Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Total-renoveret motor - og nu problemer...

Total-renoveret motor - og nu problemer... 30.05.2023 12:13 #33815

Hej Forum,

Jeg håber på lidt sparing:

Min AR Spider 2.0 årgang 2002 fik total-renoveret motoren her henover vinteren (efter en sprunget toppakning, vand i cylindrene og rust på knastakslerne).
Da jeg fik den retur fra motorservice tidligere på foråret gik den meget ujævnt i kold tomgang og i varm tomgang gik den helt ned på ca. 200 RPM hvilket fik motorolie lampen til at flimre. Værkstedet mente at det måske kunne være pga "gammel benzin".

Nu her efter ca. 2000 km går den stadig ujævnt i kold tomgang og ca. 400-450 RPM jævnt i varm tomgang. Den lugter meget af benzin når den er kold og har i øvrigt en ret hård motorlyd.
Temperatur er fin - ca. 80 grader og ret stabil. Vand og olie ser fint ud.

Jeg har udlæst fejl på den og den siger:

P0300: Random / multiple cylinder misfire detected
P0301: Cylinder 1 misfire detected
P0304: Cylinder 4 misfire detected
P1684: Metering oil pump position sensor circuit malfunction

Jeg har haft MAF'en mistænkt men en ny koster lidt over 4000 kr.

Har I nogle bud på, hvad der kan være galt?


Mvh. Sif
Sidste redigering: 02.06.2023 08:41 af René Edelslund.

Sv: Total-renoveret motor - og nu problemer... 30.05.2023 18:05 #33816

Helt lavpraktiske check:Er stelforbindelsen fra motor til chassis i orden og ligeså forbindelserne til batteriet også stelforbindelse fra batteri til stel.Just my 5 cents..

Sv: Total-renoveret motor - og nu problemer... 30.05.2023 18:42 #33817

Jeg tror nu ikke det er MAF'n der giver de symptomer du ser.
Som Agner siger så tjek stelforbindelser.
Har du tjekket hvilken motor temperatur ECU'n tror motoren har?
Temperatur sensoren indeholder to måleenheder, en for ECU og en for instrumentet.

Hvis du skal skifte MAF så skal du ikke købe en komplet enhed (BOSCH 0 280 218 019), men nøjes med at skifte selve MAF sensoren (BOSCH F 00C 2G2 030)
Den er meget billigere da den bliver brugt i mange forskellige biler (f.eks. Saab 9-3) og kan findes til 250 - 300 kr

Sv: Total-renoveret motor - og nu problemer... 02.06.2023 06:59 #33818

Opdatering:
Så er toppen taget af. Den har "spist" en knast - ca. 4 mm. Begge knastaksler var blevet renoveret pga. rust kva den "gamle" skade sidste år og de blev maskineret ned og fået en belægning af en slags for at genoprette dimensionen.
Det forklarer vel ikke fejl på cylinder 1, 3 og 4...
Men nu er der bestilt en ny knastaksel hjem. Og den "mekanisme" der kan flytte knastakslen også - husker ikke, hvad mekanikeren kaldte den.

Nu har jeg så et nyt spørgsmål: den meget ujævne kolde tomgang kan den skyldes gasspjældet? og hvis ja, kan det adskilles og renses eller skal der et nyt til?
Ser frem til nogle input
Sidste redigering: 02.06.2023 08:40 af René Edelslund.

Sv: Total-renoveret motor - og nu problemer... 02.06.2023 19:37 #33819

Vent og se til du får den nye knast (og variator?) monteret, ville jeg foreslå
166 3.2 Progression '04 - Il Cammello Ambulante
156 SW GTA Selespeed '03 - ex Japan, "Blå Vogn 2003"
159 2.2 JTS '06 - bye-bye
Honda VF1100S/V65 Sabre '84 og ditto '85, Honda VF750S F/I '85, Honda GB500 CA '89
Sidste redigering: 02.06.2023 19:38 af Richard Pade.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.09 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark