Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: ABS ECU

ABS ECU 03.04.2021 19:08 #32368

Hej alfister

Jeg havde et klassisk ABS problem da jeg købte min GTV 916 2.0 V6 Turbo fra 1995. ABS lampen lyste slet ikke. Der kunne ikke fås kontakt med ECU'en med tester.

Det blev løst med en ny (brugt) ABS ECU. Alt virkede, intet lyste og ABS virkede og regulerede fint ved katastrofeopbremsning.

Det holdt dog kun et par dage. Så begyndte ABS bremsen at lyse. Ikke ved start, heller ikke når jeg bakker ud af indkørslen, men ligeså snart jeg triller fremad så tænder ABS lampen. Det er desværre ikke muligt at få kontakt med ECUen. Det er vist noget med den årgang er lidt svær at få kontakt med (BOSCH er vist et problem kan jeg forstå).

Jeg tænkte at en sensor måtte være stået af, men nu har jeg målt på alle fire sensorer og de måler alle en svingende modstand (når hjulet drejer) på mellem 1000-2500 ohm. Det har jeg set på et forum skulle være ok.

Så nu er spørgsmålet hvad jeg skal gøre? Er det en ny/brugt ECU? eller er der andre muligheder?

Er der nogen som evt. har sådan en ABS ECU liggende?

Sv: ABS ECU 05.04.2021 21:36 #32379

Det kommer helt an på hvilken ABS blok / ECU du har. Da på nogle modeller kan der ikke tilsluttes tester, samt kommer det helt an på hvilken tester man bruger.
Ellers hedder det igang med old school metoden og blinke koderne ud.

Sv: ABS ECU 06.04.2021 18:53 #32380

Da din bil er en 1995 årgang så har den helt sikkert en Bosch 2Si ABS unit.
Hvis du søger på Alfaowner.com så er det lykkedes for nogen at få kontakt til enheden. men det er noget besværligt.

Du kan finde en værkstedsmanual under nedenstående link.

www.totallyalfa.com/downloads/
Sidste redigering: 06.04.2021 18:55 af Henrik Leegaard.

Sv: ABS ECU 06.04.2021 21:16 #32383

Der er meget lidt til en årgang 1995 TB ind på totally alfa vis du ser efter, det meste er fra 1996 og frem efter.
Og vis det er en Bosch 2Si så mener jeg at fejlkoden skal blinkes ud, dog med mindre man har en af de helt gamle alfa / fiat / lancia tester med udskiftelig modul alt efter hvad man skal på. Samt kommer det også an på hvilken tester man har og tilslutning osv.
F,eks skal koden blinkes ud på bosch 5.2 abs unit, som er efterfølger til 2Si, men på bosch 5.3 abs unit kan du bruge tester. med tilhørende kabler som passer på de gamle modeller.

Sv: ABS ECU 06.04.2021 21:29 #32384

Tak for input. Jeg må lige prøve at se hvilken model jeg har. Den i hvert fald et 3-pin stik, men vi kan ikke komme igennem.

Sv: ABS ECU 18.11.2021 15:11 #32978

Hej alle

Så er der blevet blinket koder ud. OG de viser at det ER selve ABS enheden som er defekt. Det er en 2SI enhed.

SÅ nu er spørgsmålet om der er nogen som har sådan en liggende som jeg kan købe?

Mvh Jakob
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.07 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark