Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1

EMNE: Pærer til forlygter

Pærer til forlygter 22.02.2016 18:28 #21390

I min GT 1300 junior fra 1971, altså den med enkeltlygter foran og langt mellem øjnene er der monteret 45/40 W pære med sokkel P45t,(asymmetrisk lys), pærerne er blevet noget mørke i tidens løb. Jeg har derfor hos Biltema købt et par nye med samme Watt angivelse, men der er ingen form for E-mærkning.

Da jeg tit køre på smalle italiensk bjergveje, hvor der er meget mørkt, vil jeg gerne have noget kraftigere lys. Jeg har derfor fra Tyskland indkøbt nogle R2 Bilux Halogen pærerer på ligeledes 45/40 W og for samme fatning. Disse er fremstillet for Osram, men heller ikke disse er E-mærket. Det er ud som om Stelvio har tilsvarende, hvad jeg først opdagede senere.

Jeg ved godt, at det rigtige nok er at skifte til H4 halogenpære, men disse kræver andre paraboler og så er de på 60/55 W. Når effekten øges har jeg skønnet, det vil være klogt at indsætte lygterelæer. Så først relæer og så siden andre paraboler og H4 pærer, men indtil da er det så tilladt at anvende den svagere R2 Bilux. Da jeg ikke bare kan gå ud og lave det om, skal det planlægges hjemmefra (derfor de nok lidt dumme spørgsmål). Jeg forventer, at de italiensk myndigheder på dette område har nogenlunde samme regler som de danske.

Hvad med:
Udseendet, H4 ser altså anderledes ud end en gammel asymmetrisk pære?
Den måske manglende E-mærkning, som man måske ikke havde i 1971.

Lige til sidst. Jeg har ikke umiddelbart kunnet få den forkromede lygtering af, uden at risikere at ødelægge lygteglasset. Skal ringen trækkes lige ud eller skal den først drejes lidt til en af siderne?

På forhånd tak for hjælpen.

Peter Just

Sv: Pærer til forlygter 23.02.2016 17:23 #21410

I min tidligere Spider monterede jeg 2 H4 halogen "snyde" pærer. Dvs. fatningen passede med de standard monterede stik. Pærerne var mærket med 50/55 watt, husker ikke om der var E mærker, men tror det ikke.
Det gav et væsentligt bedre lys end de gamle glødepærer på 45/50 watt.

Sv: Pærer til forlygter 23.02.2016 18:39 #21413

Tror ikke du skal være bekymret for at de Italienske syns folk. Vil åbne op for at kontrollere om dine pærer er e mærkede. Eller om de er 45 eller 55w.
Nu har jeg ikke erfaring med de Italienske synsfolk.
Men har i dag været til syn Frankrig, næsten på grænsen til Italien.
Her er min erfaring fra i dag og tidligere syn, at de har en meget pragmatisk holdning.
Jeg fik 4 anmærkninger. For højt dæktryk. Jeg kører med 2,3 bar.
Gearkasse med fejlfunktioner. 1 gear springer ud.
Speedometer fungerer ikke.
Motor rulle i tomgang. Uens emission.
Og man ville gerne se mig igen 28-2 2018.
Jeg vil formode, at hvis der er kommentar til dine pærer. Vil du få en anmærkning om at de skal skiftes. Ikke andet
Held og lykke med dit syn.
Og lad os høre om dine erfaringen med Italienske synsfolk

Sv: Pærer til forlygter 23.02.2016 18:58 #21415

Du kunne jo starte med at lave lygterrelæer og sørge for at forsyningen til pærerne kommer fra et sted med høj spænding.
Jeg har det på min 2CV, hvor jeg henter både stel og plus på generatoren med 6-kvadrat ledninger. Så er der lys på, også med R2-pærer
MVH Leo - Middelfart
Mito QV 2010 (solgt) -XJ-S 1977 - Xj6 1992 - 2CV 1975

Sv: Pærer til forlygter 08.03.2016 23:35 #21599

Tak for jeres svar. Det jeg egentligt bare ville, var at høre om forlygter med bilux fatning og halogenlys var lovligt at anvende og uden unødvendigt at genere modkørende. De endnu helt fine gamle paraboler trænger ikke til udskiftning, selvom både nye halogenpærer med tilhørende paraboler og lygterelæer er at foretrække, men jeg kan ikke nå det hele på en gang.
  • Side:
  • 1
Tid til at oprette siden: 0.21 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark