Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst

EMNE: Adskillelse af gearkasse

Sv: Adskillelse af gearkasse 09.02.2015 17:38 #17056

Hej morten
Jeg har jo læst dit indlæg om kuglen, - umiddelbart ser den ikke specielt slidt ud hos mig, - meeen skal lige se ordentligt på tingene. Jeg har endnu ikke lært hvilken syncro der er 2nd gear, så jeg skal lige se lidt på tingene. Tænker at man vel bør skife syncroer også, - sammen med lejer og pakdåser.
tak for alt infoen
Steen

Sv: Adskillelse af gearkasse 09.02.2015 18:11 #17059

Har du kørt med gearkassen. Så ved du hvilke synkro der skal skiftes. Det er typisk 2. gear, som Morten skriver. Og måske 1. gear. Til 2. gear findes ? (fandtes) en særlig robust ring. Sådan en satte jeg i for mange ..... år siden, virker stadig fint.

Uffe

Sv: Adskillelse af gearkasse 09.02.2015 22:19 #17069

Jeg har vedhæftet et billede hvor man kan se hvor de forskellige gear ligger. De værste slidte syncroer og tandkranse ligger selvfølgelig inderst og er sværest tilgængelige, sådan er det selvfølgelig. Men det er gode prespasninger, der ikke er alt for hårde, det meste kan afmonteres med en god stor 3-armet aftrækker. Sålænge man har styr på rækkefølgen ved demontage er det ikke så slemt. Når du går i gang, så ombyg 1. gearet til 2-vejs syncronisering ligesom de andre gear, så slipper man for det evige fis ved aktivering af 1. gear ved lyskryds og igangsætning. Det er meget simpelt, man tager en tandkrans med spærresten, bånd og syncroring feks fra et gammelt 3., 4. eller 5. gear og presser på 1. gearet. 5. gear er at foretrække, specielt på bakgearsiden, da tandkransene her er ubrugte. Jeg købte nogle komplette brugte tandkranse hos alfa-service.com , de var meget fine og kostede ikke alverden.
box.jpg
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Adskillelse af gearkasse 09.02.2015 22:28 #17070

Her ses en samlet krans monteret på 4. gear. De 4-kantede tænder er hvad der holder kransen fast på tandhjulet. Rimelig god prespasning, det kræver god understøttelse når de 2 emner skal demonteres. Og hav respekt for de enddog meget stramme låseringe, de kræver virkelig en låseringstang, der har redt og vasket sig. Selv om det måske ikke er nødvendigt, lukker jeg altid op til spærresten og bånd for at checke tilstanden og få renset det hele.
krans.jpg
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Adskillelse af gearkasse 09.02.2015 22:34 #17071

Her en åben krans. Yderst ses syncroringen, de 2 spærresten og de 2 bånd, der skubber til spærrestenene. Det er en 2. - 5. gears krans, da den som det ses har synkronisering til begge sider. Hvorfor AR i sin tid valgte en anden løsning på 1. gear har jeg endnu ikke hørt en plausibel forklaring på...
aabenkrans.jpg
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Adskillelse af gearkasse 10.02.2015 09:16 #17075

Hej
Dejligt med som megen fin information.
Jeg har kørt ca. 1000km med bilen (købt i tyskland maj 2014) og har tænkt at gearkassen fungerede fint, på nær et lille riv i tænderne når vi holdt stille og skulle i 1 st. gear. Det har jeg så en forklaring på nu og det skal laves. Jeg er så libhaver til en brugt tandkrans forstår jeg.
Vi har vist lavet en klassisk køber fejl ved at prøve den i fint vejr uden tag og så konstaterer at transmissionen var særdeles højlydt med hard top på. Pyt, - jeg hygger mig.
Har nu haft akslerne ude og kikket lidt på tingene. Syncroerne tro jeg er meget slidt og der er store lag af materiale inde bag ved. Det skal helt klart totalt adskilles og renses. Er nok henlagt til weekenden.
Steen
Tid til at oprette siden: 0.22 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark