Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33?

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 12.03.2013 19:47 #9164

Okay Steffen. Ja, tragte ville jeg så gå efter i stedet for. Er det svært/ en større operation at skifte motorstyring VS. karburator?

Da det er en bil, jeg skal have som sommer -/ trackdaybil, skal den være fin og fri for rust. Jeg skulle gerne kunne beholde den i mange år

Men hvis man kunne finde en, der måske allerede havde nogle af de rigtige stumper, gul koni f.eks. ville det da være et stort plus.
Jeg er studerende, så pengene er desværre små, men budgettet er 20-30.000 inklusiv evt. reg.-afgift.

Om det bliver muligt at få fat i til den pris, vil tiden vise.

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 12.03.2013 20:24 #9166

Hej. Ved konvertering til karbs skal du ud og finde nogle indsugningsmanifolde. De skal special laves da de ikke findes fra fabrikken. Dertil et sæt dobbelte karbs minimum 40mm. At finde en original 16v i god stand og med pæn lak bliver svært på dit budget. De er ved at være rigtig sjældne. Især i god stand

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 13.03.2013 00:22 #9169

Du kan læse om 33 og andre Alfaer i de gamle klubblade. I jubilæumsnr. Fra 2005 er der index over modelartikler og dæk/fælge tabeller. De kan downloades her på klubsiden. En del kan også fås hos redaktøren.
Der er vist stadig en yderst velholdt 33 1.5 ie til salg her på siden. Ang. karb. konvertering, så havde Kitcar Lasse lavet nogle og solgte. Jeg har hørt at man kan montere motorstyring fra Imola modellen, som har spjældpotentiometer, på 16v og få det samme som dyr karb. operation. Har ikke prøvet:-) Jeg ville kontakte Cavis som racer 33 og sikkert har noget til salg.
Mht. tunge 145, så vejer min 1.6 godt nok 1100 kg. Den føles nu ikke sløv. Både pga. 1 og 2 gear er lavere, da den bruger Imola gearkassen, men med bedre kabelskifte. Undervognen, bremser og styringen på 2,7 omgange gør den ganske sjov. Den er mere moderne og bygget på Tipo platformen som videreudvikledes frem til og med 147. Men 33 letvægtere har selvfølgelig bedre vægt/kraft potentiale.

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 13.03.2013 02:14 #9170

Flemming Hansen skrev:
Du kan læse om 33 og andre Alfaer i de gamle klubblade. I jubilæumsnr. Fra 2005 er der index over modelartikler og dæk/fælge tabeller. De kan downloades her på klubsiden. En del kan også fås hos redaktøren.
Der er vist stadig en yderst velholdt 33 1.5 ie til salg her på siden. Ang. karb. konvertering, så havde Kitcar Lasse lavet nogle og solgte. Jeg har hørt at man kan montere motorstyring fra Imola modellen, som har spjældpotentiometer, på 16v og få det samme som dyr karb. operation. Har ikke prøvet:-) Jeg ville kontakte Cavis som racer 33 og sikkert har noget til salg.
Mht. tunge 145, så vejer min 1.6 godt nok 1100 kg. Den føles nu ikke sløv. Både pga. 1 og 2 gear er lavere, da den bruger Imola gearkassen, men med bedre kabelskifte. Undervognen, bremser og styringen på 2,7 omgange gør den ganske sjov. Den er mere moderne og bygget på Tipo platformen som videreudvikledes frem til og med 147. Men 33 letvægtere har selvfølgelig bedre vægt/kraft potentiale.

Hvem har fortalt dig det med Imola styring? Så vidt jeg ved kører en 145 1,7 16v kører med en ligende styring. Altså luftmassemåller og tændspoler istedet for strømfordeler. Den yder 3 hk mindre end 33'eren. De 3 hk kan muligvis ligge i indsugningsknasterne da de eftersigende er lidt anderledes
Sidste redigering: 13.03.2013 02:49 af Steffen Juul Simonsen.

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 13.03.2013 12:52 #9177

Okay. Hvis ikke det er sværere end som så, så bil jeg da gå efter anden motorstyring. Men hvis luftmassemåleren sløjfes, hvordan justeres blandingen så? Kan den det udelukkende via lambdasonden?

Flemming: Jeg har set 1,5'eren. Det er uden tvivl et rigtig fint eksemplar, men den mangler noget power til trackdaylegetøj. Evt. skal jeg så ligge en anden motor i, men så er prisen pludselig en noget andet. Jeg er faldet over denne i Holland: www.autoscout24.eu/Details.aspx?id=22822...80000000&asrc=st|fs

Hvordan er styretøjet i 33 da?

Sv: Overvejer køb af boxer - Tidlig VS. sen Alfa 33? 13.03.2013 19:15 #9180

Steffen: Det var vores fælles bekendt fra Rødekro området der nævnte Imola-tricket

Det med anden motorstyring er sjældent plug and play. Det vil typisk kræve en del tilkørsel på rullefelt. Så det kan nemt løbe op.

Styretøjet i serie 3 33 er ok med en afslappet servo. Bare ikke så hurtig udveksling som man begyndte med i 155 sport og fremad.

Den hollandske ser da lovende ud, men det er svært at se før en erfaren mand kan tjekke den. Den har så kun almindelig IE kabine.

Jeg vil sige at det er værd at gå efter et godt karosseri, med mindre du kan og gider lave det selv. Min første 33 så fin ud, men rustede væk under mig på godt og vel et år
Tid til at oprette siden: 0.19 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark