Alfa Romeo NYT

Det nye klubblad

Medlemslogin

Velkommen, Gæst

EMNE: Montreal

Sv: Montreal 16.12.2018 14:47 #29625

Hej Henrik

Jeg har vedhæftet side 28 fra Taylors bog som en fil, så kan du selv se forskellen på billeder. Teksten er delt over to sider, du får den her i stedet:

"...from late 1975 the rear seat squab was replaced by a narrower one, with a 20 cm bucket instead of the original 25 cm version. This allows the front seats to be moved further back, so these late cars are particulaly interesting for taller drivers and passengers. Since the change required alterations to the body frame, the narrower seats cannot easilly be retrofitted to earlier Montreals."

En hurtig søgning på AlfaBB gav intet om at sænke sæderne, men det kan vel lade sig i gøre i de fleste tilfælde? Eventuelt bare ved at fjerne mellemlæg/spændeskiver bagerst, fordi siddefladen derved bliver mere skrå og giver lidt ekstra loftshøjde. Det virkede på min Bertone.

Noget andet er så, at det kan blive svært at finde en sent bygget Montreal. Taylor har en komplet liste over ch. numre, der er kun bygget 17 LHD i 1976 og 4 i 1977! I 1975 var tallet på hele 293 stk, men det er altså kun dem fra sidst i året der har det korte nødsæde i bag. Han skriver desværre ikke noget om, hvornår ændringen sker, men et godt bud er, at der kun blev produceret ca. 150 stk med det korte sæde. Mindst en af dem er altså i Danmark, en urestaureret bil (guldmetallic) fra Schweiz. Den var tidligere hjemmehørende i Randers, hvor den er nu ved jeg ikke. Happy hunting!
Sidste redigering: 16.12.2018 14:53 af Jens Langdahl.

Sv: Montreal 16.12.2018 14:50 #29626

Hmmmm? Vedhæftningen kommer ikke med, uanset hvordan jeg prøver. Henrik, send din PM til mig på jens punktum langdahl snabel-a gmail punktum com, så sender jeg den scannede side til dig.

Hilsen Jens

PS Glemte at kommentere: Det er rigtigt at sent solgte biler kan have tidligt VIN. Jeg tænker, det er biler, der har stået og "overvintret" en sæson eller tre ude hos forhandlere eller importører. Så får den salgsåret som sit "fødeår", fordi det er det der står på registreringsattesten.
Som jeg forstår det på Bruce Taylor, så er hans liste med numre (de er der alle) baseret på fabrikkens produktionsoversigter. I gamle dage kunne man ganske gratis henvende sig til fabrikkens dokumentationscenter med sin bils chassis nummer, så gik Chefarkivaren Marco Fazio i skufferne og ledte, inden han i løbet af et par dage vendte tilbage med oplysninger om produktionsdato, originale farver og salgsted. Det er disse arkiver der ligger til grund for Taylors liste, så hans produktionstal pr. årgang burde være korrekte.
Sidste redigering: 16.12.2018 15:03 af Jens Langdahl.

Sv: Montreal 17.12.2018 12:23 #29629

Tak for hjælpen Jens.
Nu er du jo en "kæmpemand" - kunne du godt være i højden? Når sædet kommer længere tilbage, burde loftshøjden blive endnu lavere pga. coupeformen - skulle jeg mene?

Sv: Montreal 17.12.2018 13:23 #29630

Jo, det gik. Husker i hvert fald ikke anderledes. Men måske nok fordi jeg har forholdsvis lange ben ift. torso. Og så fordi der er ikke er meget hår på toppen!

Det kunne faktisk være sjovt, hvis ejeren af den guldmetallic jeg kendte læste denne tråd og så derefter meldte sig med tilbud om prøvesidning. Så ville du få det afklaret.
Sidste redigering: 17.12.2018 13:26 af Jens Langdahl.

Sv: Montreal 17.12.2018 13:50 #29632

Jens Langdahl skrev:
Jo, det gik. Husker i hvert fald ikke anderledes. Men måske nok fordi jeg har forholdsvis lange ben ift. torso. Og så fordi der er ikke er meget hår på toppen!

Det kunne faktisk være sjovt, hvis ejeren af den guldmetallic jeg kendte læste denne tråd og så derefter meldte sig med tilbud om prøvesidning. Så ville du få det afklaret.

ja, det vil være super - så ved jeg, om der er en mulig fremtid for mig og Montreal.
På mobile.de kan du godt finde en lille håndfuld "nyere" Montreal's - men om det er "old stock" er svært at vurdere - specielt når man ved, hvor få der reelt er.
Talte med Stelvio om dine findings. De var ikke klar over en sådan "masser af benplads" version fandtes

Sv: Montreal 17.12.2018 15:14 #29633

Der står - eller måske stod en Montreal ved en forhandler i Ystad. Kender ikke årgang eller benplads.
Tid til at oprette siden: 0.13 sekunder

Banner

© 2008-2023 Alfa Romeo Klub Danmark