Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Registreringsafgift ved import

Registreringsafgift ved import 26.07.2019 23:27 #30348

Kære Alfister

Som nyt medlem af klubben, vil jeg lige høre om der er nogen herinde som er skarpe i værdifastsættelse af registringsafgift, eller evt. for nyligt selv har importeret en lignende bil.

Jeg har netop anskaffet mig en Alfetta GTV 2000 (modelår ‘78, 1.reg. 3/79 - serie 1). Bilen har jeg handlet i Sverige, den er blevet toldsynet, og nu skal der blot betales registreringsafgift før den kan trille ud på de danske veje.

Afgiften søgte jeg dagen efter bilen var hentet, og Motorstyrelsen har netop oplyst, at jeg skal betale kr. 17.300,- for at få plader på.

Jeg havde på forhånd prøvet at “sjusse” mig frem til hvad afgiften ville ende på, men syntes ikke at kunne finde noget konkret på denne model/årgang.

For en 40 år gammel Alfetta, syntes jeg +17t er liiige til den høje side.....?? (hvad var afgiften fra ny?)

Hvad siger I - er det fair, skal jeg bare betale og glæde mig over vognen, eller er afgiften jeg har fået sat for højt ?

Mvh.
Alessandro
Alfetta GTV 2000 - 1978
Fiat 1500 Spider - 1966
—————————
Ex. 159 TI (Berlina) ‘08
Ex. Fiat 500F ‘66

Sv: Registreringsafgift ved import 27.07.2019 11:19 #30356

Hej Alessandro,

Først stort tillykke med GTVen! Jeg var i 2004-05 igennem samme oplevelse som dig, men det lykkedes efter en del tovtrækkeri at få min ned i en acceptabel pris (afgift). Du bør finde tilsvarende biler tilsal, i f.eks. DBA eller hos forhandlere (bliver nok svært).
Du kan læse om min oplevelse her:

alfetta.dk/Miscellaneous/Toldskat.htm

Som du kan læse startede jeg med at skulle betale DKK 31.100 men endte på DKK 11.400 for min Alfetta QO i 2005 (der var den 20 år gammel).
OO=V=OO

AlfettaLars

1985 Alfetta QO
2011 Giulietta JTDm 170
2006 Fiat Grande Punto
1981 Honda CX500 caferacer

www.alfetta.dk

Sv: Registreringsafgift ved import 27.07.2019 16:05 #30357

Husk at den - eller en af de - seneste afgiftsomlægninger indførte straf for højt brændstofforbrug.

Ved ikke, hvad det betyder for en veteran, men du burde kunne regne efter hos SKAT
159 2.2 JTS
GTV V6 TB eller ditto Spider eftersøges pt. i Italien – imens kører jeg 159 for at få lidt Alfa-fornemmelse under speederfoden

Honda VF1100S/V65 Sabre '84 og ditto '85
Honda VF750S F/I '85
Honda GB500 CA '89

Sv: Registreringsafgift ved import 27.07.2019 17:22 #30358

Også herfra et stort tillykke med Alfetta GTV’en. Fantastisk bil.

Problemet diskuteres pt. flere steder her på alfaklub.dk, så derfor skal jeg nævne, at reglerne, der gælder for beregning af registreringsafgift ved import af en brugt bil, først og fremmest er Lovbekendtgørelsen af Registreringsafgiftsloven (LBK nr. 177 af 25/02/2019), primært §§ 4 (stk.7 og de følgende) og § 10.

Her er det fastslået, at grundlaget for beregningen af afgift for et brugt køretøj, der ikke tidligere har været registreret her i landet, er køretøjets pris – med moms – men uden registreringsafgift.
Dertil kommer et antal mulige tillæg/fradrag for brændstofforbrug, forhøjelse/nedsættelse pga. for mangel på airbags, brændstofforbrug, mv.

Når bilen er mere end 35 år gammel, gælder dog de særlige regler; bla. at registreringsafgiften ikke kan overstige en afgift, som er beregnet på grundlag af 40 % af køretøjets (oprindelige) nypris inkl. moms, men uden registreringsafgift.:

”§ 10. For brugte køretøjer fastsættes den afgiftspligtige værdi til køretøjets almindelige pris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Den almindelige pris fastsættes efter salg til bruger her i landet i den stand, hvori køretøjet skal registreres.

Stk. 2. For brugte køretøjer, som ikke tidligere har været registreret her i landet, eller som efter reparation eller genopbygning skal afgiftsberigtiges på ny i medfør af § 7 a, stk. 5, kan den afgiftspligtige værdi ikke overstige køretøjets oprindelige pris som nyt. Er køretøjets pris som nyt ukendt, fastsættes prisen skønsmæssigt.

Stk. 3. Brugte biler og motorcykler, der skal registreres her i landet første gang, skal inden værdifastsættelsen forevises en synsvirksomhed, der syner køretøjet med henblik på at fastslå køretøjets identitet, kilometerstand, udstyr og stand generelt. Synsvirksomhedens påtegning på synspapirerne indgår i myndighedens værdifastsættelse af køretøjet. Værdifastsættelsen kan ske, uden at køretøjet forevises for myndigheden. Myndigheden kan besigtige et køretøj, hvis den finder det nødvendigt.

Stk. 4. Den afgiftspligtige værdi af et køretøj, der er mere end 35 år gammelt, jf. § 4, stk. 8, og som fremtræder som ved første registrering, er køretøjets almindelige pris ved salg til bruger her i landet indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Afgiften beregnet efter 1. pkt. kan ikke overstige afgiften beregnet på grundlag af 40 pct. af køretøjets nypris indbefattet merværdiafgift, men uden afgift efter denne lov. Er der for samme køretøj udbetalt godtgørelse efter § 7 b, fastsættes afgiften dog til den udbetalte godtgørelse.

Stk. 5. Skatteministeren kan fastsætte regler for opgørelse af den afgiftspligtige værdi efter stk. 1-4.”
Citat slut.

Hele loven kan ses her: www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?...8f-8a1d-31e6d3993dfc

De yderligere regler, som ”ministeren” iflg. loven har hjemmel til at fastsætte, findes i Bekendtgørelsen om registreringsafgift (BEK 1487/2018):
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?...79-8dc5-05b58f0b52b5

I bekendtgørelsen er det primært kapitel 12 (altså fra og med § 26), der er relevant og her listes bla. de elementer, som skal tages i betragtning ved værdiansættelsen.

Selve prisen uden afgift skal SKAT som forvaltningsmyndighed naturligvis selv være i stand til at beregne, men grundlaget, - altså prisen, - til beregningen af registreringsafgift, vil i høj grad afhænge af bilens konkrete stand, – ligesom når man fastsætter prisen ved et alm. salg.

Dermed vil der jo også være forskelle mellem en GTV, der har kørt 30.000 km. og stået i ”mølpose” i en garage, stort set siden den kom ud fra fabrikken, og så en udgave, der tydeligvis har været brugt hårdt, og er fyldt med ”Italiens-buler”. (Hvis det kan undgås, skal man altså nok heller ikke sende bilen til pladesmed, maler, lak-forseglingsfirma, sadelmager, montere nye fælge, emblemer osv. osv. før man har fået den vurderet ved registrerings-synet).

Dybest set er dette jo også rimeligt nok, at bilen skal vurderes efter den konkrete stand (**), men det medfører jo også i høj grad et friere (særligt ved Alfa Romeo ganske vanskeligt) forvaltningsretligt skøn, som SKAT skal foretage. Dermed er der jo også mulighed for, - som Lars Jacobsen jo også påpeger, - at man ved en god argumentation om fx sager om sammenlignelige biler mv. kan forsøge at skaffe sig en lavere afgift (evt. også ved at udnytte klagemulighederne).

(** PS: efterfølgende rettelse - havde brugt et ord, ("markedsværdi") der reelt gav et forkert indtryk)
Sidste redigering: 28.07.2019 07:13 af Peter Engholm-Pedersen.

Sv: Registreringsafgift ved import 27.07.2019 20:57 #30362

Beløbet du har fået synes jeg umiddelbart lyder ganske fornuftigt. Du har formodentlig tænkt dig at veteranregistrere bilen? Vær i den forbindelse opmærksom på, at Motorstyrelsen og Skat i øjeblikket er på jagt efter veteranregistrerede biler - og motorcykler,for den sags skyld - der ikke fremstår som absolut originale dvs. praktisk taget som da de kørte ud fra fabrikken.
Sidste redigering: 27.07.2019 20:58 af Jesper Jensen.

Sv: Registreringsafgift ved import 30.07.2019 06:52 #30372

Jeg har en 1982 GTV jeg ligeledes har købt i Sverige. Dog for nogle år siden og dog ikke den fine serie 1 - tillykke med den Alessandro. Tre små børn, hus renovering og lidt for meget arbejde har trukket det ud. Nu tror jeg chancerne for at komme ud at køre er gode næste år. Mit spørgsmål går på original stand. Den gule velour kabine var temmelig træt og jeg har fået fat i en sort fuld læder recaro med sort læder rat og gearknop. Ligeledes var sidespejlene ikke i bedste stand og jeg har monteret det lidt mindre og lettere vitaloni baby tornado. Jeg har heller ikke de originale alufælge. Hvad tænker i synshallen vil sige til dette?

Umiddelbart har jeg kigget efter priser for serie II og her har priserne været forholdsvis “lave” i forhold til serie I, men syntes dog i forhold til de seneste indreg. at SKAT har taget sig godt betalt jf vedhæftede udklip.
Vedhæftning:
Sidste redigering: 30.07.2019 19:12 af Nicolaj Fentz.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.22 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark