Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin


Velkommen, Gæst
  • Side:
  • 1
  • 2

EMNE: Nye plejestangslejer på Gt 1600 Junior.. ??

Sv: Nye plejestangslejer på Gt 1600 Junior.. ?? 29.07.2016 15:43 #23130

Husk at måle flere steder hvis sølerne er slidt ovale ...
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973

Sv: Nye plejestangslejer på Gt 1600 Junior.. ?? 29.07.2016 17:07 #23132

Ud over Mortens gode råd, så husk at rense smørehullerne på alle plejlsølerne. Det gøres bedst med en lille konisk ståbørste (micro juletræ), så du er sikker på at der kommer smøring til lejerne. Er du sikker på, at der ikke også er slup i øverste lejer ved stempelpindene?
Hvis du skifter motoren til en større, så husk at gemme din 1600 motor. For mange er det vigtigt at model og motor passer sammen. Normalt får man ikke oplyst motor nr. hos Arcivo Storio, når man spørger til sin Alfa med oplysning af chassis nr. Men det er let at finde frem til, hvilken motor type der sad i den specifikke model og årgang.
veloce.se/3168666d-1e5d-4501-b1d4-890dbc126474-29.html

Sv: Nye plejestangslejer på Gt 1600 Junior.. ?? 30.07.2016 06:41 #23150

Tak for svaret.. det vil jeg gøre. Tolerancerne er godt nok meget små, og det er også svært at "se" noget nedefra

Sv: Nye plejestangslejer på Gt 1600 Junior.. ?? 30.07.2016 06:52 #23151

Hej Erik
Jo... det skal gemmes det hele. Jeg er ret sikker på, at det er den originale motor og gearkasse, som sidder på bilen nu. Efter hvad jeg har hørt, så er der faktisk ikke så mange originale 1600 biler tilbage, da de er bygget om osv. Originale biler er som regel mere eftertragtet, værdifaste etc.
Hvis jeg beslutter mig for at ligge en 2,0 TS motor i den, så er det bare fordi jeg synes det kunne være sjovt at prøve, samt at køre i. Jeg kan jo altid gå tilbage igen
Men denne konverteringen ligger ud i fremtiden, måske når jeg at skifte meningen flere gange inden det bliver aktuelt

Sv: Nye plejestangslejer på Gt 1600 Junior.. ?? 16.08.2016 17:46 #23354

Hejsa
Her er lidt erfaringer...
For det første så kan man godt skifte lejerne nedefra. Det er selvfølgelig bøvlet, og man skal have det rigtige værktøj. Samt fingere med kugleled
Jeg brugte en motorbro for at hæve motoren, som dog stopper, når gearkassen går på chassis. Det giver dog lige nogle cm. Det er dog meget anbefalingsværdigt. Plastikrammen om køleren skal dog lige løses, men ellers er det tålmodighed og tid som er vigtigst. Højre motorophæng skal løses helt fra motoren, så man kan komme til bolten bag. Bundkaret kan tages ned uden at afmontere oliepumpen.
Herefter er det bare et leje af gangen, og lejerne (040) fra linket passede perfekt. Tak..!
Sløret ved cylinder 2 var værst, og resten af plejestangslejerne var også lidt slidte, men ingen mærkbar sløj. Jeg skiftede dem alle, når jeg nu havde dem af alligevel. Jeg kunne ikke måle en forskel på krumtappen og der var ikke slør hverken med stemplet i bund eller halvt oppe. Så nu må tiden ses lidt an.

Jeg har kørt et par hundrede kilometer i bilen nu med under 3000 omdrejninger og uden hård belastning. Der er ikke støj, når jeg slipper gassen. Den holder et olietryk på mellem 20-40, dog mindre i tomgang. Men hvad skal olietrykket egentlig være og kan man stole på instrumenteringen?

Tidsforbrug var vel cirka 10 timer over 2 dage (aftener)

Tak for hjælpen!

Sv: Nye plejestangslejer på Gt 1600 Junior.. ?? 17.08.2016 06:46 #23358

Det lyder godt, vi krydser fingre for, at maskinen holder i længden. Olietryksmåleren ville jeg ikke stole på, du kan bruge den til at sammenligne med hvor den normalt står. Ændrer noget sig, bør man nok kontrollere olietrykket med et manometer. 0,5 bar i tomgang burde være ok. Hvis du har den gamle type oliefilter med papirindsats og ikke olietermometer, burde der være en blindprop hvor der kan monteres et lille manometer.
Med venlig hilsen
Morten Svendsen, Rødekro
ARKD-medlem nr. 4630
Alfa Romeo 1300 GT Junior 1966
Alfa Romeo 1300 Spider 1971
Fiat Grande Punto 1.3 JTD 5D Dynamic 2009
Peugeot 208 BlueHDI Desire Sky 2017
Ex - Citroen C4 Cactus 1.6 HDI Feel 2016
Ex - VW Multivan Highline 2.5 TDI 7 prs. 2006
Ex - Fiat Punto 85 ELX 3D 1998
Ex - Alfa Romeo 146 1.6 Boxer 1996
Ex - Fiat 128 1.1 1973
  • Side:
  • 1
  • 2
Tid til at oprette siden: 0.20 sekunder

Banner

© 2008-2019 Alfa Romeo Klub Danmark