Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Problem med bremser efter renovering

Problem med bremser efter renovering 29.07.2009 21:33 #1985

Hej alle

Måske nogle af jer erfarne Alfister kan hjælpe en hjemme mekaniker som er kørt lidt fast.
Bilen er en Duetto fra 1967. Den er udstyret med 1 kreds ATE bremser, Bremseforstærker og reduktionsventil på baghjulene.

Jeg har netop fået renoveret Kalipre foran, samt renoveret bremsecylinder(Bonaldi). Der er nye klodser monteret i Kalipre.

Problemet er, at uanset hvor meget jeg lufter ud, så kan pedalen næsten trædes i bund første gang jeg bremser, hvis ikke bremsen har været pumpet de seneste 3 minuter.

Jeg har luftet ud så mange gange nu, at folk i kvarteret er begyndt at tale om det, og Thomas(min søn) har fået ondt i foden

Jeg følger proceduren er beskrevet i de fleste manualer, men lige lidt hjælper det.
Der kommer ikke flere synlige luftbobler nu, uanset hvor mange gange jeg lufter ud.
Når jeg kører en lille forsigtig tur, kan jeg pumpe sådan at der opnåes tryk, og så kan den sådan set bremse rimeligt, men det holder jo ikke.
Jeg har søgt på AlfaBB og andre steder på nettet, og konstateret at mange andre har haft samme problem, men uden rigtigt at finde en løsning.

Skal jeg lufte ud i flere tempi? hermed mener jeg, ad flere omgange hvor f.eks.bremsecylinderen luftes ud for sig selv? hvad med Servoen og reduktionsventilen, kan det drille her?

Bremsevæske er DOT4, bremserør mv er ca 4år gamle.

Det første løsningsforslag som fungerer, præmieres med 1 flaske Barolo eller Brunello - vi skal jo snart på Classico træf!!!

Mange Alfa hilsner

Anders
Skanderborg

Sv:Problem med bremser efter renovering 29.07.2009 23:47 #1986

Hej Anders. Er selv hjemmemekaniker, og kører også fast engang i mellem

Det lyder som noget af en drillepind. 1-kreds systemet er svært at udlufte, ved ikke helt hvorfor, måske fordi hovedcylinderen ligger i gulvniveau ?. Har prøvet det selv med min 1966 GT junior med stort set samme system, dog uden reduktionsventil til baghjulene.

Du skriver, at den har fået renoveret bremsecylinder (Bonaldi). Mener du hovedcylinderen eller bremseforstærkeren ? Bonaldi mener jeg kun laver bremseforstærkere. Hvis det er forstærkeren, du har fået skiftet, kunne problemet være hovedcylinderen, der er utæt. Hvad med bremseslangerne, er de ok ? I enkelte tilfælde kan de blokere for gennemgang hvis de kvælder op.

Jeg vil mene, at hvis du sørger for "luftfri" tilførsel til hovedcylinderen, og den ellers er tæt, så skal du nok får bugt med luften ved at udlufte et hjul efter det andet. Jeg fylder hovedcylinderen ved at fylde bremsevæskebeholderen med bremsevæske, og så sætte ca 1 bar trykluft på. Derefter åbner jeg luftskruen på et af forhjulene indtil beholderen er tømt ca halvt. Så er tilførslen til hovedcylinderen "luftfri" iflg min erfaring. God fornøjelse med bilen.

(Går selv og roder med en 1971 Spider, der brændte hul i et stempel pga en utæt bremsekraftforstærker, så jeg gør også lidt i bremser for tiden...)
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv:Problem med bremser efter renovering 30.07.2009 00:17 #1987

Hej Morten

Tak for hurtigt svar!

Det er Hovedbremsecylinderen er renoveret med nyt stempel mv.
(udført af Bremsegården i Århus)Jeg mener altså der står Bonaldi på.

Bremseslangerne er ca 4 år gamle.

Hvordan får du 1 bars tryk på beholderen til bremsevæske?
Har du fremstillet et specilt låg med rør/nippel, som så monteres på beholderen, og dernæst monterer en kompressor som kan reguleres?

Det lyder noget uheldigt med det brændte stempel.
Det må jo være fordi blandingen har bæret for mager(?)
men så meget ekstra luft skulle den vel ikke trække pga det?

Mange Alfa hilsner

Sv:Problem med bremser efter renovering 30.07.2009 01:17 #1988

Hej igen.

Mht låg mener jeg, at jeg fandt et syltetøjslåg som ca passede i diameter og så aftætnede med gaffatape. Om det er lidt utæt betyder jo ikke noget, bare kompressoren kan levere luft nok. Jeg har en hjemmebygget kompressor med pressostat, der kan gå ned til 1 bar overtryk, derfor blev det tryk valgt. Vigtigt er det vel bare, at trykket ikke er for højt.

Lad os høre om du finder en løsning på problemet.

Er også selv noget overrasket over det brændte stempel, men når jeg prøver at suge i bremseforstærkeren, kan jeg godt mærke, at den er piv utæt. Det giver så en kraftig fortynding af blandingen hvilket giver høj varme. Mne jeg kan se på stemplet, at det ikke er noget, der er sket pludseligt, det har været på vej længe. Men pyt, nu bliver alt endevendt, så ved man jo, at tingene er i orden.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv:Problem med bremser efter renovering 30.07.2009 19:41 #1989

Du skriver at du har fået renoveret calipre, er de monteret i samme side som før dvs med udluftningsskruen i den øverste halvdel,hvis de bliver ombyttet er det som regel umuligt at lufte ordentligt ud.

På gensyn til classic træf.

Henning

Sv:Problem med bremser efter renovering 30.07.2009 23:28 #1995

Henning Olsen skrev:
Du skriver at du har fået renoveret calipre, er de monteret i samme side som før dvs med udluftningsskruen i den øverste halvdel,hvis de bliver ombyttet er det som regel umuligt at lufte ordentligt ud.

På gensyn til classic træf.

Henning

Når du går efter Baroloén ....ses på lørdag!

Hilsen
René
Tid til at oprette siden: 0.17 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark