Alfa Romeo 156 CW Q4
Jeg kan ikke justere højden på det lange lys på forlygten i v. side Det korte lys kan let justere med "stilleskruen" for enden af lygtehuset, men det lange lys flytter sig ikke, når jeg skruer på den stilleskrue der hører til det lange lys. Er skruen drejet over eller kan den sidde fast? Hvis det er situationen, kan jeg så selv udskifte nogle plastdele på lygten eller skal hele lygtehuset udskiftes?
Bilen er 100% original indvendig. Alligevel vil jeg tillade mig at pimpe den lidt. Jeg vil dreje en ny gearknop i hårdttræ - samme dimensioner og udtryk som den originale - men i en træsort der understreger kabinens kvalitet. Kan jeg få den gamle gearknop af uden af bruge vold? Er den skruet fast med en bolt fra oven ligesom i en 159?
Sidste redigering: 28.12.2022 09:02 af Finn Rasmussen. Begrundelse: Ikke opgivet AR model
Hej Lars, tak for "opmærksomheden" . Jeg var overbevist om at hvis jeg i debatforum skrev under Type 932 - 156, optrådte spørgsmålet det rigtige sted. Det kan jeg godt se ikke er tilfældet. Tak
Afmontering af gearknoppen på en 156 foretages normalt ved at vride / dreje fra side til side, mens man hiver opad. Da der langt oftest skal lægges en smule kræfter i, skal man dog passe på, at man ikke rammer sig selv, - eller andet - når knoppen lige pludselig slipper (Det er dog ret sjældent helt så nemt som fyren viser her????
Justering af fjernlys kan jeg ikke svare dig på. Har selv altid overladt det til et værksted for at få det justeret ordentligt. Personligt troede jeg dog, at det er hele lygtehuset, der flytter sig, når man justerer lyset – og dermed også det lange…
Rettelse: Nåh, der findes et youtube-klip, men linket kommer ikke op. Det er jo heller ikke den store videnskab...
Sidste redigering: 30.12.2022 13:37 af Peter Engholm-Pedersen.
Tak for svaret. Måske skal jeg prøve om jeg kan få lidt WD40 ind mellem gearstang og -knop?
Fsva. forlygten har du ret - det er hele lygtehuset jeg ændrer vinklen på. Der sidder to "stilleskruer" på bagsiden af lygtehuset. En sort øverst som der kan gå en lille topnøgle på. Med den kan jeg ændre hvor langt lyskeglen skal kastes ud foran bilen, men der er som om det lange lys ikke følger med.
Den anden "stilleskrue" sidder længere nede på bagsiden af lygtehuset og er hvid. Her passer samme top som på den øverste. Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg justerer med den? Jeg gættede på, at det er vinklen ift. bilens kørselsretning - altså hvor lang fremme lyskeglen fanger fodgængere og cyklister i højre side?