Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Toppakning - igen... Værksted

Toppakning - igen... Værksted 28.06.2014 20:11 #14500

Hej Alle

Så røg min toppakning for tredje gang på 4 år....
Når motoren er kold er der intet problem. Efter opvarmning er der udstødningsgas i kølevandet når jeg gasser op.
Samme fejl som de 2 forrige gange.

Skal topstykket spændes efter?
Hvordan undgår jeg at det sker igen (Jeg gør ingen 'dumme' ting med kold motor)?

Hvem vil I anbefale til at udskifte toppakningen (Jeg bor i Storkøbenhavn)?

God sommer.... trods alt....

Hilsen
Lars

Sv: Toppakning - igen... Værksted 28.06.2014 20:28 #14502

Skal et topstykke ikke altid efterspændes når det har været afmonteret? Er der de andre gange blevet undersøgt om topstykket er skævt eller har revner?

Sv: Toppakning - igen... Værksted 28.06.2014 21:22 #14504

Ja, en Nord motors top skal efterspændes efter ca. 1000 km.
Det hører med til et toppakningsskift at kontrollere toppens og blokken for skævheder, ridser og grundig rensning af rester fra gammel toppakning.
CarCentre, Amager, Jensen Auto, Gentofte, Djarlo biler (Hersild&Heggow), Nærum.
Erik

Sv: Toppakning - igen... Værksted 28.06.2014 22:24 #14505

Øv. Men det er jo mekanik, så det kan laves

Som Erik skriver bør man være sikker på, at tingene er OK før man samler blok og topstykke. Jeg ville få undersøgt topstykket alene for at udelukke, at det er en minimal revne et eller andet sted. Jeg går ud fra, at det er blevet planslebet eller i det mindste kontrolleret for planhed. På selve blokken er det sværere at kontrollere planheden pga stagboltene, men man bør lige tage et groft check. Sandsynligheden for at noget er galt her, er dog mindre. Kontroller, at cylindrene står højere end blokken, mener det er i størrelsesordnen 0,04 mm. Står de under blokkens øverste niveau, kommer der ikke det rigtige pakningstryk. Når nu skidtet er skilt ad, bør gevindet på stagboltene lige køres over med en bakke, ligesom kuppelmøtrikkerne skæres efter med en tap, så er man sikker på, at spændmomentet ved sammenspænding også giver det rigtige pakningstryk. Selve sammenspænding af top og blok står beskrevet i instruktionsbogen, og topstykket skal ganske rigtigt efterspændes indtil flere gange for at få den rigtige forspænding. Held og lykke med operationen, sig til hvis du har brug for noget teknisk dokumentation. Hvilken størrelse motor er der tale om ?
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Toppakning - igen... Værksted 28.06.2014 22:38 #14506

Fandt lige instruktionsbogen på 66'eren, her kan man se hvorledes en 1300 skal efterspændes:


image_2014-06-28.jpg
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Toppakning - igen... Værksted 28.06.2014 22:56 #14507

Hej

Mange tak for Jeres indlæg.
Motoren er en 1750. Topstykket blev planslebet og blev efterspændt efter at motoren var varmet op.
Jeg er dog ikke blevet informeret om at det skulle efterspændes...
Måske skulle jeg prøve det inden jeg får splittet motoren ad.

Hilsen
Lars
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.17 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark