Hej Henrik
Jeg har vedhæftet side 28 fra Taylors bog som en fil, så kan du selv se forskellen på billeder. Teksten er delt over to sider, du får den her i stedet:
"...from late 1975 the rear seat squab was replaced by a narrower one, with a 20 cm bucket instead of the original 25 cm version. This allows the front seats to be moved further back, so these late cars are particulaly interesting for taller drivers and passengers. Since the change required alterations to the body frame, the narrower seats cannot easilly be retrofitted to earlier Montreals."
En hurtig søgning på AlfaBB gav intet om at sænke sæderne, men det kan vel lade sig i gøre i de fleste tilfælde? Eventuelt bare ved at fjerne mellemlæg/spændeskiver bagerst, fordi siddefladen derved bliver mere skrå og giver lidt ekstra loftshøjde. Det virkede på min Bertone.
Noget andet er så, at det kan blive svært at finde en sent bygget Montreal. Taylor har en komplet liste over ch. numre, der er kun bygget 17 LHD i 1976 og 4 i 1977! I 1975 var tallet på hele 293 stk, men det er altså kun dem fra sidst i året der har det korte nødsæde i bag. Han skriver desværre ikke noget om, hvornår ændringen sker, men et godt bud er, at der kun blev produceret ca. 150 stk med det korte sæde. Mindst en af dem er altså i Danmark, en urestaureret bil (guldmetallic) fra Schweiz. Den var tidligere hjemmehørende i Randers, hvor den er nu ved jeg ikke. Happy hunting!