Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: er blyerstatning nødvendig

er blyerstatning nødvendig 24.05.2009 11:49 #1778

jeg har givet min spider fra "71" (med 2000 ccm motor) blyerstatning hver gang jeg har tanket, men så var der en der fortalte mig at når en motor har alu-topstykke er det ikke nødvendigt fordi ventilerne har en-eller-anden ring, der gør at de ikke tager skade.
nogle der ved/kan forklare om det er rigtig.
Mvh
flemming hove
0o-v-o0
Sidste redigering: 25.05.2009 10:00 af Flemming Hove Jeppesen.

Sv:er blyerstatning nødvendig 24.05.2009 21:35 #1779

Hej Flemming.

De fleste alutopstykker har ipressede hårdmetalsæder, som sammen med standardventiler ikke behøver nogen form for smøring for at holde. Anderledes forholder det sig med støbejernssæder, som af og til også er blevet anvendt af Alfa Romeo, den tekniske baggrund herfor kender jeg dog ikke. Et eller andet sted findes en oversigt over hvilke AR-motorer, der har støbejernssæder, er der nogen der kan hjælpe ?
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973
Sidste redigering: 24.05.2009 21:36 af Morten Svendsen. Begrundelse: Stavefejl

Sv:er blyerstatning nødvendig 25.05.2009 11:01 #1780

Jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg har også altid fået at vide, at jeg sagtens kan anvende blyfri benzin. Dog meget gerne højoktan, f.eks. V-Power, som jeg altid tanker.

Sv:er blyerstatning nødvendig 01.06.2009 14:48 #1804

Jeg mener at vide at en væsentlig grund til at det er OK at køre med blyfri uden additiver er at udstødningsventilerne er sodium-kølede. Det er simpelthen en kerne af metallet sodium som, når motoren kører, lige så stille fordamper og på den måde skåner ventiler og ventilsæde for unødig opvarmning med tilhørende øget ekspansion og slid som igen giver mere varme...lidt langhåret måske, men teorien er der (iøvrigt en teknik man bruger i moderne racer motorer) og det har ikke voldt mig problemer!

Se billedet til højre. Det er ikke et standard topstykke men de "små" ventiler med en prik i midten er almindelige 2000 ventiler med sodium i midten.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.18 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark