Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Hvad er lovligt bagsæde passager spider

Hvad er lovligt bagsæde passager spider 24.04.2015 17:59 #18129

Hej med jer
Da jeg købte min Spider får nogle år siden, var der puder bag sæderne.
Spørgsmålet er om det er lovligt at have personer med, ikke om det er forsvarligt?
Husker at der kom en regel om seler på bagsædet som jeg fulgte på min 116, men gælder det også en veteran? Tænker hvad med en Ford A

Sv: Hvad er lovligt bagsæde passager spider 25.04.2015 08:19 #18131

Hej Klaus.
Nej, det gælder ikke for alle biler, Det er typeattesten der er afgørende for om der skal være seler eller ej.
Krav om seler er noget der begynder omkring begyndelsen af 70erner. Kender ikke den nøjagtige dato, for Alfa Romeo Spider. Hvor myndighederne begynder at se på hvordan samfundet bedst kan beskytte sine beskatnings kilder.
Kører selv uden seler. Min medpassager, siger ofte. "Man føler sig så dejlig anarkistiskistisk"
Så, nej det gælder ikke for alle gamle biler.

Sv: Hvad er lovligt bagsæde passager spider 25.04.2015 13:01 #18132

Jeg fik oplyst (husker ikke af hvem) da jeg skulle syne min 1970 Spider efter import, at den ikke behøvede at have sikkerhedsseler monteret. Hvis jeg monterede (hvilket jeg gjorde *), skulle de anvendes.
* Under hjemkørslen fra München, følte jeg det underligt ikke at have sele på. Jeg kørte også med seler før de blev lovpligtige.
Jeg har læst, at Spideren var godkendt til 4 personer - i Italien.
Sidste redigering: 25.04.2015 13:03 af Erik Løye.

Sv: Hvad er lovligt bagsæde passager spider 25.04.2015 13:09 #18133

Du kan se på din reg.attest hvor mange du må køre med. Jeg fik synsmanden til at skrive 4 på min attest. Min har også et barnesæde bag i. Du behøver ikke sætte seler i hvis der ikke har siddet seler i før. Men du må ikke køre med børn under 12 år bag i uden seler så det er begrænset hvad det kan bruges til.

Sv: Hvad er lovligt bagsæde passager spider 26.04.2015 07:18 #18140

Krav om sele på forsædepladser kom 7/1969.

Krav om forankringer til seler på bagsædet kom 4/1980 (så man har chance for at eftermontere seler).

Krav om bagsædeseler kom 4/1989.

Krav om, at de yderste bagsædepladser skal have 3-punkt-seler, kom 10/1998.

Krav om, at også eventuel midterplads bagi skal have 3-punkt-seler, kom 10/2004.

Alle de nævnte datoer for montering har ikke noget at gøre med bilens typeattest eller lignende (der er ikke krav om, at biler er typegodkendt eller lignende), men simpelthen datoen for bilens første registrering (eksempel: Enhver person- eller varebil registreret første gang fra den 1. juni 1969 eller senere skal have forsædeseler).

Krav om at benytte seler på forsædepladser kom i 1976.

Krav om at benytte seler på bagsædet (hvis de er der) kan jeg ikke huske ikrafttrædelsesdatoen for, men fra 5/2009 kom der krav om, at man ikke må medbringe flere personer (også på bagsædet), end der er seler til (men særlige krav for veteranbiler og generelt skærpede krav om at medtage børn - uden seler/sikkerhedsudstyr).

I Danmark er det kun for biler fra efter 12/2005, hvor man på registreringsattesten kan se, hvor mange personer, bilen er beregnet til. Synsmanden har ikke lov til bare selv at anføre et tal for ældre biler (medmindre det er en brugt importeret bil, hvor det allerede står på registreringsattesten). Under alle omstændigheder skal der være et sæde for, at det kan medregnes i antal personer (bortset fra ståpladser i busser).

Og så til det afgørende: Der er ikke et entydigt krav om, at man SKAL sidde på et sæde. Derfor kan man ikke entydigt afgøre, om det er "lovligt", som du spørger om. Det er lovmæssigt et spørgsmål om, hvorvidt det kan anses for at være uforsvarlig transport, hvis passagererne sidder på gulvet (ikke på et sæde). Det vil være politiet, der skal bære en sådan påstand til retten, hvor der så vil blive taget afsagt en dom. Men politiets udgangspunkt er, at det er uforsvarligt bare at sidde på gulvet (men at de oftest ikke vil gøre noget ved det - det er for besværligt i forhold til at give bøde for "de nemme ting").
Alfasud 1.2 ti 1977, Alfasud 1.5 ti 1982, Alfasud 1.5 ti QV 1982, 75 Turbo Evoluzione 1987, Alfa 145 1.6 T.Spark 1998
Sidste redigering: 26.04.2015 07:23 af Peter Dyrelund.

Sv: Hvad er lovligt bagsæde passager spider 27.04.2015 05:25 #18154

Tak for svar, det var nu ikke at jeg ville benytte muligheden,men mere af interesse.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.21 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark