Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Spider 2,0 78 ændres fra US version til EU version

Spider 2,0 78 ændres fra US version til EU version 16.03.2015 20:46 #17699

Siden sensommeren 2014 har jeg været på udkig efter Spider S2. Det er ikke rigtig lykkedes indtil nu at finde noget der var rimelig rustfri. Jeg har nu fundet en fra Califonien som er i rimelig stand vedr. rust så nu er mit spørgsmål om nogen her i forum kan give mig en ide om prisen for følgende: Ændring fra Spica til kaburator, spedometer til km/t, flytning af batteri fra bagagerum til motorrum, ændring af forlygterne så der kan monteres plexiglas dæksler.Derudover skal der ny forrude i, kalecheen ser umilbar fin ud og er ikke falmet men plastbagruden er ridset og umisdannet, kan den skiftes? Den sorte lak er falmet og det ser ud til at motorhjelmen er omlakeret. Det var mange spørgsmål fra en nybegynder i Alfa men efter at have læst mange af de inlæg der er i forum tror jeg der er en enorm viden om Alfa Spider blandt klubbens medlemmer. På forhånd tak for svar.
Henning

Sv: Spider 2,0 78 ændres fra US version til EU version 16.03.2015 22:19 #17702

Her en kopi fra noget jeg skriver på i øjeblikket- Beklager billederne ikke kom med. Du får ydeligere svar

Til højre ses et oprindeligt ind. Spider Spica modellerne .
Til venstre ses filtlerhus årgang 1977, der er kommet et ekstra rør på. Dette er tilgang af recirkulering af udstødnings gas. EGR (Exhaust Gas Recirculation) ikke det store problem med luftfilter huset.
På udstødnings siden, er det slut med banan manifold. Nu er det back to basis manifold på udstødnings siden, med et 4 i en udstødnings.
Manifold der giver mulighed for at recirkulere noget af udstødningens gassen.

Bemærk de røde silikone slanger. Disse er eftermonteret sandsynligvis i forbindelse med vedligeholdelse, men giver et godt indtryk af, hvilke behov der er for slange forbindelser, bla. vacum , i en indsprøjtnings motor. Men det bliver værre i forbindelse med installation af Bosch Jettronic indsprøjtnings system.
Recirkulations slange, synes at have fået en ekstra isolering.

Skematisk recirkulations udstødnings manifold

EGR ventil

Motor installation , med recirkulations slange

EGR afgang

Skematisk installation gældende for 1976 og 1977, 49 stats permit. Excl. Californien

Sv: Spider 2,0 78 ændres fra US version til EU version 16.03.2015 22:36 #17703

Tillykke med købet,og velkommen i folden af rigtige Alfaister. Dem der foretrækker femininum topløse.
Ved ikke om du mener alvorligt, at du vil gennem føre et sådant projekt.
Men hvis du gør , så køb en af de restaurations modne rustne eksempler du har set. Tag stumperne du skal bruge og forsøg at sælge resten.
Der var et sæt kofangere for + bag, til salg her på forum for ca et år siden. Spørg Hans Jørgen Jensen om hvad de kostede. Du finder hans kontakt på salgssiderne . Lokation RY.
Han har muligvis også mulighed for at hjælpe dig med andre dele.
Så skal du have et europæisk udstødnings manifold.
Så skal du have et indsugnings manifold sammen med luftfilter
2 stk Weber 40mm karburatorer
Så er der muligvis også ændringer på kileremsskiver, da der ikke skal bruges luftpumpe.
Dette er den hurtige fra hukommelsen
Giv mig din email adresse så skal jeg sende et word dokument med samlede oplysningen på det jeg prøvede at ligge ind i dene tråd

Sv: Spider 2,0 78 ændres fra US version til EU version 16.03.2015 22:46 #17704

Hej Henning og velkommen til. Uha, det lyder som noget af et projekt. Kan det betale sig at hente en sådan over dammen og så give den hele turen incl ombygning til Euro-specifikationer ? Måske er den rustfri (men billeder er nu taknemmelige ), men interiør derovre fra er ofte medtaget af sol og varme. Bagruden kan skiftes i kaleshen, men jeg ville da vælge en ny kaleshe i stedet. Må man spørge hvad budgettet er ? Jeg ville forsøge at finde en god her fra det sydlige Europa, måske et mere overskueligt projekt. Nu siger du S2, det er jo et vidt begreb, er det en bestemt motorstørrelse eller lign du søger ?
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Spider 2,0 78 ændres fra US version til EU version 17.03.2015 11:18 #17707

Maa man spoerge hvorfor du vil lave det altsammen om? Du faar ikke en naevnevaerdigt bedre bil ud af og timeloennen for det store arbejde bliver hoejst et par kroner, hvis du overhovedet faar noget ud af det - iflg originalpolitiet er den slags jo fy-fy.
Jeg ville anbefale at finde den helt rigtige model fra starten af - i saa god stand som muligt. Prisen vil vaere hoejere, men givetvis et bedre koeb i det lange loeb, da den ogsaa er nemmere at komme af med igen, hvis det nogensinde skulle komme saa vidt ...
Dollaren er steget 20% de sidste 3 maaneder, saa US er ikke et det bedste sted at shoppe - med mindre selvfoelgelig du finder noget der er helt unikt ..
FIAT 500S
Alfa Romeo 156 GTA
Ducati Monster S4 916

Sv: Spider 2,0 78 ændres fra US version til EU version 17.03.2015 12:09 #17710

Nu skriver Henning.
" Jeg har nu fundet en fra Califonien som er i rimelig stand vedr. rust "
Han anfører ikke noget om egenimport. Hvis der var egenimport, burde det hedde " en i Californien".
Så i min terminologi , må spideren findes i Europa.
Ønsket om ombygning er for mig meget forståeligt. Da den er begrænset i ydelse, for at reducere emissionen. Der er kun en USA model der er værre end 78/79. Det 80 model der kun havde en indsprøjtnings dyse. Amerikanerne anbefaler selv at ombygge disse modeller , da restriktioner i forhold til, tidligere 2 liters modellerne, skal have været markant.
Men som Morten skriver.
Søg i Sydeuropa, der er der mange serie 2 spider til salg. Fuldkommen rustfri, til særdeles fornuftige priser.
Der skal betales ca 15000DK i registrerings afgift. Ved registrering, på Alfaer over 35 år. Hvis man ser under tidligere udgivne klubblade, er der et jubilæums skrift. Heri en den fulde formel til udregning at den nøjagtige pris. Registreringsafgift gælder for alle biler uanset hvorfra de er importeret.
Hvis det er et USA import eller import fra et andet ikke EU land, skal du sikre dig at den Europæiske forbrugsafgift( på Dansk MOMS) er betalt. Eller hvis det er dig selv der vil importere til Danmark. Skal der tillægges 25% af den Eksport pris. Spideren havde da den blev eksporteret fra Europa.
Hvis du er på jagt efter priser på reservedele . Prøv at søge på nettet. Der ligger PDF filer med reservedels priser, både på Dansk og EU priser. Husk der er forskellig moms, sats i den enkelte EU lande. Mange der går i gang med større renoveringer , henter selv stumper. Det kan ofte betale sig da transport er dyrt, og der er mulighed for at forhandle sig til bedre priser, rabatter, end de obligatoriske 10% som klub medlem.
Men , hvis du ikke har handlet, overvej om det er et projekt at starte med , hvis du er så uerfaren som du gerne vil give udtryk for.
Glem det med forlygte afdækning. De gik ud af produktion i begyndelsen af 70, efter at de blev forbudt i USA i slut af 60erne.
Tid til at oprette siden: 0.19 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark