Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Al instrumentering gået ud

Al instrumentering gået ud 10.05.2020 20:26 #31459

Hej, jeg håber der måske er nogen andre der har oplevet dette og kan hjælpe mig med en løsning.

Jeg har en GVT 1995 Phase1 2.0 V6 TB

Jeg afmonterede centerkonsollen og tog dermed også stikket ud til de tre måleinstrumenter (Benzinmåler, ur og Temperatur.). + 2 andre stik.

Efter par dage monterede jeg igen centerkonsollen. Der var ikke lys i de 3 målere, som jeg egentlig mente der var før. De virker dog fint og alt andet lys virker fint. Jeg tager det hele af igen og tjekker pærer og monterer en pærer jeg ved virker. Jeg sætter det hele i igen.

Da jeg sætter stikket i til de tre målere åbner benzin dækslet, og så er der ingenting som virker. I de tre instrumenter virker hverken lys eller målere eller ur.

Hvad værre er, så er der nu heller ikke lys i det store instrumentbord. Samtlige lamper og lys som normalt lyser når nøglen drejes lyser IKKE.

Blinklys virker, og starteren kører. Alle sikringer i sikringsholder er OK.

Nogen der har et forslag til hvad jeg skal gøre for at løse dette med intet lys i de tre målere og alle warning lights + odometer hovedinstrumenteringen?
Sidste redigering: 11.05.2020 10:19 af Jakob Thomsen.

Sv: Al instrumentering gået ud 11.05.2020 08:47 #31461

Hvis du siger, ”relæerne klikker rundt omkring” når du sætter stikket til, er du så helt sikker på, du har genmonteret kablerne korrekt?

Prøv desuden at måle strømmen på hver sin side af de stikdåser, du har haft afmonteret. Hvis fx lyset virkede før, men ikke efter, du afmonterede centerkonsollen, er der en stor sandsynlighed for, at du er kommet til at lave en skade på mindst en af forbindelserne.

Når jeg afmonterer noget, der er strømførende, ville jeg personligt afmontere batterikablet først, således man bla. er sikker på, at sikringer og relæer mv. ikke brænder af, mens man er i gang med at slutte til igen. Det kan dog ikke udelukkes, at del års erfaring som perlestens-fusker har gjort mig en smule overforsigtig…

Sv: Al instrumentering gået ud 11.05.2020 09:07 #31462

Tak for tip.

Der er ikke noget som klikker mere ved montering af stik. Det var kun da det "gik i stykker":

Det underlige er bare at hvor jeg troede at jeg bare rodede med lyset i de tre måleinstrumenter, så er det nu hele hovedinstrumenteringens lys og advarselssignaler som er røget væk. Også odometer/km er væk. Alt udvendigt lys er ok og signalerne for lys, blinklys tågelys for og bag er OK???

Jeg gør normalt som dig med batteriet, men det glippede lige her da jeg tog stikket af og skiftede pæren, og jeg er bange for at det er det som har ødelagt noget...

(Rettet indlæg)
Sidste redigering: 11.05.2020 09:41 af Jakob Thomsen.

Sv: Al instrumentering gået ud 11.05.2020 12:38 #31464

Har du prøvet at bytte rundt på de relevante sikringer, bare for at være helt sikker? Der kan være flere grupper der skal checkes - under rat, handskerum, motorrum - fejlen lyder meget 'sikringsagtig'
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: Al instrumentering gået ud 11.05.2020 17:08 #31469

Har du tjekket om der er permanent 12V på den røde ledning der går til instrument panelet og til Aux panelet?
Og er der 12V på den lyseblå/røde ledning med tænding slået til?
Ellers tjek F16 eller F16.
Virker åbningen af benzin dækslet?

Alfa_Romeo_916_Instrument.JPG

Sv: Al instrumentering gået ud 11.05.2020 19:58 #31470

Tak for svar begge Jeg må ud og måle lidt og se om jeg kan finde nogen flere sikringer at tjekke. Benzindækselkontakten virker OK. (Først troede jeg ikke den virkede, men det er jo fordi man IKKE skal have tænding på den før den virker).
Sidste redigering: 11.05.2020 20:07 af Jakob Thomsen.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.19 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark