Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Toppakning - igen... Værksted

Sv: Toppakning - igen... Værksted 29.06.2014 11:30 #14509

Prøv da at trække den efter, det kan vel ikke blive værre end nu ? Hvis det er samme værksted, der har skiftet 3 gange tidligere, ville jeg da lige spørge dem hvad de selv mener om situationen. De burde kende proceduren vedr. efterspænding, ellers kan man skifte toppakninger i al evighed uden at komme videre.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Toppakning - igen... Værksted 29.06.2014 12:12 #14510

Jeg aner det ikke, så det kan godt være at det er et dumt spørgsmål - men risikerer man ikke at topstykket har 'slået sig' hvis man har kørt med det uden at det er blevet ordentligt spændt efter?
Ellers enig med Morten. Vend lige problemstillingen med værkstedet/mekanikeren. Du må jo have givet noget for de ekstra omgange toppakningsskift - som jo måske ikke har været nødvendige.

Sv: Toppakning - igen... Værksted 01.07.2014 20:01 #14526

Lars Bjørn Christensen skrev:
Hej

Mange tak for Jeres indlæg.
Motoren er en 1750. Topstykket blev planslebet og blev efterspændt efter at motoren var varmet op.
Jeg er dog ikke blevet informeret om at det skulle efterspændes...
Måske skulle jeg prøve det inden jeg får splittet motoren ad.

Hilsen
Lars


Det er ikke nok med efterspænding efter én opvarmning *), det skal også efterspændes efter 600-1000 km for at være sikker på, at det har det rigtige moment.
Har fornylig kontrolleret min 1750 motors spændings moment, det var betydeligt højere end beskrevet i manualerne. Det er en meget anerkendt tysk Alfa specialist i Bayern som har renoveret motoren for tidligere tysk ejer.
*) Det er nok på moderne motorer med (en gangs) strækbolte, men ikke på ældre motorer, og slet ikke med alu blok og top.
Erik
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.18 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark