Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Dellorto vs Weber

Dellorto vs Weber 04.10.2015 21:12 #19748

De herrer.
Jeg er helt grøn i Alfa verdenen, og der har været lidt forskelligt igennem garagen de sidste år, men nu er turen endelig kommet til en GT 1600 junior fra 72, og det er ikke utænkeligt at nogle af jer har stødt på den.
Det opsæt der er på nu, der sidder der dobbelt Weber karburatorer på med original luftfilter kasse, men da jeg købte den, der fik jeg et sæt fine Dellortoer med.
Den kører ikke rent som den kører nu, og dem jeg har talt med opfordrer mig til at skifte til Dellortoerne da de er mere stabile når de først er justeret rigtig.
Har I noget erfaring med enten det ene eller det andet setup?
Mvh Kasper Nørdum

Sv: Dellorto vs Weber 05.10.2015 18:53 #19765

Hej Kasper, tilykke med GT´en. Der er lidt religion over hvilke karburatorer, der er bedst. Ved teknikaftnen med Poul Heickendorf? , tilkendegav han klart, at han foretrak Weber. Men både Solex og Dellorto, da kunne gå an. Han nævnte også , at det ikke gavnede effekten, at fjerne luftfilterkassen. Samt at et par slidte karburatorer, var umulige at indstille. Litteraturen foretrækker også Webere. Freddi der har Au2part i Rødvig på Stevns har udstyret og viden , til at indstille et sæt dobbelte Webere, det kunne du jo prøve først.

Ole
Giulietta 170 Multiair
Giulietta 2.0 JTDM, 170 HK - TCT
Guilia Spider 1600 Junior
GT 1600 Junior

Sv: Dellorto vs Weber 06.10.2015 13:36 #19776

Hej Ole. Tak for dit svar.
Det kunne være jeg skulle starte med at rense de karbs der sidder på nu, og efterfølgende få en Pro til at dysse dem ind. Hvis de så bliver dømt for slidt, så må de skiftes ud med DellortoerneB).
/Kasper

Sv: Dellorto vs Weber 06.10.2015 20:05 #19778

Hej Kasper

Som Ole ganske rigtig skriver så kan det hurtigt blive religiøst med de karburatorer. Det korte af det lange er at begge kan bringes til at virke fremragende. Dog vil jeg tillade mig at nævne at Dellorto'erne udfra et rent teknisk synspunkt, har nogle finere detaljer (på godt og ondt) - uden iøvrigt at gå i detaljer er der forskelle på gevindstigninger og i de ældre typer var Dellorto også de første til at benytte plast filtre til benzinen imod de mindre holdbare og over tid sprøde oprindelige filtre i Weber - der siden også er skiftet til en plast type mig bekendt.
- Men meget vigtigere er det at fokusere på er om de er rene, pakningerne helt tætte og justeringen korrekt.
Sætter du dellortoerne på kommer du ikke uden om en justering alligevel. Men det kan jo være en god lejlighed til så at blive kørende med dem i medens de mørke efterårs/vinter-aftener kan bruges til at pusle med (ultralyds)rensning og frisk rep-sæt til Weber'ne
Venlige alfahilsner
Per

Sv: Dellorto vs Weber 07.10.2015 08:22 #19782

Jeg har haft 2 stk. Alfa med Weber og en med Del'Orto. Begge typer virker fint og stabilt, men den med Dell'Orto havde en tildens til at gå ud, når den havde kørt langt med jævn fart (100+ km/t). Hverken min Alfa mekker eller jeg fandt årsagen.
For alle 3 typer gælder at de med tiden bliver slidte, og skal have et rep. kit.

Sv: Dellorto vs Weber 07.10.2015 08:34 #19783

Hæ hæ, ja det er sku lidt af en jungle. Jeg tror også det bliver til en rens af de webere der er monteret, samt justering, og så bliver Dellortoerne tjekket af en "pro" om der i det hele taget er grund til at bruge krudt på dem
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.16 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark