Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-)

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 11.08.2017 11:57 #26331

Meget interessant...

Kan samme argument bruges på tværs af sammenlignelige modeller, som fx Alfa 90 og Alfa 75?

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 11.08.2017 18:23 #26334

Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer
Sidste redigering: 12.08.2017 07:35 af Thomas Lund Nielsen.

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 11.09.2017 14:11 #26538

Nyt fra turboland

Kittet er monteret og har kørt lidt, så diverse småting er justeret og testet.
En wideband lambdamåler viser, at den får ok med brændstof, selvom jeg ikke har ændret noget på tænding og brændstoftilførsel, og der er ikke tændingsbanken, så med det nuværende ladetryk er alting ok. Og den har ikke intercooler indtil videre.

Den kører pt. med wastegatetrykket fra den originale GT25-turbo, hvilket vil sige ca. 0,4 bar ved 3000 o/min. faldende til ca. 0,2 bar ved 5-6.000 o/min.

Første rullefeltsmåling viste 188Hk ved 5600 o/min. og ca. 300Nm ved 3000 o/min. med den originale bageste lyddæmper. Man kunne tydeligt høre, at den ikke kunne komme af med luften - PPPFFFFFFFFFFFFFFFFF lød det.

Med et rent rør bagest blev lyden noget bedre/højere, og rullefeltet viste nu 202Hk og 311Nm - så der var lige 15Hk gemt der

I øvrigt føles den noget friskere end de 202Hk antyder. Trækket er meget jævnt helt fra bunden og den mister på intet tidspunkt pusten. Bare lidt mere overarm over det hele.

Nyd lyden fra rullefeltet
IMG_6718.JPG


IMG_6720.JPG

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 11.09.2017 18:28 #26540

fedt!
Sidste redigering: 11.09.2017 18:28 af Peter Johansen.

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 12.09.2017 06:13 #26543

Nemlig!
Giulietta 1.4 TURBO BENZINA MULTIAIR TCT
ex 159 Sportwagon 2.2 JTS — 147 1.6 TWIN SPARK — 146 1.8 TWIN SPARK — 145 1.4 Boxer

Sv: 3,0 V6 12V - nu med turbo :-) 14.01.2019 13:56 #29709

Sidste nyt fra mit 164-V6-turbo-projekt

Jeg kører dagligt i den frem og tilbage til arbejde mv., og der er ingen problemer eller mærkelige hændelser. Selv forbruget holder sig på det acceptable, og den kan sagtens gå 10 km/l på en lidt længere tur.

Efter at have skiftet toppakning er ventilerne (ud) blevet justeret, og knaster osv. ser fine og sunde ud uden slidmærker. Cylindre/foringer osv. ser også ok ud, så jeg tænker, motoren godt kan tåle lidt mere tryk, på et senere tidspunkt.

Den har for nylig også fået ny Sachs kobling, som ovenikøbet er fortærket til ca. 440 Nm og med lidt bedre belægninger - til en ganske god pris i øvrigt fra koblingsspecialisten.dk

Næste ønske er at få monteret det progammerbare (danske) VEMS-motorstyringssystem, som ligger på hylden. Med det burde jeg kunne regulere det sædvanlige (tænding, brændstof) samt forhåbelig ladetrykket. Mit mål er 300 Hk hvilket med lidt grov-beregning kræver et ladetryk på ca. 0,7-0,8 bar (den har 180 Hk NA), hvilket igen resulterer i et maks.-moment på ca. 440-470 Nm, hvilket jeg synes er for meget moment for både gearkasse/differentiale, dæk og kobling.
Derfor ønkser jeg at styre ladetrykket progressivt ift. omdrejningstallet. Dvs. fx 0,4 bar ved 3.000 o/min., 0,5 bar ved 4.000 o/min., 0,6 ved 5000 og 0,7-0,8 ved 6000.
Den kører allerede med 0,4 bar fra 2.000 o/min. og det fungerer fint ift. dækgreb og følelsen af en stærk motor.

Her er en lille accelerationsvideo med de nuværende 0,4 bar.
"

Hvis du ligger inde med dyser, turbo aller andet til ca. 300 hk - så meld gerne tilbage

Hilsen Peter
Vedhæftning:
Sidste redigering: 14.01.2019 14:17 af Peter Jessen Lundorf.
Tid til at oprette siden: 0.20 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark