Peter Dyrelund skrev:
I kan godt opgive dette med at bruge nogle andre eksemplarer, der tilsyneladende ligner.
Der skal være DOKUMENTATION for tingene - og det aktuelle brugt importerede eksemplar kan jo komme fra et land, der har har andre (emissions)regler, så bilen ikke er magen til de danske.
<snip, et eksempel på en dansk typevariant>
Teksten i reglerne om dokumentation er følgende:
<snip, en liste over foreskreven dok>
Tak, Peter, godt at kende forskriften, men registrering af importbiler i DK er tydeligvis ingen eksakt videnskab, reglerne bliver regelmæssigt fortolket/anvendt alternativt i praksis ude i de enkelte synshaller.
Denne tråden opstod tilsyneladende, fordi en eller anden synshal havde lavet en fejl, fortolket forkert eller overset noget. Af den grund er det ingen skade til at forberede sig ved at orientere sig om sammenlignelige bilers registrering. Og ikke mindst, hvem der har toldsynet dem, hvis de er brugtimporterede. – der er ingen grund til at opsøge en synshal, der har fejlregistrere et tilsvarende køretøj, så hellere vælge en, der har registreret korrekt IMHO
AR'fra andre, ikke-EU-lande kan iøvrigt godt have en EU-typegodkendelse præget på stelnummerpladen, det kender jeg da et par eksempler på.
Hvor forbrugstallet manglede i typegodkendelsen kunne sysnhallen også beregne og registrere forbruget ud fra Motorstyrelsens egen vægtbaserede formel, endnu primo juli 2020 i det mindste...
Morale: Kend forskrifterne og prøv at følge dem; men vær forberedt på, at de bliver/kan blive bøjet i den enkelte synsal.