Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Stadig problem med korrekt registrering af bilen..

Sv: Stadig problem med korrekt registrering af bilen.. 16.08.2021 10:39 #32713

I kan godt opgive dette med at bruge nogle andre eksemplarer, der tilsyneladende ligner.

Der skal være DOKUMENTATION for tingene - og det aktuelle brugt importerede eksemplar kan jo komme fra et land, der har har andre (emissions)regler, så bilen ikke er magen til de danske.

F.eks. fik vi også i starten nogle særlige "økoudgaver" af Giulia med dieselmotor. Smalle hjul, højere gearing, og særlig motorstyring. Så kørte de officielt 26,3 km/l i stedet for 23,3 km/l, og det havde stor betydning for afgiften. Men en brugt importeret bil fra et andet land er næppe "økoudgaven" og har derfor ikke samme data (den var også langsommere i acceleration).

Teksten i reglerne om dokumentation er følgende:

Brændstofforbruget skal dokumenteres på én af følgende måder:

• Erklæring fra bilfabrikant eller dennes repræsentant
• Rapport fra en prøvningsinstans eller teknisk tjeneste
• CoC-dokument
• Dataerklæring
• Instruktionsbog
• Fabrikslabel med det konkrete stelnummer sat på bilen eller i servicehæftet
• Tidligere registreringsattest

Dokumentationen skal foreligge i original. Som alternativ kan dokumentationen fremsendes digitalt direkte fra udstederen og til den synsvirksomhed, som skal godkende køretøjet. For brugt bil kan en kopi af et CoC-dokument dog anvendes.

Dokumentationen skal gøre det muligt for synsvirksomheden uden nogen som helst tvivl at afgøre, at det dokumenterede forbrug gælder for den aktuelle bil.
Alfasud 1.2 ti 1977, Alfasud 1.5 ti 1982, Alfasud 1.5 ti QV 1982, Alfa 145 1.6 T.Spark 1998

Sv: Stadig problem med korrekt registrering af bilen.. 16.08.2021 11:10 #32714

Hej Peter
Tak for dit indlæg.
Jeg har tidligere stået med en beskrivelse af mit brændstofforbrug, men det stod mig bare uklart ned til jeg startede denne tråd, hvor det var jeg havde set det.
Jeg er nu klar over at det var i instruktionsbogen! Og med det du nu skriver, vil jeg så mene at jeg har noget ( om det så er nok? ) som jeg kan fremvise til mr. Striks hos Skat.

Tak for hjælpen.
Mvh. Jens

Sv: Stadig problem med korrekt registrering af bilen.. 16.08.2021 11:56 #32716

Du skal ikke fremvise den til "SKAT" (som i øvrigt nu hedder Motorstyrelsen).

Du skal fremvise den til syn. Hvis man kan se forbruget på en CW Q4, og der ikke er noget interval, så man kunne blive i tvivl, så bør de acceptere det ved syn.
Alfasud 1.2 ti 1977, Alfasud 1.5 ti 1982, Alfasud 1.5 ti QV 1982, Alfa 145 1.6 T.Spark 1998

Sv: Stadig problem med korrekt registrering af bilen.. 16.08.2021 19:17 #32718

@Jens
Du har tidligere skrevet "Jeg har nu fået dokumentation fra Alfa Romeo som dokumentere at bilen er den bil den nu engang er". Vil du vise os den dokumentation?

@Peter
Jens har ikke nævnt, at han har en CW Q4. Finn har startet en anden tråd om nypris på en CW Q4.

Sv: Stadig problem med korrekt registrering af bilen.. 18.08.2021 20:48 #32719

Peter Dyrelund skrev:
I kan godt opgive dette med at bruge nogle andre eksemplarer, der tilsyneladende ligner.

Der skal være DOKUMENTATION for tingene - og det aktuelle brugt importerede eksemplar kan jo komme fra et land, der har har andre (emissions)regler, så bilen ikke er magen til de danske.

<snip, et eksempel på en dansk typevariant>

Teksten i reglerne om dokumentation er følgende:
<snip, en liste over foreskreven dok>

Tak, Peter, godt at kende forskriften, men registrering af importbiler i DK er tydeligvis ingen eksakt videnskab, reglerne bliver regelmæssigt fortolket/anvendt alternativt i praksis ude i de enkelte synshaller.

Denne tråden opstod tilsyneladende, fordi en eller anden synshal havde lavet en fejl, fortolket forkert eller overset noget. Af den grund er det ingen skade til at forberede sig ved at orientere sig om sammenlignelige bilers registrering. Og ikke mindst, hvem der har toldsynet dem, hvis de er brugtimporterede. – der er ingen grund til at opsøge en synshal, der har fejlregistrere et tilsvarende køretøj, så hellere vælge en, der har registreret korrekt IMHO

AR'fra andre, ikke-EU-lande kan iøvrigt godt have en EU-typegodkendelse præget på stelnummerpladen, det kender jeg da et par eksempler på.

Hvor forbrugstallet manglede i typegodkendelsen kunne sysnhallen også beregne og registrere forbruget ud fra Motorstyrelsens egen vægtbaserede formel, endnu primo juli 2020 i det mindste...

Morale: Kend forskrifterne og prøv at følge dem; men vær forberedt på, at de bliver/kan blive bøjet i den enkelte synsal.
166 3.2 Progression '04 - Il Cammello Ambulante
156 SW GTA Selespeed '03 - ex Japan, "Blå Vogn 2003"
159 2.2 JTS '06 - bye-bye
Honda VF1100S/V65 Sabre '84 og ditto '85, Honda VF750S F/I '85, Honda GB500 CA '89

Sv: Stadig problem med korrekt registrering af bilen.. 20.08.2021 21:39 #32721

Jeg har lige importeret en Giulia fra Tyskland.
Ved toldsynet indtaster synsmanden forbrug mv fra bilens COC dokkument, så hvis du ikke har det, så skaf et...
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.10 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark