Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Syn og sænkning af AR33 S1

Syn og sænkning af AR33 S1 23.08.2010 14:22 #3897

Skal have skiftet et par støddæmpere på min 33'er før den skal til syn, og vil derfor skifte alle 4 støddæmpere i samme ombæring - og udskifte dem med de gule fra Koni. Jeg har fået at vide at de er ca 15mm kortere end de oprindelige støddæmpere. Ydermere vil jeg i samme ombæring skifte fjedrene, da de efterhånden er ved at være noget slaskede i det. Her tænkte jeg på at montere H&R sænkningsfjedre, der giver 35mm. Alt i alt opnår jeg en sænkning på omkring 50mm.
Ifølge info omkring sænkning på ARKD står der man skal være opmærksom omkring sænkning af netop 33'eren, da højden til underkanten af forlygten er 52-54cm std, og med en sænkning på 50mm vil den jo komme under den lovpligtige grænse på 50cm til underkanten af forlygten.

Er der nogen der har haft problemer med syn af ovenstående kombo?
Den bliver med al sandsynlighed kørt til syn på 175/65-14, som skulle være 0,95% større end std. 185/60-14.

Sv:Syn og sænkning af AR33 S1 28.08.2010 16:41 #3916

Hej Steffen

Da jeg læste dit spørgsmål tænkte jeg at - det er der nok andre der er bedre til at svare på en mig, jeg kan ihvertfald komme i tanke om mindst en håndfuld "specialister" på området.

Mine personlige erfaringer knytter sig mest til serie 2.

- Og derfor et par uddybende spørgsmål:
Er det gule koni beregnet på alfasud du vil montere?

De Koni jeg har set til 33'eren giver ikke nogen sænkning, det er kun fjedrene der bestemmer det. Hvis dæmper benet er kortere med 15mm så ville jeg i mangel af bedre videne mene at det selvfølgelig er fordi der er tale om en insert der monteres inden i de gamle spica ben - og dermed er fjederskåls anlæg og fjederskål i nøjagtig samme højde som den altid har været.

Men tager jeg fejl og der ikke er tale om en insert, burde det være forholdsvis uproblematisk at ilægge en mellemring - på eksempelvis 164'eren medleveres disse fra Koni til de bageste fjederskåle.

Det er desværre det bedste svar jeg kan komme op med - håber der er andre der kommer ud af busken

Venlige alfahilsner
Per
Venlige alfahilsner
Per

Sv:Syn og sænkning af AR33 S1 29.08.2010 12:31 #3921

Hej Per
Nej, det er nu bare dæmperne der er lavet til 33S1 jeg ville benytte.
Men det er da altid noget at det kun er fjedrene, for så er der jo lidt større sandsynlighed for at jeg kan holde mig over grænsen

Mvh. Steffen

Sv:Syn og sænkning af AR33 S1 30.08.2010 14:24 #3934

Udskiftning af dæmpere kan logisk set ikke have noget med højden at gøre.

Bagtil er der separate dæmpere og fjedre.

Fortil er der tale om indsatse i eksisterende fjederben.

Men jeg har hørt, at man på en 33'er alligevel kan risikere at komme i "kritisk" højde, afhængig af, om de f.eks. er meget omhyggelige ved syn og siger, at 49,5 cm er også forkert (nogle må kende det bedre end jeg - jeg har ikke Alfa 33).

De nævnte dæk vil hjælpe ca. 3 mm på højden. Da der er op imod 7 mm fra nye dæk til nedslidte dæk, vil det også have (større) betydning.

mvh
Peter D
Alfasud 1.2 ti 1977, Alfasud 1.5 ti 1982, Alfasud 1.5 ti QV 1982, 75 Turbo Evoluzione 1987, Alfa 145 1.6 T.Spark 1998

Sv:Syn og sænkning af AR33 S1 30.08.2010 14:37 #3936

Peter Dyrelund skrev:
Fortil er der tale om indsatse i eksisterende fjederben


Indsatse i eksisterende fjederben? Hvordan skal den lige tolkes? Er det ikke nye støddæmpere jeg får tilsendt når jeg bestiller?

Sv:Syn og sænkning af AR33 S1 02.09.2010 20:07 #3951

Jo, jo. Støddæmperne er selvfølgelig nye, men du får ikke et helt fjederben.

Hvis støddæmperne er de originale, skal man skære toppen af og hælde olie og indmad ud af fjederbenet, og så skubbes den nye Koni-indsats ind og fastgøres med en bolt i bunden (der skal også bores et hul her).

mvh
Peter D
Alfasud 1.2 ti 1977, Alfasud 1.5 ti 1982, Alfasud 1.5 ti QV 1982, 75 Turbo Evoluzione 1987, Alfa 145 1.6 T.Spark 1998
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.33 sekunder

Banner

© 2008-2018 Alfa Romeo Klub Danmark