Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Termostat

Sv: Termostat 04.04.2014 17:44 #13629

Michael jeg er meget uenig. Jeg har næste år 50 års jubilæum for min første Alfa. Jeg har ikke tidligere haft en Alfa hvor jeg ikke kan skifte termostaten, i et eksisterende termostathus.
Efter min mening er det en uskik, der først kommer med Bosch styringen i begyndelsen af 80erne.
Og jeg er uenig i at termostaten ikke har noget med styringen at gøre. Termostaten skal sikre en stabil temperatur, hvor motor og styresystem fungerer optimalt, i samspild.


Nu skriver du i det forkerte forum og nævnte ikke hvilken Alfa det handlede om.
Men de sidste 25år eller der omkring har termostaten været et hus man skiftede. Og 25 år er langtid.
Det eneste termostaten skal er og sørge for at motoren bliver 80-90 grader, som er det optimale drifttemperatur. Motorstyring kan ikke kontrollere det på nogen måde. Da termostaten er 100% mekanisk styret.

Men vi tænker ikke ens her, for jeg tænker ikke på Alfa der er så gamle, for der er ikke ret mange af dem tilbage.
Alfa Romeo Giulietta 1750 TBI QV 2013 Rosso Competizione.


Før: Alfetta 2.0 Berlina / 33 1.7Ie / 145 1.6ts / 146 1.6ts / 156 2,5 V6 / 156 1,8ts RST Berlina / 159 2,4 210hk / 156 1,8ts RST Berlina.

Sv: Termostat 04.04.2014 19:48 #13632

Michael vi kan ikke være meget uenige, 25 fra fra 2014, det giver efter min hovedregning, 1989, jeg tillod mig at anføre, at Bosch kom på Alfa i begyndelsen af 80erne, på Spider 1982, det kom sandsynligvis på GTV 6 før dette tidspunkt.
Jeg har begrundet hvorfor at jeg brugte dette forum til mit spørgsmål. Jeg havde en helt enkel forventning , om at der var viden om indsprøjtning, til stede i dette forum. Jeg har også erkendt at den viden kunne jeg måske have fundet i 164 forumet.Samt at jeg ikke forventer at finde den i 105 / 115 . Undskyld hvis jeg underkender nogen.
Måske tænker vi ikke ens. For mig er der 2 produkter Alfa Romeo og Fiat Alfa. For mig er det 2 vidt forskellige ting. Men for ikke at blive beskyldt for "diskriminering" så kører jeg Fiat Alfa på 14 år. Men til din orientering kom Bosch indsprøjtning på de første Fiat, i 1980.
Når man har en termostat der svinger mellen o= bunden af skalaen og 90 grader, så er jeg helt sikker på at der er indflydelse på motorstyringen..

Men i øvrigt har jeg lige været til start på San Remo Storico Rally. Der var få Alfaer, 4 stk mellem deltagerne. Mange 911 en del Lancia Monte Carlo en enkelt Stratos en enkelt Kadet og Manta, begge Conrero tunet. En Enkelt Elan. Og mange andre.
Men du må undskylde de er alle over 25 år

Sv: Termostat 05.04.2014 13:42 #13635

Tag evt et kig hos en reservedel grossist og sammenlign reservedelsnumrene

De ser ikke så dyre ude

www.refako.dk/kolesystem-73-til-alfa-rom...-2000-199001-199312-(120000207)-personbil
Nuværende bil
Alfa Giulietta 140 HK mjtd 2011 sportivo
Tidligere biler
Fiat Stilo 80 HK JTD 2005 419.000 km
Fiat Bravo 1,6 16V 1995
Peugeot 106 1,4 8v 1995
Fiat Punto 60 SX 1998
Fiat Uno 1,1/ 1,4 1987/1990
VW Golf 1,1 1976
Sidste redigering: 05.04.2014 13:47 af Jesper Bach.

Sv: Termostat 05.04.2014 14:59 #13637

Den jeg finder hos Refako til en Spider S4 er forkert
www.refako.dk/kolesystem-73-til-alfa-rom...0000207%29-personbil
Hos Myalfa/Stelvio har de den korrekte med overdelen af huset støbt på, som også flere andre har linket til, illustration nr. 13
www.myalfa.eu/index.php?cat=c2071_Vandpumper-Thermostater.html
Erik

Sv: Termostat 05.04.2014 15:39 #13640

Hej Bjarke.

Hvis din temp måler svinger mellem 0 og 90 grader , er det nok ikke termostaten der fejler .når en termostat står af er den som regel helt åben (så viser temp måler ca 55-60 grader eller lukket og så koger motoren , jeg har aldrig oplevet at termostaten svinger.

Hilsen Henning

Sv: Termostat 05.04.2014 16:17 #13641

tak for jeres bekymring, dejligt når der er nogen der føler med en.
Jeg bør lige uddybe
Spideren kører rundt her nede i det sydlige Europa, hvor temperaturen er dejlig behagelig, og drift temperatur svinge mellem 80-90 grader, over 90 grader starter ventilatoren.
Så blev den taget , kørt hjem til Danmark i November, for en større gennemgang, måling hvor måles kan, har mere tillid til en Dansk mekaniker man kender end en her nede fra man ikke kender.
Da vi så kørte ned fra San Bernadino, næsten friløb hele vejen ned. Så faldt temperaturen mistænkelig meget, helt i bund
Og jeg blev en del bekymret, da temperaturen tidligere har været stabil.
Vel ned af bjerget , stiger temperatren igen til mellem 80-90. Så det bliver lagt til side som en periodisk hængende termostat.
I januar blev den så kørt til mekaniker, ca 70km, der var frost vejr, temperaturen til termometeret kom ikke over 40 grader, så det var hundekoldt.
Så der blev tilføjet et punkt ydeligere der skulle kontrolleres. Resultat termostat virkede ikke , var fuldt åben. Da det ikke var et af de ting der skulle kontrolleres, bla ny bremsecylinder, kontrol af olietryk. komp. osv.
Var der ikke bestilt en ny termostat.
Så vel tilbage her i det sydlige slut af januar, er køling ikke længere et problem.
Men nu vendes snuden snart tilbage til DK, så vil der være andre temperaturer , og jeg skal have skiftet termostat.
Så var det jeg "TROEDE" at de i transaksel havde erfaring med den type termostat , på motorer med indsprøjtnings system. Så var der nok en der havde en på lager der kunne købes.
Men der kom jeg forkert i byen.
Nu tage jeg kontakt til Afra, i næste uge, de har sandsynligvis en på lager, der kan samles op på vej til DK. Ellers vil der være mulighed op gennem Tyskland.
Tid til at oprette siden: 0.17 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark