Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Støddæmpere til GT

Sv: Støddæmpere til GT 15.11.2014 11:46 #15856

Tak for de mange tilbagemeldinger. GT´ens undervogn er nu ved at blive adskilt . Når jeg har fundet ud af , hvor mange af bøsningerne der skal udskiftes , bestiller jeg delene. Valget af dæmpere ,falder sikkert på de Gule Koni” . Bilstein virker som for meget ”sportive” til mit brug. Der sidder nye Røde Koni på Spideren, jeg kunne godt ønske mig lidt fastere undervogn på GT´en, da jeg planlægger at montere den den med tidstypiske "ballondæk". . Mht. til valg fjedre, så har de ”engelske” fjedre den samme sænkning på 40mm , som Eibach fjedrene. Gad vide om de "engelske" er Eibach fjedre, eller er der forskel på fabrikaterne og kvaliteten?

Ole
Giulietta 170 Multiair
Giulietta 2.0 JTDM, 170 HK - TCT
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior

Sv: Støddæmpere til GT 15.11.2014 12:39 #15858

Hej Ole

Interessant diskussion om fjedre/dæmpere. Den har også været ført på AlfaBB, og konklusionen der på sitet er nærmest, at man skal tage udgangspunkt i, hvad man bruger bilen til. Bilstein er klart "race" orienterede, og dem jeg har på min knækfront ryger af ved først givne lejlighed. De sad på bilen, da jeg købte den, og de er for hårde til alm. hverdagsbrug.

Du spørger, om der er forskel på kvaliteten af de forskellige fjedre der udbydes. Der bliver jeg dig svar skyldig, men jeg ved, at de komplette undervognssæt der udbydes fra f.eks Classic Alfa og Alfaholics er dimensionerede, så det hele matcher. Det indebærer, at hårdhed på for- og bagfjedre er afpasset efter de bøsninger og den krængningsstabilisator der medfølger. Altså en pakkeløsning, hvor alt spiller sammen. Selv tror jeg, at jeg vælger røde Koni, men da du er mest til de gule, skulle du se på nedenstående link. Et sæt udviklet af tidligere GTA racer Harvey Bayley, og det er oven i købet på tilbud p.t.

www.classicalfa.com/products/SU112-CLASS...SHOCK-ABSORBERS.html

Kontakt dem og fortæl, hvad du skal bruge bilen til, og hvordan dit kørselsmønster er. De giver med garanti et brugbart råd. Jeg har kun gode erfaringer med firmaet, bestilte varer kommer frem på få dage. Held og lykke med projektet, og husk at melde tilbage, når du har erfaringer med hvordan den valgte løsning virker.

Hilsen Jens
Sidste redigering: 15.11.2014 12:43 af Jens Langdahl.

Sv: Støddæmpere til GT 15.11.2014 16:52 #15859

Husk at både de gule og røde Koni kan justeres i 3 "hårdhedsgrader", så måske skal du prøve dig frem med dem, du har.
Ballondæk var nogle typer som kom i USA i '30'erne, originalt monterede Alfa 15x5" fælge med 155HR-14 dæk og fra 1967 på 1750 14x5,5" fælge med 165HR14. Pirelly Centoretti eller Michilin XAZ, begge typer retro fremstilles og kan findes hos f.eks. www.dækonline.dk eller www.longstonetyres.co.uk/

Sv: Støddæmpere til GT 15.11.2014 22:42 #15865

Det er rigtigt at både røde og gule Koni kan justeres, men har hørt, at det kun er på de gule man ændrer karakteristikken af dæmpningen - på de røde kompenserer det vist kun for slid.

Både Michelin og Pirelli er lækre dæk, men også dyre. Et billigere og stadig ok alternativ er Vredestein Sprint Classic, der også fås i de rigtige dimensioner.

Sv: Støddæmpere til GT 16.11.2014 03:42 #15866

Jeg er på mit andet sæt Bridgestone Turanza ER 30/300. Det første sæt kørte ca. 60 tkm. Samtidig er jeg ekstremt godt tilfreds med både komfort, mangel på dækstøj og grip i dem, så det blev sådan 4 igen for et par års tid siden:>). Størrelsen er 195/60 x 15.

Sv: Støddæmpere til GT 07.12.2014 11:59 #16076

Eibach fjedre og Gule Koni blev bestilt,for 14 dage siden , sammen med rigtig mange bøsninger og andre undervognsdele. Desværre er nogle af delene i restordre, så arbejdet er ikke kommet videre. Der må være mange flere alfaer, end min GT, der trænger til en ny undervogn

Ole
Giulietta 170 Multiair
Giulietta 2.0 JTDM, 170 HK - TCT
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior
Tid til at oprette siden: 0.17 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark