aldrig været solgt i Danmark fra ny, så der ER ingen dansk nypris. Men hvis den i f.eks. Schweiz kostede 15% mere end en ikke-4WD, så kan man jo skønsmæssigt ansætte en dansk nypris. I får ingen hjælp af importøren.
Så det hele afhænger af, hvad den bliver vurderet til her og nu - og her er det forhandler-annoncer på lignende biler, der er afgørende. Hvis der ikke er nogle forhandlerannoncer, så kigger de på private annoncer.
Så man kan være heldig, at den - på basis af annoncer - fastsættes til handelsværdi på 20.000 kr. den ene dag. Og måneden efter er der nogle andre annoncer, som resulterer i en handelsværdi på 40.000 kr.
Så afgiften for særlige biler, der kun er meget sparsomt til salg, er meget varierende. Jeg plejer at sige, at det er ligesom prisen på fisk i de store fiskehaller. Det er dagsprisen, der er afgørende.
Det er sørgeligt, men sådan er det danske system - uforudsigeligt.