Min personlige holdning er, at hvis en motor ikke skulle blive kølet tilstrækkeligt, vil det normalt medføre andre skader end lige en – formodet – toppakning.
Tvivler ærligt talt også på, at motoren kan koge uden man er klar over det. De relativt korte ture, du nævner, ville formentligt også kræve, at man havde kørt med ”klampen i bund” hele vejen.
Nu skriver du jo ikke, hvem der er dit værksted, men at toppakninger skulle gå særligt tit, er jo noget vrøvl (i hvert fald med det KM-tal - hvis det da er det reelle), men det sker da. Dog er det - lige som Henrik L. også skriver - ud fra det, du beretter umiddelbart en smule svært at se en direkte sammenhæng imellem det arbejde, du nævner og en defekt af den karakter.
Personligt mener jeg dog ikke, at et ordentligt værksted bør blive sure – eller gå i forsvarsposition – hvis man pænt spørger, om deres arbejde evt. kunne være skyld i en opstået defekt. I stedet bør man jo kunne forlange, at værkstedet roligt og sagligt forklarer, hvad grunden evt. kunne være.
Om det i det hele taget er en toppakning, der ”er gået”, vil jeg forslå, at du får konstateret på er erfarent Alfa-værksted. Både Car Centre, Lergravsvej, Amager og Jensen Auto i Gentofte hhv. Djarlo/ ”H&H” i Nærum kan jo allesammen hurtigt konstatere, både hvad der er galt, og om der skulle foreligge "kausalitet" imellem den service, der er foretaget og den defekt, der er opstået.