Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Olietype

Olietype 27.04.2014 19:56 #13886

Jeg står overfor det årlige olieskifte, men har fået et tip om at bruge en ny 10 w 60 fuldsyntetisk.
Min 2,0 motor er nyrenoveret og kørt under 4000 km efterfølgende., bilen er fra 1975

Sv: Olietype 27.04.2014 20:24 #13888

Jeg købte tilbage i 2006 en Giulia med nyrenoveret, blueprintet motor med 6.ooo km på bagen. Den var påfyldt Castrols fuldsyntetiske 10/60 Racing. Jeg har nu kørt ca. 80.000 km i bilen og den har for hver 10.000 km fået skiftet olie. Jeg har brugt Agips fuldsyntetiske 10/60 Racing. Der har aldrig været problemer med motoren. Jeg efterfylder ca. en halv til en liter olie mellem olieskift - vist mest p.g.a. en lille utæthed ved oliepinden.
Jeg synes det lyder som et godt tip du har fået:>)
Sidste redigering: 27.04.2014 20:28 af Jesper Jensen. Begrundelse: Ændring af tekst.

Sv: Olietype 27.04.2014 21:48 #13893

Spørgsmålet er hvad der menes med nyrenoveret ? Har den været helt adskilt og renset for skidt og gammelt slam, burde det ikke give problemer med en fuldsyntetisk rensende olie, ellers ville jeg nok være forsigtig. Mht viskositet får du sikkert et nyt svar for hver post, der kommer, så jeg skal spare dig for min mening denne gang
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Olietype 28.04.2014 06:42 #13894

Den har været totalt adskildt og hovedrepareret med nye dele incl. Oliepumpe kæder stempler foringer mv.

Sv: Olietype 28.04.2014 09:02 #13896

Krumtap slebet / nye lejer ?
Har selv oplevet et plejlstangsleje gå i smadder på en nyrenoveret motor med en urenoveret, men tilsyneladende OK krumtap formentlig fordi gammelt skidt havde løsnet sig fra oliekanalerne. En efterfølgende udboring af alupropperne afslørede rå mængder af gammelt skidt...

Første billede viser det ødelagte plejlstangsleje, det næste billede den udborede krumtap. Den grå "slibemasse" er hvad der var i oliekanalerne. Bemærk, at krumtappen havde været kontrolleret, lappet på lejefladerne og efterfølgende proffesionelt vasket af en cylinderservice

IMG_0861.jpg


IMG_1126.jpg
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973
Sidste redigering: 28.04.2014 09:10 af Morten Svendsen.

Sv: Olietype 28.04.2014 22:28 #13899

Min dybeste kompliment, Morten.
Anskueligheds undervisning kan simpelthen ikke gøres bedre.
Kommentaren om olie var også super.
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.38 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark